تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۹
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۲۶۰۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عقبگرد قیمتی و تعدیل انتظارات معامله‌گران بازار مالی بورس کالا برخلاف روند افزایشی قیمت در بازار‌های جهانی

از سکه افتادن گواهی سکه با تعدیل انتظارات

‌می‌متالز - تعدیل انتظارات تورمی در رفتار معامله‌گران گواهی سپرده سکه طلا در بازار مالی بورس کالا ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار‌ها در روز ابتدایی هفته جاری کاملا نمایان بود، به‌گونه‌ای که معامله‌گران این بازار روز گذشته برخلاف رویه هفته‌های قبل، دادوستد گواهی سکه را با نرخی کمتر از ارزش بنیادی آن انجام دادند. معامله گواهی سکه با نرخی کمتر از ارزش بنیادی، در شرایطی که طلا در بازار‌های جهانی در مدار رشد قیمتی نوسان دارد، می‌تواند بیانگر انتظار اهالی این بازار از کاهش بیشتر نرخ ارز در بازار داخلی باشد.

تعدیل انتظارات تورمی در بازار مالی بورس کالا

به گزارش می‌متالز، گواهی سکه طلا ظرف هفته گذشته همسو با نوسان قیمتی سکه در بازار فیزیکی در مسیر کاهش نرخ نوسان داشت. البته با وجود روند قیمتی کاهشی به وجود آمده در این بازار، در اغلب روز‌های هفته قبل معامله‌گران بازار مالی بورس کالا حاضر به خرید گواهی سکه با نرخی بالاتر از ارزش بنیادی آن شدند که این موضوع به مفهوم انتظار فعالان این بازار از بازگشت قیمت‌ها به مدار صعودی بود؛ اگرچه کم و بیش متفاوت بود. اما در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار‌ها در هفته جاری، یعنی شنبه سیزدهم شهریور و در زمان تنظیم این گزارش، روند انتظارات میان معامله‌گران بازار مالی بورس کالا تعدیل شد، به‌گونه‌ای که در زمان تنظیم این گزارش، هر گواهی سپرده سکه در بازار مالی بورس کالا با نرخی حدود ۱۵/ ۰ درصد کمتر از ارزش بنیادی آن مورد دادوستد قرار گرفت. به شکل بنیادی ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر ۰۱/ ۰ نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی است، اما بازار گواهی سپرده سکه طلا تابعی از عرضه و تقاضا بوده و از همین‌رو ذهنیت خریداران و فروشندگان می‌تواند قیمت‌ها را در این بازار، در نرخی بالاتر یا پایین‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد؛ بنابراین در حالی که ارزش بنیادی گواهی سکه و بهای سکه فیزیکی برابر بوده و حتی گواهی سکه به دلیل شرایط و قوانین حاکم بر روند معامله ارزنده‌تر نیز هست، ارزان‌تر شدن گواهی سکه نسبت به قیمت آن در بازار آزاد، از ذهنیت کاهشی میان معامله‌گران بازار مالی بورس‌کالا حکایت دارد.

سیگنال‌های ارزی به عقبگرد قیمتی گواهی سکه انجامید

چه عواملی باعث شد تا گواهی‌های سکه ظرف روز‌های گذشته مجددا از رونق بیفتند؛ آن‌هم در شرایطی که ظرف یک هفته اخیر طلای جهانی در مدار افزایش قیمت نوسان داشت و این موضوع سیگنال بنیادی مثبتی برای اوج‌گیری قیمتی در این بازار به‌شمار می‌رفت. نرخ ارز و بهای جهانی طلا دو سیگنال بنیادی اثرگذار بر بازار سکه در معاملات بازار فیزیکی و معاملات بازار مالی بورس کالا هستند. عقبگرد قیمتی نرخ ارز ظرف هفته گذشته، مهم‌ترین دلیل نوسان بهای گواهی سپرده سکه در مسیر کاهش نرخ بود. نوسان قیمتی گواهی سپرده سکه در مدار کاهش نرخ در روز ابتدایی بازگشایی بازار‌ها ظرف هفته جاری نیز ادامه یافت و در عین حال شاهد بودیم که معامله‌گران بازار مالی بورس کالا پس از تقریبا یک ماه در روز سیزدهم شهریور، گواهی سکه را با نرخی کمتر از ارزش بنیادی آن خریداری کردند. این موضوع به مفهوم آن است که پس از تقریبا یک ماه مثبت بودن انتظارات تورمی، ذهنیت معامله‌گران بازار مالی بورس کالا معکوس شده و فعالان این بازار برآورد می‌کنند که بهای اسکناس آمریکایی با کاهش بیشتر نرخ روبه‌رو شود.

صعود نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد در هفته دوم شهریورماه متوقف شد، به‌گونه‌ای که بهای اسکناس آمریکایی که در روز‌های ابتدایی شهریورماه تا مرز ۲۹ هزار تومانی شدن نیز پیش رفته بود، عقب‌نشینی قیمتی قابل توجهی را تجربه کرد. نرخ دلار در بازار آزاد در روز ابتدایی هفته قبل، یعنی شنبه ششم شهریور، برابر ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان بود. این نرخ تا روز پنج‌شنبه کاهش ۹/ ۲ درصدی را تجربه کرد.

در این شرایط، نوسان نرخ ارز در مسیر کاهش یا افزایش روز ابتدایی هفته مهم‌ترین سیگنال برای فعالان بازار مالی بورس کالا به‌شمار می‌رفت. در زمان تنظیم این گزارش، اسکناس آمریکایی با نرخ ۲۷ هزار و ۱۶۰ تومان مورد دادوستد قرار گرفت که این رقم ۴۷/ ۰ درصد کمتر از ارزش آن در زمان بازگشایی بازار بود. استمرار روند کاهشی به وجود آمده در نرخ ارز طی روز ابتدایی هفته، مهم‌ترین دلیل تعدیل انتظارات تورمی میان فعالان بازار مالی بورس کالا و معامله هر گواهی سکه با نرخی کمتر از ارزش بنیادی آن بود. در واقع این‌گونه به‌نظر می‌رسد که معامله‌گران بازار مالی بورس کالا با ایجاد روند کاهشی در بهای اسکناس آمریکایی در روز ابتدایی هفته، دیگر امید چندانی به حفظ کانال قیمتی ۲۷ هزار تومانی ندارند و در نتیجه با وجود رشد بهای جهانی طلا در تلاش هستند تا در موقعیت فروش قرار بگیرند.

بی تاثیری صعود طلای جهانی بر بازار داخل

ظرف یک هفته اخیر منتهی به روز جمعه سوم سپتامبر، طلا در بازار‌های جهانی روز‌های نسبتا خوشی را سپری کرد، به‌گونه‌ای که این فلز گرانبها بازده حداقل ۶/ ۰ درصد هفتگی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد. این موضوع سرعت‌گیری قوی در مسیر تعدیل بهای گواهی سکه در بازار مالی بورس کالای ایران و نرخ سکه در بازار فیزیکی کشور بود. روز جمعه داده‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا برای ماه آگوست منتشر شد. این داده‌ها نشان داد که در ماه آگوست برابر ۲۳۵ هزار شغل جدید در این کشور ایجاد شده که این رقم کمترین میزان اشتغالزایی ماهانه در آمریکا طی هفت ماه گذشته بوده است. در عین حال این رقم بسیار کمتر از برآورد قبلی در این زمینه یعنی ایجاد ۷۲۳ هزار شغل جدید بود. این موضوع داده‌ای مهم و اثرگذار بر شاخص دلار آمریکا بود و به‌سرعت از ارزش این شاخص کاست که این موضوع زمینه افزایش بهای طلای جهانی را پدید آورد و نرخ هر اونس طلا به هزار و ۸۲۷ دلار و ۵۸ سنت در روز جمعه سوم سپتامبر رسید که این رقم بیشترین بهای معامله این فلز ظرف چهار هفته اخیر بود.

ترس از همه‌گیری سویه کرونای دلتا در کشور‌های غربی سیگنال موثر دیگری است که به تقویت بهای طلا در بازار‌های جهانی منجر می‌شود. بخش زیادی از کشور‌های اروپایی و آمریکایی درصد قابل توجهی از مردم خود را در مقابل بیماری کرونا واکسینه کرده‌اند، اما ترس از شیوع سویه‌های جدید کرونا همچنان در این کشور‌ها وجود دارد. هر پاندمی جدیدی می‌تواند ضربه‌ای دیگر به اقتصاد و اشتغالزایی این کشور‌ها وارد کند. در حال حاضر چشم فعالان بازار‌های مالی و کالایی دنیا به انتشار سایر داده‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکاست. با توجه به داده‌های قبلی اقتصاد ایالات متحده آمریکا که مثبت بود، جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو هفته گذشته اعلام کرد که بانک مرکزی این کشور سیاست کاهش خرید اوراق قرضه ماهانه را آغاز می‌کند. در این شرایط کاهش آمار اشتغالزایی آمریکا در ماه آگوست می‌تواند اخذ این سیاست را از سوی فدرال‌رزرو به تعویق بیندازد که این موضوع، سیگنالی مثبت برای رشد بیشتر قیمت طلا در بازار‌های جهانی خواهد بود.

نیل کریستین (Neils Christensen) در یادداشتی برای کیتکونیوز می‌گوید: طلا در ماه‌های اخیر روز‌های به‌شدت آرامی را پشت سر گذاشته و در نتیجه رشد قیمتی در این بازار دور از انتظار نبوده است. ظرف ماه‌های اخیر اغلب سرمایه‌گذاران بر بازار‌های سهام و سایر بازار‌های مالی متمرکز شده بودند و این موضوع باعث شده بود تا نرخ طلا کمتر از ارزش واقعی آن باشد. جان پاولسون، رئیس Paulson & Co، از دیگر تحلیلگرانی است که همچنان به رشد قیمتی در بازار طلا امیدوار است. وی معتقد است افزایش تورم در بازار‌های مالی آمریکا ادامه دارد و این موضوع سرمایه‌گذاران را مجبور به خروج از اوراق قرضه کرده و روز‌های خوشی را برای آن‌ها رقم خواهد زد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده