تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۵
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۲۲۶۲۵۱
سرویس خبر : انرژی

آمادگی وزارت نیرو برای همکاری با صنایع برای ساخت نیروگاه

‌می‌متالز - سخنگوی صنعت برق از آمادگی وزارت نیرو برای همکاری با صنایع مختلف برای ساخت نیروگاه خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی رجبی مشهدی در یک نشست گفت: اگر رشد مصرف برق با توجه به رشد ۱۰ درصدی تولید بخواهد اتفاق بیفتد، تامین برق با مشکل روبه رو خواهد شد که باید برای آن فکری کرد. وی بهترین راهکار را ورود صنایع به بحث نیروگاه سازی برشمرد و از حمایت کامل وزارت نیرو در این باره خبر داد. مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: وزارت نیرو تلاش خواهد کرد محدودیت‌های ایجاد نیروگاه توسط صنایع برداشته شود و در بخش اتصال به شبکه هم تسهیلاتی در نظر خواهد گرفت. رجبی مشهدی افزود: با روند رو به رشد فعلی چاره‌ای نیست جز آنکه صنایع خود به سمت نیروگاه سازی بروند.

وی، برق ایران را ارزان‌ترین برق جهان برشمرد و ادامه داد: صلاح صنایع در آن است که خود برای تامین برق اقدام کنند. سخنگوی صنعت برق گفت: در بحث صنایع انرژی بر به ویژه صنایع فولادی جدید به دلیل ارزان بودن برق خیلی به پیشرفته بودن تکنولوژی توجه نشده و همین امر به مشکلات دامن زده است. رجبی مشهدی بر ارتقای صنایع جدید فولادی با فناوری‌های روز جهانی با هدف کاهش مصرف برق تاکید کرد. وی در ادامه یادآور شد: اکنون مخازن سوخت نیروگاه‌ها با ۲۰ درصد کمبود سوخت روبه رو هستند که لازم است برای تامین سوخت آن‌ها اقدام شود. این مقام مسوول، شرایط تابستان امسال را شرایطی استثنایی عنوان و از همکاری صنایع به خصوص فولادی‌ها در تامین برق تشکر کرد. مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران ادامه داد: صنعت برق با چالش انرژی اولیه روبه رو است، بنابراین باید به گونه‌ای عمل کرد که بتوان برق موردنیاز همه بخش‌ها را با شرایط موجود تامین کرد. رجبی مشهدی درباره رفع محدودیت اعمال شده برای مصرف برق فولادی‌ها گفت: از ساعت ۲۴ تا ۱۰ صبح هیچ محدودیتی نیست و از ۱۰ صبح به بعد هم بر اساس شرایط تصمیم‌گیری انجام می‌شود. وی ادامه داد: بعد از شهریورماه کل محدودیت‌های اعمال شده برای صنایع برداشته خواهد شد. سخنگوی صنعت برق عنوان کرد: از ابتدای مهرماه تامین برق برای همه صنایع بدون محدودیت انجام خواهد شد.

سرمایه‌گذاری صنایع برای تامین بیش از ۱۰ هزار مگاوات

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست از اعلام آمادگی شرکت‌های بزرگ کشور برای تامین ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق خبر داد و گفت: تاکنون برای ۱۳ شرکت از سوی وزارت نیرو موافقت نامه اصولی صادر شده است. به گزارش «ایرنا»، سعید زرندی افزود: سال ۹۹ با وجود تداوم مشکلات بین‌المللی و داخلی، سال خوبی برای بخش تولید کشور بود و از ۴۰ محصول منتخب صنعتی و معدنی کشور، ۲۷ محصول با رشد تولید مواجه شدند. وی بیان کرد: در این بین صنایع معدنی یکی از موثرترین بخش‌ها بود و به جرات می‌توان گفت سال‌های تحریم را با اتکا به این صنایع پشت سر گذاشتیم. این مقام مسوول به سهم ۱۲ درصدی صنعت فولادی در ارزش افزوده بخش صنعت اشاره کرد و گفت: با انجام برنامه ریزی منسجم برای زنجیره فولاد، اکنون هدف گذاری‌های انجام شده در بخش‌های تولید کنسانتره، گندله و شمش قابل تحقق است، در بخش نورد در حال حاضر از برنامه چشم انداز ۱۴۰۴ جلو هستیم و فقط در تولید آهن اسفنجی عقب ماندگی وجود دارد. وی ادامه داد: پارسال حدود ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید شد و پش بینی می‌شود تا انتهای امسال دست کم ۳۳ میلیون تن تولید داشته باشیم. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: چالش‌هایی که در تامین برق در سه ماه گذشته ایجاد شد، برنامه‌های تولید صنعتی و معدنی کشور را با افت شدید مواجه کرد و از هم اکنون نگران تامین برق واحد‌ها در زمستان هستیم. زرندی گفت: پیش‌بینی می‌شود برای دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد در افق چشم انداز ۱۴۰۴ دست کم پنج هزار مگاوات کمبود برق داشته باشیم. وی افزود: در نهایت تصمیم گرفتیم تا کاری که پیش‌تر برای حوزه سرمایه‌گذاری آغاز کرده بودیم را در حوزه برق نیز ادامه دهیم. این مقام مسوول تاکید کرد: راه برون رفت از این مشکل، افزایش سرمایه‌گذاری است و به همین دلیل ۱۰۰ شرکت بزرگ کشور را دعوت کردیم تا به کمک اقتصاد ایران بشتابند و بعد‌ها تعداد این شرکت‌ها به ۵۰۰ شرکت افزایش یافت که پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند. وی اظهار کرد: در نهایت برای سرمایه‌گذاری درخصوص تامین ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق اعلام آمادگی و برای ۱۳ واحد از سوی وزارت نیرو موافقت نامه اصولی صادر شد. زرندی همچنین از برنامه ریزی برای تامین برق با استفاده از پنل‌های خورشیدی در مجموعه شهرک‌های صنعتی خبر داد. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد که برای تامین این ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق، وزارت نیرو بتواند گاز موردنیاز این سرمایه‌گذاری را در تعامل با وزارت نفت تامین کند. وی عنوان کرد: نظیر چنین برنامه‌ای را در تامین آب با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ و انتقال آب از آب شیرین کن بندرعباس در فاز نخست به گل گهر، سرچشمه و اردکان تجربه کرده بودیم که با ۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شرکت‌ها به انجام رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده