به گزارش میمتالز، ایجاد اپراتور واحد برای حمل و نقل تجاری در دریای خزر مدتی است بین کشورهای منطقه مطرح شده است که باید مزایای آن مورد بررسی قرار گیرد.
اگر مسیر تجاری ترنس خزر دارای یک اپراتور واحد باشد، حرکت و نقل و انتقالات کالا را تا حد زیادی ساده میکند.
کارشناس آسیای میانه درباره اپراتور واحد خزر، اظهار داشت:
در صورتی که مسیر تجاری ترانس خزر دارای یک اپراتور واحد باشد، مسائل بوروکراتیک و اداری مانند تبادل اسناد بین کشورهای این حوزه بسیار ساده میشود.
تیمور عمروف در پایان، ابراز داشت:
یک اپراتور واحد تبادل کالا بین کشورهای در این مسیر تجاری را تسریع میکند.
پیش از این قزاقستان پیشنهاد ایجاد یک اپراتوری واحد برای اجرای مسیر تجاری ترانس خزر را به صورت مشترک با آذربایجان ارائه کرده بود.
وزیر تجارت و ادغام قزاقستان که در سفر به آذربایجان به سر میبرد در این باره در یکی از صفحات مجازی خود این پیشنهاد را مطرح کرد.
باخیت سلطانوف پیرامون دعوت از سایر کشورها، اظهار داشت:
در جلساتی که در باکو برگزار شد از همکاران آذربایجانی دعوت شد تا در اجرای پروژههای همکاری صنعتی در مراکز تجاری و لجستیکی مرزی قزاقستان (بنادر خورگوس، آسیای مرکزی، آکتائو و غیره) و همچنین در توسعه یک مرکز تجاری جدید بر اساس زیرساختهای بندری موجود در دریای خزر اقدام نمایند.
وزیر تجارت و ادغام قزاقستان در پایان، ابراز داشت:
وظیفه اپراتور واحد این است که همه کشورهای ترانزیتی را در طول مسیر آسیا– اروپا (اوراسیا) هماهنگ کند و در جهت عکس.
همچنین یک تعرفه واحد برای کل مسیر این کریدور وضع کند.
این خود باعث رونق تجارت در این منطقه میشود.
چنین تعرفهای تدارکات تجاری را تا حد زیادی تسهیل میکند.