تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۱۳
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۲۶۴۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک مسوول وزارت صمت

صادرات فولاد به افغانستان از سر گرفته شد/ خسارت روزانه ۵۲ میلیارد تومانی قطعی برق به صنعت سیمان/ قیمت فولاد کاهش می‌یابد

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: صادرات به افغانستان به علت مشکلات سیاسی که در این کشور به وجود آمد به مدت دوهفته متوقف شد و ماشین‌های حمل بار هم در گمرکات مانده بودند، وضعیت خطر در این کشور شدید بود و خود راننده‌ها هم این ریسک را نمی‌کردند. ولی خوشبختانه دوباره از سرگرفته و مشکل صادرات به این کشور حل شد.

به گزارش می‌متالز، سیف‌الله امیری در مورد وضعیت تولید فولاد در کشور اظهار کرد: مطابق سال‌های گذشته تولید و صادرات در حال انجام بود و مشکل خاصی هم نبود و حتی تولید بسیار بیشتر از سال‌های گذشته بود، اما با شرایطی که با قطع برق برای واحد‌های فولادی به وجود آمد تولید آن‌ها کاهش یافت. میزان کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده.

وی افزود: در سال ۹۹ حدود ۲۹ میلیون تن تولید فولاد داشتیم که این رقم در ۵ ماهه سال ۱۴۰۰ به ۱۰.۵ میلیون تن می‌رسد که به نظر چندان عقب نیستیم. در محصولات فولادی نیز در سال ۹۹ حدود ۲۰.۷ میلیون تن تولید داشتیم که در پنج ماهه ۱۴۰۰ به ۹.۷ تا ۱۰ میلیون تن رسیده است.

امیری در مورد میزان صادرات محصولات فولادی کشور بیان کرد: میزان صادرات محصولات فولادی در ۴ ماهه امسال ۱۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تن بوده که ۱۰۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد را تجربه کرده است. همه محصولات فولادی به جز ورق سرد که به علت مصرف داخلی ۸۳ درصد منفی بود، از ۲۴ تا ۱۶۰ درصد رشد داشته‌اند. علت افزایش صادرات این بود که با قطعی برق بسیاری از صنایعی که از فولاد استفاده می‌کردند با کاهش تولید مواجه بودند و فولاد در بورس به فروش نمی‌رفت و تولیدکنندگان مجبور به صادرات محصولاتی که در انبار داشتند شدند.

وی با اشاره به آمار مرتبط به محصولات فولادی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ابتدای مرداد ماه در مورد میلگرد ۳ میلیون و ۴۷۶ هزار تن تولید داشتیم، عرضه برای این محصول ۲ میلیون و ۴۸ هزار تن و تقاضا ۱ میلیون و ۵۲۰ هزار تن و حجم معامله در بورس ۷۳۶ هزار تن بود. میانگین قیمت این محصول در این مدت نیز ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان بود. در مورد تیرآهن تولید ۳۹۹ هزار تن تولید در ۵ ماهه داشتیم که میزان عرضه ۶۵۹ هزار تن، تقاضا ۶۹۰ هزار تن و حجم معامله در بورس ۳۲۱ هزار تن بوده است. برای نبشی نیز میزان تولید در مدت مشابه ۵۹۰ هزار تن، عرضه ۳۲ هزار تن، تقاضا ۴ هزار تن و حجم معاملات ۲ هزار تن و میانگین قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ادامه داد: ورق گرم ۳ میلیون و ۲۲۶ هزار تن تولید داشته که میزان عرضه آن در بورس ۱ میلیون و ۶۸۶ هزار، تقاضا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده و ۱ میلیون و ۱۷۵ هزار میلیون تن به قیمت ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان فروش رفته است. تولید شمش فولادی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده، عرضه ۲ میلیون و ۳۳۷ هزار تن، تقاضا ۲ میلیون و ۶۶۲ هزار تن، حج معامله ۱ میلیون و ۳۲۹ هزار تن بوده است قیمت آن نیز ۱۲ هزار و ۲۷۰ تومان بود. اعداد به خوبی نشان می‌دهند که محصولات عرضه شده فروش نرفته‌اند.

وی همچنین درباره تغییرات قیمتی این محصولات گفت: قیمت‌ها اخیرا با افزایش مواجه بوده‌اند، ورق فولادی تا ۲۴ هزار تومان و شمش تا حدود ۱۶ هزار تومان رسیده بود. هفته گذشته قیمت ورق فولادی ۳۵۰۰ تومان و قیمت شمش ۱۰۰۰ تومان کاهش یافت. این کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و ما برنامه‌ریزی می‌کنیم که در مورد فولاد هم مانند سیمان ساماندهی قطعی انجام شود تا قیمت‌ها به میزان واقعی خود برسند.

امیری در پاسخ به سوالی در مورد علل افزایش قیمت فولاد تصریح کرد: یکی از علل افزایش قیمت فولاد نوسان نرخ ارز بود، افزایش قیمت جهانی و عوامل دیگر بوده است. قبلاآهن اسفنجی بین واحد‌ها با قیمت ۶۵۰۰ تومان عرضه می‌شد (۵۰ درصدشمش فولاد خوزستان)، در آن زمان قیمت شمش ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان بود. وقتی آهن اسفنجی در بورس عرضه شد قیمت پایه بیش از این در بورس کالا رقم خوردو به همین علت قیمت شمش تا ۱۶ هزار تومان رسید. از طرفی آقای جهانگیری به ما دستور دادند که حق دخالت در قیمت‌گذاری نداریم و از طرف دیگر بورس چنین قیمتی روی آهن اسفنجی گذاشت و این مشکلات پیش آمد. تاثیر قطعی برق بر قیمت فولاد تاثیر داشت، اما آنقدر زیاد نبود.

وی همچنین با اشاره به میزان خسارات واحد‌های تولیدی از قطعی برق اظهار داشت: میزان خسارت حاصل از قطعی برق بر صنایع فولادی هنوز به ما اعلام نشده است، اما خسارت این موضوع به صنایع سیمان به ازای هر روز ۵۲ میلیارد تومان بوده است. میزان خسارت به صنایع فولادی بسیار بیشتر از این رقم است چراکه اگر ما ۷۹ واحد سیمانی در کشور داریم میزان واحد‌های فولادی و زیرمجموعه آن‌ها بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان ساخت: در زمینه صادرات، کار به منوال قبل درحال انجام است و مشکلی وجود ندارد. صادرات به افغانستان به علت مشکلات سیاسی که در این کشور به وجود آمد به مدت دوهفته متوقف شد و ماشین‌های حمل بار هم در گمرکات مانده بودند، وضعیت خطر در این کشور شدید بود و خود راننده‌ها هم این ریسک را نمی‌کردند. ولی خوشبختانه دوباره از سرگرفته و مشکل صادرات به این کشور حل شد و ماشین‌ها در گمرکات در حال عبور و مرور هستند. اما هنوز برآوردی از میزان صادرات بعد از ازسرگیری انجام نداده‌ایم.

وی افزود: در مورد کشور‌های حوزه خلیج فارس نیز از آنجا که میزان صادرات ما به طور کلی افزایش داشته، و میزان صادرات فولاد ما به این کشور‌ها بسیار خوب و بهتر از گذشته هم شده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اضافه کرد: از تولیدکننده‌ها می‌خواهیم که همه کالای خود را در بورس عرضه کنند تا نیاز داخل برآورده شود، برای ما اولویت اول و دوم نیاز داخل است بنابراین کالای خود را در بورس عرضه کنند تا صنایع داخلی به مشکل برنخورند. آنچه که در داخل نیاز نبود می‌تواند صادر شود و مشکلی از این جهت نیست و حتی کمک هم می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده