تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۵
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۲۶۲۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حرکت پینگ‌پنگی نرخ در ابزار‌های مالی بورس کالا

‌می‌متالز - بازماندن بهای ارز از ادامه صعود به نرخ‌های بالاتر، معادلات بسیاری از اهالی بازار را تا حد زیادی کاهشی کرده است؛ آن‌هم در شرایطی که روز گذشته نوسان مثبت نرخ در معاملات ابزار‌های مالی بورس کالا خودنمایی کرد، اما روند متعادل و باثباتی بر دادوستد آن‌ها حاکم نشده است و حرکت رفت و برگشتی قیمت در بین ابزار‌های مالی بورس کالا دیده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، بازار آتی، گواهی سپرده و صندوق‌های کالایی بورس کالا با ترکیبی از افزایش و کاهش قیمت پایانی طی معاملات روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش همراه شدند که دلیل عمده آن را می‌توان درجا زدن بهای ارز در بازار آزاد دانست که روز گذشته نوسان چندانی نداشت و اسکناس آمریکایی در محدوده ۲۷ هزار تومانی درجا زد. شاید محافظه‌کارانه خواندن رفتار معامله‌گران بازار ابزار‌های مالی بورس کالا چندان غیرمنطقی نباشد؛ چرا که هنوز سیگنالی رسمی که بتواند محرک جدی برای افزایش یا کاهش قیمت در این بازار‌ها باشد، به گوش نمی‌رسد و به ثبات رسیدن قیمت‌ها هنوز هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

روند معاملات نشان می‌دهد که ابزار‌های طلایی بورس کالا با قیمت‌های بنیادین خود فاصله زیادی ندارند و در محدوده نرخ ابطال خود معامله می‌شوند. متهم اصلی این شرایط، نوسانات مکرر قیمت در بازار‌های موازی نظیر بازار ارز بوده که با تزریق نااطمینانی بیشتر، جریان معاملات را با ترس از تغییر شدید قیمت‌ها همسو کرده است، درحالی که به نفع بازار نیست؛ چرا که توسعه و تعمیق بازار سرمایه نیازمند ثبات بیشتر در شاخص‌های کلان اقتصادی است تا افراد به‌راحتی بتوانند به آن‌ها اعتماد کرده و نقدینگی خود را به سمت ابزار‌های مالی هدایت کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده