به گزارش میمتالز، مقامات ایران میگویند تحریمهای آمریکا مانع از ارتقاء ناوگان دریایی این کشور شده است و تهران را مجبور کرده است که برای ساخت کشتیها و تعمیر و نگهداری آنها به ظرفیت داخلی خود وابسته باشد.
در سال ۲۰۱۸، دولت ترامپ مجازاتهای سختی را برای بیشتر معاملات تجاری با این کشور وضع کرد. این امر باعث شده است که این کشور در منطقه خلیج فارس نتواند سفارش ساخت کشتیهای جدید را به کارخانههای بزرگ جهانی در چین، ژاپن و کره جنوبی بدهد.
بر اساس این گزارش، نتیجه این امر، وابستگی ایران به کارخانههای کشتیسازی در هرمزگان و افزایش ظرفیت کشتیسازی داخلی و در عین حال تاثیر منفی بر تجارت دریایی ایران بوده است.
سامان رضایی، دبیر انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران، در این باره گفت: تجهیزات بنادر کشور و ناوگان دریایی ما به دلیل تحریمها و شرایط نامساعد اقتصادی فرسوده شده است و در سالهای اخیر نتوانستهایم کشتیهای جدیدی بخریم و ناوگان ملی را نوسازی کنیم.
وی افزود به دلیل استهلاک زیاد، هزینههای نگهداری و ایمنی کمتر کشتیهای قدیمی، خرید کشتیهای جدید و نوسازی کشتیهای موجود برای بخش دریایی کشور یک ضرورت است.
برای رسیدگی به این موضوع، وزارت راه و شهرسازی ایران طرح جدیدی را برای تدوین نقشه راه برای بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل دریایی و بنادر شمالی و جنوبی کشور تدوین کرده است.
اوایل امسال ایران از نظر ناوگان حمل و نقل، خود را در بین ۲۰ کشور برتر جهان قرار داد. حدود ۳۰۰ کشتی دریایی تحت مالکیت و پرچم جمهوری اسلامی هستند.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) و شرکت تابعه آن یعنی شرکت کشتیرانی حافظ دریای آریا (HDASCO) و شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) از جمله شرکتهای کشتیرانی هستند که تحت تحریمهای آمریکا قرار گرفته اند.
دادههای سازمان بنادر و دریانوردی ایران نشان میدهد که حجم بار حمل شده در سراسر بنادر این کشور در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۳۰ میلیون تن بوده است که ۱۴ درصد نسبت به رقم ۱۵۰ میلیون در سال ۲۰۱۹ کاهش نشان میدهد.
منبع: خبرگزاری تسنیم