تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۲۲۶۵۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تورم ۶۰ درصدی تولید، خبر بد برای مصرف‌کنندگان

‌می‌متالز - تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم تولیدکننده در بهار امسال به ۶۰.۴ درصد رسیده است.

به گزارش می‌متالز، مرکز آمار ایران شاخص قیمت تولیدکننده در بهار امسال را اعلام کرد. این شاخص نشان‌دهنده افزایش قیمت کالا و خدمات در مبدا تولید است و بررسی آن از این نظر اهمیت دارد که می‌توان بر مبنای آن تورم مصرف‌کننده را هم پیش‌بینی کرد.

تورم سالانه تولید در بهار امسال به ۶۰.۴ درصد رسید که نسبت به تورم ۴۶.۷ درصدی سال قبل، ۱۳.۷ درصد رشد داشته است. این یعنی که باید منتظر افزایش تورم مصرف‌کننده در ماه‌های آینده باشیم. در بخش‌های اصلی تولیدی در کشـور، کم­ترین تورم سالانه مربوط به بخش خدمات با ۴۲ درصد و بیش­ترین آن مربوط به بخش معـدن با ١١٢.٣ درصد است.

همچنین تورم نقطه به نقطه در فصل بهار امسال روی عدد ٧٣ درصد ایستاد که در مقایسه با تورم ۶۷.۵ درصدی در فصل قبل ٥.٥ واحد افزایش داشته است. به عبارتی دیگر میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالا‌ها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به فصل بهار سال ١٣٩٩، ٧٣.٠ درصد افزایش داشته است.

در میان بخش­‌های مختلف تولیدی هم کم­ترین نرخ تورم مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ٣٢.١ درصد و بیش­ترین نرخ تورم مربوط به بخش معدن با١٥٤.١ درصد بوده است.

بنا بر این گزارش در بهار امسال تورم فصلی هم به ١٠.١ درصد رسید که در مقایسه با تورم ۹.۸ درصدی فصـل قبل ٠.٣ درصـد افزایش داشته است. در این فصل کم­ترین تورم فصلی تولیدکننده مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ١.٣ درصد و بیش­ترین تورم فصلی مربـوط به بخش معدن با ٣٨.٧ درصد بوده است.

منبع: اخبار اتاق ایران

عناوین برگزیده