تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۰
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۲۶۵۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

همه می‌توانند سیمان بخرند، حتی شما / چطور کد معاملاتی سیمان بگیریم؟

‌می‌متالز - کارمزد معاملات سیمانی برای کارگزاری‌ها بر اساس کارمزد مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، بسیار ناچیز و کمتر از ۰.۰۲ است.

به گزارش می‌متالز، معامله در بورس کالا به ۲ روش انجام می‌شود، در شیوه تحویل فوری، به طور معمول ۳ روز بعد از تسویه قانونی تحویل داده می‌شود و در روش معاملات سلف تاریخ تحویل همان اول مشخص است.

محمدرضا اسلامی، مدیر معاملات بورس کالایی کارگزاری سهم آشنا در ارتباط با عرضه سیمان در بورس کالا بیان کرد: عرضه شفاف سیمان در بورس کالا باعث شده افراد بیشتری در معاملات سیمان وارد شوند و کشف نرخ عادلانه تری صورت بگیرد. موضوع بالا یا پایین بودن قیمت پایه سیمان اختیاج به بررسی‌های تخصصی تری در حوزه‌های مختلف دارد، در حوزه تخصص من نیست، اما هر چه عرضه و تقاضا شفاف‌تر باشد مکانیزم کشف قیمت راحت‌تر انجام می‌شود.


کشف نرخ عادلانه نتیجه بورسی شدن سیمان


وی افزود: از آنجایی که میزان عرضه‌های سیمانی‌ها در بورس کالا هر روز افزایش می‌یابد، متقاضیان بیشتری می‌توانند از بورس کالا سیمان خریداری کنند. با این شرایط می‌توان نتیجه گرفت کشف نرخ عادلانه تری صورت می‌گیرد.


۳ عامل کاهش قیمت سیمان


اسلامی در ارتباط با کاهش قیمت سیمان در هفته جاری گفت: یکی از عوامل افزایش قیمت سیمان موضوع قطع برق کارخانجات سیمان و کاهش عرضه سیمان در بازار بود که با حل مشکل برق صنایع، میزان تولید و عرضه سیمان در بازار به حالت قبل برگشت. دومین عامل کاهش قیمت سیمان، نزدیک شدن به پایان فصل سیمان است.

وی متوقف شدن شیب افزایش قیمت دلار بر تمامی کالا‌ها تاثیر گذاشته است و این موضوع را می‌توان به عنوان سومین عامل کاهش قیمت سیمان در هفته جاری عنوان کرد.


نحوه خرید سیمان از بورس کالا


مدیر معاملات بورس کالایی کارگزاری سهم آشنا در پاسخ به این پرسش که نحوه خرید سیمان از بورس کالا به چه شکل است، گفت: همه شهروندان اعم از حقیقی و حقوقی می‌توانند، از بورس کالا سیمان خریداری کنند. برای معامله باید کد معاملاتی بورس کالا داشته باشند، شهروندان و یا شرکت‌ها در ابتدا مدارک خود را به کارگزاری‌های مجاز (در حال حاضرتعداد خاصی از کارگزاری‌ها اجازه معاملات سیمان را دریافت کرده اند) تحویل می‌دهند، در صورت بدون مشکل بودن در زمان تقریبی یک تا ۲ هفته بعد از بررسی مدارک، کد معامله بورس کالایی از طرف سازمان بورس برای این افراد صادر می‌شود.


چقدر باید برای کارگزاری‌ها


وی در ادامه گفت: هیچ هزینه‌ای برای صدور کد معاملاتی از متقاضیان دریافت نمی‌شود، صاحبان کد معاملاتی به طور مستقیم نمی‌توانند از بورس کالا سیمان خریداری کنند و باید از طریق کارگزاری این معاملات را انجام دهند، کارمزد معاملات سیمانی برای کارگزاری‌ها بر اساس کارمزد مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، بسیار ناچیز و کمتر از ۰.۰۲ است.

اسلامی گفت: معاملات سیمان برای بسیاری از کارگزاری‌ها صرفه چندانی ندارد و انجام این معاملات توسط کارگزار بیشتر به دلیل وظیفه اجتماعی است و کارمزد آن تاثیری در نرخ سیمان ندارد.


تفاوتی بین کد معاملاتی حقیقی و حقوقی


مدیر معاملات بورس کالایی کارگزاری سهم آشنا بیان کرد: بستر معاملات بورس کالا به شکل آنلاین فراهم نیست و باید از طریق کارگزاری‌ها این معاملات انجام شود. محدودیت‌هایی برای میزان معاملات در هر هفته اعلام می‌شود و تا سقف محدودیت‌های اعلام شده مشتری می‌تواند برای کارگزای سفارش بگذارد و تفاوتی در محدودیت‌ها بین حقیقی‌ها و حقوقی‌ها وجود ندارد.


روش‌های معاملات بورس


وی در ارتباط با اعتراضات برابری سقف سفارشات برای حقیقی‌ها و حقوقی‌ها گفت: پیش‌تر به دلیل محدودیت‌ها بازار سیاه در خارج از بورس شکل می‌گرفت با شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد مشکلی پیش بیاید.

اسلامی افزود: معامله در بورس کالا به ۲ روش انجام می‌شود، در شیوه تحویل فوری، به طور معمول ۳ روز بعد از تسویه قانونی تحویل داده می‌شود و در روش معاملات سلف تاریخ تحویل همان اول مشخص است. برای هر دو نوع معامله نام باربری و مدارک توسط کارگزاران به فروشنده سیمان ارسال می‌شود و شخص معامله کننده به راحتی می‌تواند سیمان خریداری شده را درب کارخانه مورد نظر تحویل بگیرد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده