تاریخ: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۲۶۵۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

طلای جهانی رشد انتهای هفته را تجربه کرد / در بازار داخلی شاهد افت شاخص بازار سهام ، دلار و سکه بودیم

می متالز - هر اونس طلای جهان در انتهای مبادلات هفتگی در بازار تحویل فوری رشد 0.68 درصدی داشت و در رقم 1221.51 دلار بسته شد، همچنین قیمت طلا در بازار مبادلات آتی امریکا برای تحویل در دسامبر هم با 0.58 درصد رشد در رقم 1222 دلاری بسته شد.
طلای جهانی رشد انتهای هفته را تجربه کرد / در بازار داخلی شاهد افت شاخص بازار سهام ، دلار و سکه بودیم

به گزارش می متالز، طلا در انتهای مبادلات هفتگی رشد بیش از 1 درصد را ثبت کرد. پس از کاهش چند روزه قیمت طلا در بازار جهانی و نوسان در محدوده 1200 دلار، با گارد صعودی دوباره از این مرز روانی فاصله گرفت. مهم‌ترین دلیل این موضوع کاهش شاخص دلار در روز گذشته ارزیابی می‌شود. هفته گذشته به‌دلیل مشکلات اتحادیه اروپا حول مساله برگزیت و کسری بودجه ایتالیا شاخص دلار با عبور از مرز ۹۷ واحد ضمن رسیدن به اوج ۱۶ ماهه، فشار مضاعفی بر طلا وارد کرد. اما ادامه مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا در کنار کم شدن التهاب سیاسی در حوزه یورو با حمایت از ارزش پوند و یورو همراه شد. به این ترتیب، به دنبال عقب‌نشینی شاخص دلار از سقف ۱۶ ماهه، بهای طلا هم به مدار صعودی بازگشت. البته در مبادلات روز جمعه تحت تاثیر مشکلات پیش آمده در مسیر طرح پیشنهادی ترزا می و استعفای وزیر برگزیت کابینه وی ما شاهد حمایت بیشتری از طلا بودیم. با اینکه می روز پنجشنبه اعلام کرد که وزرای کابینه وی طرح پیشنهادی را تایید کرده اند اما تنها 12 ساعت بعد از این اعلام وزیر برگزیت استعفا داد و روند مذاکرات خروج از اتحادیه و همچنین وضعیت کلی دولت ترزا می را در مرحله دشواری قرار داد.

 

بورس تهران معاملات هفته گذشته را با افت ۷/ ۱ درصدی سپری کرد و شاخص کل بورس با کاهش ۱۲۱۸ واحدی در روز چهارشنبه به سطح ۱۸۱ هزار و ۹۹۴ واحدی رسید. به این ترتیب، بازدهی پاییزی بازار در محدوده ۴/ ۱۳ درصدی متوقف شد که مقایسه آن با رشد حدود ۶۰ درصدی نیمه اول سال، حاکی از توقف رونق رویایی بورس دست‌کم در کوتاه‌مدت است. مهم‌ترین عامل افت شاخص سهام طی هفته گذشته، سقوط تاریخی بهای طلای سیاه بود که به تبع آن، ارزش سهام پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها با افت روبه‌رو‌ شدند. فشار بالای عرضه سهام باعث شد تا حضور سهامداران حقوقی در حمایت از سهم‌های بزرگ به نتیجه دلخواه نرسد. اکنون نگاه بورس‌بازان به عملکرد ماهانه شرکت‌ها در انتهای این هفته است که می‌تواند تصویر واقعی‌تری فراروی فعالان بورسی ترسیم کند و از بار روانی ناشی از اثر تحریم‌ها بکاهد.

 

در آخرین روز هفته گذشته هر دلار آمریکا با کاهش 700 تومانی به پایین‌ترین سطح طی دو و نیم ماه اخیر، یعنی به قیمت 12 هزار و 300 تومان رسید. نرخ دلار با ریزش ۴/ ۱۵ درصدی در هفته قبل، بیشترین میزان افت هفتگی را از هفته دوم مهرماه به ثبت رساند. برخلاف انتظار شماری از فعالان بازار مبنی بر افزایش نرخ‌های ارز در پی اجرای تحریم‌ها در سیزدهم آبان، شاهد شدیدترین افت قیمت‌ها هستیم. اگرچه بخشی از اثرات منفی آغاز رسمی تحریم‌ها در التهاب هفته‌های قبل منعکس شد اما باید به نقش چشمگیر بازارساز ارزی هم طی دو هفته اخیر اشاره کرد که از سایر هفته‌های سال در سمت عرضه حضور داشته است. به ویژه فروش با نرخ‌های همگرا با قیمت بازار که هم از سرازیر شدن سیل تقاضای ارز توسط مردم عادی جلوگیری کرد و هم پاسخگوی نیازهای ارزی شد.

 

هر سکه طرح جدید با ثبت ریزش 5/ 17 درصدی در مقیاس هفتگی، روز پنج‌شنبه به قیمت 3 میلیون و 820 هزار تومان معامله شد. بازگشت قیمت سکه به کف خود از سوم شهریور ماه عمدتا در سایه نوسان قیمت ارز ارزیابی می‌شود. جالب‌تر آنکه سکه در حرکت نزولی خود از دلار پیش افتاد و ۲ واحد درصد از دلار بیشتر افت کرد. علاوه بر سقوط دلار، عرضه بخشی از سکه‌های پیش‌فروش و خروج خریداران بزرگ از بازار مهم‌ترین عواملی بودند که زمینه‌ساز نزول سکه به زیر مرز ۴ میلیون شدند. در این میان، نوسانات محدود بهای طلای جهانی هم از مقاومت سکه در برابر دلار کاست. از طرفی، برخوردهای قضایی را هم یکی از دلایل کاهش فعالیت‌های سفته‌بازانه در بازار عنوان می‌کنند. برآیند این عوامل سبب شد تا حباب سکه در روزهای پایانی هفته گذشته مجددا وارد محدوده منفی شود.

 

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه 9512) با افت 3/ 0 درصدی طی هفته گذشته مواجه شدند. همچنان شاهد نوسان محدود قیمت اوراق در پایین‌ترین سطوح طی چهارو نیم سال اخیر هستیم. جهش بیش از 80 درصدی متوسط قیمت مسکن و همچنین کاهش ممتد حجم معاملات ملکی ترسیم‌کننده وضعیت رکودی این بازار طی ماه‌های اخیر است. همین امر موجب ضعف تقاضای اوراق تسهیلات به دلیل قدرت خرید پایین آن نسبت به قیمت مسکن شده است. در این شرایط، چشم متقاضیان اوراق تسهیلات مسکن به سیاست‌گذار است تا از طریق افزایش سقف خرید وام مسکن، خون تازه‌ای در شریان‌ معاملات این بازار تزریق کند. اگرچه واقعیت‌های حاکم بر فضای اقتصاد کلان چنین اقدامی از سوی نهاد تصمیم‌ساز را دور از انتظار کرده و به نظر می‌رسد فشار کاهش تقاضا و انبساط عرضه اوراق بر قیمت‌ها ادامه داشته باشد.

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته با رشد ۴/ ۱ درصدی به قیمت ۲/ ۵۷ دلار معامله شد. پس از سقوط تاریخی بهای نفت در هفته قبل، چشم‌انداز کاهش تولید از سوی عربستان و اوپک از قیمت‌ها حمایت کرد. با این حال، چشم‌انداز انقباض تقاضای بلندمدت عامل فشار بر طلای سیاه عنوان می‌شود. اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود از کاهش بیش از انتظار تقاضا برای  ۲۰۱۹ نسبت به پاییز امسال ابراز نگرانی کرد. آژانس بین‌المللی انرژی هم در گزارش هفتگی از کاهش تقاضای کشور‌های توسعه‌نیافته در سال آتی خبر داد. ضمن اینکه اداره انرژی آمریکا در گزارش هفتگی خود موجودی‌های نفت این کشور را فراتر از پیش‌بینی‌ها اعلام کرد. در همین گزارش تولید روزانه نفت آمریکا با رکوردزنی دوباره، به سطح ۷/ ۱۱ میلیون بشکه در روز رسید. به این ترتیب، انتظار می‌رود فشار بر قیمت‌ها ادامه داشته باشد.

منبع: طلا نیوز
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد