تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۲۴
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۲۵۷۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد

فعال‌کردن ظرفیت‌های خالی واحد‌های تولیدی استان‌ها برای تحقق اهداف صادراتی/ تدوین هدف‌گذاری کمی صادراتی کشور در سال ۱۴۰۰/ ضرورت فرماندهی واحد صادرات و به حداقل رساندن محدودیت‌های صادراتی

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، بیان کرد: ظرفیت‌های خالی واحد‌های تولیدی را در استان‌ها برای تحقق اهداف صادراتی و افزایش ۵ میلیارد دلار به ظرفیت صادراتی کشورمان در ۶ ماهه دوم سال، فعال خواهیم کرد.

به گزارش می‌متالز، حمید زادبوم در نشست آغاز اجرای برنامه‌های کوتاه مدت مرتبط با تنظیم بازار، صادرات، رفع موانع و پشتیبانی از تولید که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، گفت: اولویت‌های صادراتی ما در این راستا کشور‌های با ظرفیت بالا مانند پاکستان، روسیه، ترکیه و امارات می‌باشد.

هدف‌گذاری کمی صادراتی کشورمان در سال ۱۴۰۰

وی همچنین ادامه داد: هدف‌گذاری کمی صادرات تا پایان سال ۱۴۰۰ برای ۲۱ کشور دارای اولویت صادراتی تدوین شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص این اهداف صادراتی نیز بیان کرد: هدفگذاری برای رسیدن به صادرات ۳۹ هزار و ۷۰۷ میلیون دلاری به ۲۱ کشور دارای اولویت و همچنین صادرات ۵ هزار و ۴۶۹ میلیون دلاری به سایر کشور‌ها و در مجموع ۴۵ هزار و ۱۷۶ میلیون دلاری در سال ۱۴۰۰ انجام شده است.
زادبوم همچنین به کشور‌های دارای اولویت دوم اشاره کرد و افزود: این کشور‌ها از جمله اندونزی، مالزی، تایلند، سنگاپور، ازبکستان، آلمان، ویتنام، تاجیکستان، ونزوئلا و آفریقای جنوبی هستند که صادرات کشورمان در ۵ ساله اخیر به آن‌ها رو به رشد بوده است.

فرماندهی واحد صادرات و به حداقل رساندن محدودیت‌های صادراتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود به الزامات و پیشنهادات تحقق اهداف کمی پیش بینی صادراتی سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: فرماندهی واحد صادرات توسط شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور و به حداقل رساندن محدودیت‌های صادراتی از جمله این الزامات است.
وی همچنین به الزامات دارای اولویت در کوتاه‌مدت اشاره داشت و گفت: در این راستا آزادسازی واردات در مقابل صادرات برای کلیه کالا‌های مجاز، لغو سهمیه بندی‌های صادراتی در کالا‌های واجد ظرفیت، برنامه‌ریزی سفر‌های تجاری فوری هیئت‌های مختلف، تخصیص فوری بخشی از بودجه مشوق‌های صادراتی، استرداد فوری معوقات مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان، انعقاد تفاهم‌نامه مشترک وزارت صمت با هلدینگ‌ها و شرکت‌های معظم صادراتی و تشکیل کارگروه ویژه شناسایی مقررات مانع توسعه تجارت خارجی باید در دستور کار و پیگیری قرار بگیرد.
گفتنی است که در نشست آغاز اجرای برنامه‌های کوتاه مدت مرتبط با تنظیم بازار، صادرات، رفع موانع و پشتیبانی از تولید که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونان وزارتخانه و مدیران ستادی برگزار شد، روسای سازمان‌های صمت و مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها بصورت ویدیوکنفرانسی به بیان مهمترین نقطه نظرات خود پرداختند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده