تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۳:۰۷
بازدید: ۴۲۲
کد خبر: ۲۲۶۱۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
بختیار معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو در سمینار چالش برق در زنجیره فولاد مطرح کرد:

باید تلاش کرد چالش‌های موجود در تامین برق برطرف شود

‌می‌متالز - دکتر «محسن بختیار» معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو در سمینار چالش برق در زنجیره فولاد مطرح کرد: طی ۸ سال گذشته ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده که بخش عمده آن توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.

به گزارش می‌متالز، اهم مطالب ذکر شده توسط دکتر بختیار معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو در سمینار چالش برق در زنجیره فولاد به شرح ذیل است:

- بعد از انقلاب اسلامی شاخص‌های صنعت برق از رشد مطلوبی برخوردار بوده است، ظرفیت‌های نصب شده نیروگاهی ۱۲ برابر و تولید برق ۲۰ برابر و بار شبکه در زمان پیک ۱۹ برابر شده در حالی که شاخص جمعیت ۲.۵ برابر شده است.

- ۸۰ درصد ظرفیت نیروگاهی از نیروگاه‌های حرارتی تامین و کمتر از ۲۰ درصد از نیروگاه‌های اتمی تامین می‌شود و نیاز بالایی به سوخت فسیلی داریم.

- حضور بخش‌خصوصی در ایجاد نیروگاه‌ها از سیاست‌های وزارت نیرو است و امروز بیش از ۶۷ درصد ظرفیت نیروگاهی متعلق به بخش‌خصوصی است و با واگذاری‌های جدید کمتر از ۲۰ درصد در اختیار دولت خواهد ماند.

- حدود ۸۰ درصد نیروگاه‌ها حرارتی است، اما نکته مهم تبدیل بخار نیروگاه‌های گازی است با این کار می‌توان ۷۵۰۰ مگاوات برق بدون مصرف سوخت تولید کرد که راندمان نهایی به ۴۵ درصد در نیروگاه‌های سیکلی می‌رسد.

- اولویت ما تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل طبیعی است که در بعد ملی یک صرفه‌جویی خوبی به همراه دارد و می‌تواند از هزینه‌های تولید برق بکاهد.

- مصرف انرژی در ۳ ماهه اول سال طی سال‌های گذشته سالانه ۱.۸ درصد افزایش داشت، اما در سال جاری در خرداد‌ماه با رشد یکباره ۲۰ درصدی مواجه شدیم که صنعت برق را با چالش مواجه کرد.

- در صنایع نیز در فروردین‌ماه میزان مصرف برق حدود ۲۴.۶ درصد افزایش داشت.

- علت این رشد دلایل مختلفی داشت از جمله افزایش مصرف صنایع، پدیده نوظهور استخراج رمز‌ارز‌ها که تا ۲ هزار مگاوات مورد استفاده قرار گرفت البته به صورت غیر‌مجاز، افزایش بی‌سابقه دما نیز از دیگر دلایل افزایش برق در سال جاری بود.

- خشکسالی در سال جاری یک پدیده نادری بود که رخ داد و میزانی از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی را از دست دادیم و همچنین به واسطه این خشکسالی‌ها و شروع زود هنگام الکترو‌پمپ‌ها، تا ۵۰۰ مگاوات مصرف را به شبکه تحمیل کرد.

- در حال حاضر قیمت تکلیفی فروش ۹۶ تومان، اما قیمت فروش دفتری بدون سود حدود ۲۱۵ تومان است. اگر هزینه سوخت به آن اضافه شود یا هزینه اقتصادی ایجاد ظرفیت‌های نیروگاهی را به آن اضافه کنیم قیمت‌ها بسیار بیشتر خواهد بود.

- ما در چارچوب تامین برق بخشی از برق تولیدی بخش‌خصوصی را به قیمت ۳۹۰ تومان برای خرید تضمینی خریداری می‌کنیم؛ این رقم برای نیروگاه‌های تجدید‌پذیر ۸۳۰ تومان است و این اختلاف قیمت ما را با مطالبات سنگینی در دولت مواجه می‌کند.

- جمع مطالبات صنعت برق از دولت تا پایان سال ۹۹ به میزان ۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

- وزارت نیرو موظف به خرید تضمینی برق از بخش‌خصوصی است که به صورت مناقصه انجام می‌شود؛ برای نیروگاه‌های حرارتی تا ۷ سال و نیروگاه‌های برق آبی برای ۱۵ سال برق تولیدی خریداری می‌شود.

- وزارت نیرو مکلف است متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع معدنی و پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای متوسط نرخ خرید در قرارداد‌های بخش خصوصی محاسبه کند.

- نیروگاه‌های خود‌تامین اگر به شبکه وصل شوند تعرفه سوخت آن‌ها تعرفه نیروگاهی محاسبه می‌شود.

- همچنین بر اساس مصوبه هیات وزیران، کلیه مشترکین بالای ۵ مگاوات و مصرف مازاد بر الگوی مصرف را مکلف به تامین برق خود از طریق قرارداد‌های دو‌جانبه یا بورس انرژی هستند.

- صنعت فولاد از صنایع مهم کشور در رشد اقتصادی کشور است و ارزش افزوده سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد دلار را در اختیار دارد.

- به واسطه یک هفته محدودیت ایجاد شده ارزش محصولات کاهش پیدا کرد و حدود ۳ هزار میلیارد تومان خسارت وارده به این صنعت محاسبه شده است.

- صنعت برق و فولاد بسیار وابسته به یکدیگر هستند و به همین دلیل جلسات متعددی با وزارت صمت داشتیم تا از ظرفیت وزارت صمت و صنایع فولاد برای ایجاد نیروگاه‌های جدید استفاده کنیم تا ۱۰ هزار مگاوات برق از این نیروگاه‌ها تامین شود. امیدواریم این تفاهم هرچه سریعتر عملی شود.

- وزارت نیرو نیز سعی بر آن دارد سوخت نیروگاهی این نیروگاه‌ها به راحتی و با نرخ سوخت نیروگاهی تامین و در زمان Overhall برق مورد نیاز تامین شود.

- همچنین اجازه ترانزیت برق این نیروگاه‌ها را به عنوان وزارت نیرو انجام خواهیم داد.

- رویکرد ما این است واحد‌های مولد از جمله فولادی‌ها با حداکثر ظرفیت تولید داشته باشند.

منبع: می متالز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده