تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۶
بازدید: ۵۳۶
کد خبر: ۲۲۵۸۶۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

تامین برق فولادی‌ها نیازمند نقشه راه مشخص است

‌می‌متالز - دکتر «بهرام سبحانی» رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در سمینار چالش برق در زنجیره فولاد مطرح کرد: قرار است در ۱۴۰۴ به میزان ۵۵ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد ایجاد کنیم.

به گزارش می‌متالز، اهم مطالب ذکر شده توسط دکتر «بهرام سبحانی» رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در سمینار چالش برق در زنجیره فولاد به شرح ذیل است:

- چالش برق و کمبود آن موضوع جدیدی نیست، نتیجه این حرکت و محدودیت‌های اعمال شده آن است که با ظرفیت بالقوه ۴۰ میلیون تن بیش از ۳۰ میلیون تن تولید نداشته باشیم.

- یک کارخانه وقتی براساس طرح توجیه اقتصادی ظرفیت تولید ایجاد می‌کند با برنامه تولید ۱۲ ماهه برای سرمایه‌گذاری تدوین می‌کند.

- متاسفانه ۲۵ میلیون تن ظرفیت نصب شده بلااستفاده داریم.

- صنعت جمعی فولاد نمی‌تواند از صنعت برق بزرگ باشد.

- کمبود برق قابل پیش‌بینی بود و ما امروز با بحران مواجه شدیم، اما ناشیانه‌ترین تصمیم اتخاذ شد و آن استفاده از ۱۰ درصد دیماند بود.

- در حالی که آماده به کار نگه داشتن تجهیزات بیش از ۱۰ درصد دیماند نیاز دارد و باید این تجهیزات گرم نگه داشت، زیرا سرد کردن زمانی ۴ روزه صرف می‌کند در نتیجه این تصمیم یعنی توقف تولید.

- در واقع تصمیمات غیر‌کارشناسی معضلات را افزایش داد.

- در شهر‌های کوچک شاید با توقف تولید کارخانه فولاد برق شهر تامین شود، اما آیا در سطح ملی این تصمیم درستی است؟ انتظار بر آن است که دولت جدید در زمینه تامین برق نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

- در حال حاضر با تولید ۳۰ میلیون تن فولاد به جای ۴۰ میلیون تن ۶.۵ میلیارد دلار تولید را با این محدودیت از دست داده‌ایم که تاثیر بسیاری در اقتصاد کشور خواهد داشت.

- می‌توان این سرمایه را با ایجاد کنسرسیومی با حضور فولادی‌ها تامین کرد، اما نیازمند متولی بوده و وزارت نیرو باید تصمیم‌گیری کند.

- برای این کار نیازمند مدیریت منسجم وزارت نیرو و همکاری وزارت صمت، مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری، تخصیص ارز برای تامین تجهیزات هستیم.

- یک واحد صنعتی داریم که خود نیروگاه برق دارد، اما مطالبات این واحد از سوی وزارت نیرو پرداخت نمی‌شود در حالی که می‌توان با بدهی‌ها تهاتر شود، حال با چه انگیزه‌ای صنعت‌گر به سراغ احداث نیروگاه برود؟

- در حوزه تامین سرمایه شرکت‌ها می‌توانند کنسرسیوم تشکیل داده و وارد سرمایه‌گذاری شوند.

- باید برای تامین برق مورد نیاز صنعت فولاد نقش راه مشخص داشته باشیم، زیرا برای افق ۱۴۰۴ در این صنعت برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

منبع: می متالز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده