تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۷
بازدید: ۵۸۲
کد خبر: ۲۲۶۰۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مشکلی اصلی ترخیص کالا، تامین ارز است

مشکلی اصلی ترخیص کالا، تامین ارز است
‌می‌متالز - معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره ترخیص و خروج کالا‌های اساسی از بنادر گفت: تامین ارز اولویت اصلی واردات کالا‌های اساسی است و اگر ارز تامین شود، در خصوص سایر زیرساخت‌ها مشکلی نداریم.

به گزارش می‌متالز، فرهاد منتصر کوهساری افزود: در خرداد ماه میانگین تعداد کامیون‌های خروجی از بنادر کشور در روز ۱۵۰۰ دستگاه کامیون بود، اما در پی برگزاری جلسات منظم با دستگاه‌های مرتبط به میانگین روزانه ۲۵۰۰ دستگاه کامیون رسیده ایم حتی در برخی روز‌ها در مرداد ماه به ۲ هزار و ۷۳۶ دستگاه کامیون و ۷۵ تا ۹۰ دستگاه واگن، خروجی از بندر امام (ره) در روز هم رسید. وی گفت: میزان کالا‌های اساسی ذخیره شده در بنادر کشور از ۴میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ۴میلیون و ۴۰۰ هزار تن کاهش پیدا کرده است. منتصر کوهساری افزود: در بندر امام خمینی ۳میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالای اساسی رسوبی داشتیم که به کمتر از ۳میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده و این روند نزولی همچنان ادامه دارد. یعنی خروجی کالا از بنادر به سرعت در حال پیشروی است. عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: کاری که ما باید انجام دهیم این است که باری که از کشتی‌ها تخلیه و به سیلوها، انبار‌ها و مخازن روغن می‌رود با خروجی که از بنادر کشور به مقاصد بازار، سیلوداران، مرغداران و دامداران حمل می‌شود، به یکدیگر نزدیک شوند. وی تاکید کرد: از دید ما اگر بتوانیم میانگین بارگیری کامیون‌ها از بندر امام خمینی (ره) را به روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون برسانیم، به شدت در تخلیه کالا‌های اساسی موثر است. همچنین باید بارگیری کامیون‌ها در بندر امیرآباد را به ۴۰۰ دستگاه و بندر شهید رجایی را به ۶۰۰ دستگاه برسانیم. منتصر کوهساری افزود: نکته‌ای که باید رعایت شود این است که تامین ارز کالا‌های اساسی به سرعت انجام شود و نباید کشتی‌ها در لنگرگاه بمانند و جمع شوند؛ هر کشتی که وارد لنگرگاه شد، بلافاصله تامین ارز و ترخیص شود؛ در این صورت مشکلی نخواهیم داشت و با انباشت موجودی کالا‌های اساسی در بنادر کمتر روبه‌رو خواهیم شد. معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره اینکه علت افزایش ورودی کالا‌های اساسی به بنادر شمالی چیست؟ گفت: ما در حال واردات این کالا‌ها از روسیه و قزاقستان هستیم؛ روسیه در حال حاضر به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غلات جهان تبدیل شده است؛ توجهی که در چند سال گذشته به تولید غلات کرده بود، اینک به بار نشسته است؛ قزاقستان هم یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غلات در منطقه است. وی ادامه داد: قزاقستان سالانه حدود ۲۰ میلیون تن غلات تولید می‌کند، ولی مصرف داخلی‌اش حداکثر ۶ میلیون تن است و بقیه آن را به ایران، چین، روسیه، عراق و ترکیه صادر می‌کند؛ روس‌ها هم تا چند سال قبل ۸۵ میلیون تن غلات تولید می‌کردند که ۵ تا ۶ میلیون تن آن را صادر و ۸۰ میلیون تن را به مصرف داخلی می‌رساندند، اما در حال حاضر تولیدات آن‌ها به ۱۴۰ میلیون تن رسیده و صادرات زیادی در غلات دارند. منتصر کوهساری درباره اینکه بنادر ایران نقش ترانزیتی کالا‌های اساسی به کشور‌های همسایه هم دارند یا خیر، مثلا گندم قزاقستان را از بنادر شمالی به عراق یا گندم هند را از بندر چابهار به افغانستان ترانزیت می‌کنیم؟ گفت: فعلا از این ظرفیت استفاده‌ای نکرده ایم و فقط واردات برای مصارف داخلی داریم؛ اما با توجه به سیلو‌هایی که در چند سال اخیر در بنادر احداث کرده ایم و نیز افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری اسکله‌ها و نیز کارخانه‌های آردی که در بنادر ساخته شده، می‌توانیم از ظرفیت ترانزیت کالا‌های اساسی به کشور‌های همسایه استفاده کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت