تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۲۶۶۴۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
خودروساز کره‌ای برای توسعه محصولات هیدروژنی برنامه‌های ۲۰ ساله دارد

Xcient هیوندای نخستین کامیون هیدروژنی تولید انبوه دنیا

‌می‌متالز - در راستای توسعه خودرو‌های سوخت پاک و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا بر آن شدند تا سیستم تولید خود را رفته‌رفته به سمت استفاده از موتور‌های الکتریکی یا محصولات هیبرید ببرند.

به گزارش می‌متالز، در راستای توسعه خودرو‌های سوخت پاک و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا بر آن شدند تا سیستم تولید خود را رفته‌رفته به سمت استفاده از موتور‌های الکتریکی یا محصولات هیبرید ببرند. در این میان، محصولات پاک در سال‌های گذشته به دلیل سهم بیش از ۱۰ درصدی خودرو‌های تجاری سنگین و نیمه‌سنگین در ایجاد آلاینده‌های زیست‌محیطی، به این سگمنت نیز ورود کردند و مورد استقبال خودروسازان مطرح جهانی واقع شدند. برخی از تولیدکنندگان هم برای دستیابی به این هدف معطوف به بهره‌وری از هیدروژن شدند که در این میان نام خودروسازی هیوندای بیش از سایر خودروسازان شنیده می‌شود. به نظر می‌رسد هیوندای در این سال‌ها توسعه سوخت هیدورژنی را به یک اولویت تبدیل کرده و حالا این شرکت از برنامه‌های تازه خود برای توسعه خودرو‌های مبتنی بر هیدروژن تا سال ۲۰۴۰ خبر داده است.

برنامه‌های ۲۰ ساله هیوندای برای توسعه محصولات هیدروژنی

خودروسازی هیوندای که همواره دستی بر تولید و توسعه خودرو‌های سبک و سنگین داشته و سهم بزرگی از بازار‌های خارجی را در دوران فعالیت خود به دست آورده، چندی سالی است که تمرکز خود را روی استفاده از سوخت‌های هیدروژنی برای محصولات تجاری گذاشته است. این خودروسازی در همین راستا موفق شد از محصولات تجاری شامل کامیون و اتوبوس هم رونمایی کرده و آن‌ها را وارد برخی از بازار‌های بزرگ جهانی مانند آمریکا کند. هیوندای همچنین اعلام کرده است در نظر دارد همسو با برنامه‌های جهانی با هدف دستیابی به سطح کربن خنثی، عرضه فناوری مبتنی بر هیدروژن را توسعه دهد و در همین راستا راهکار‌هایی را برای حمل‌ونقل و سایر بخش‌های صنعتی تا سال ۲۰۴۰ رونمایی کرد. این اقدام هیوندای را می‌توان همگام با برنامه‌های کشور‌های اروپا و آمریکا برای خداحافظی با سوخت‌های فسیلی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی ارزیابی کرد.

تولید محصولات هیوندای بر پایه هیدروژن تا ۲۰۲۸

هیوندای، اما پیش از آن‌که به اهداف ۲۰ ساله خود دست یابد، به‌عنوان نخستین گام توسعه این هدف در نظر دارد تمام محصولات تجاری سنگین خود را تا سال ۲۰۲۸ براساس پیل سوختی و باتری عرضه کند.
به گفته رئیس این گروه، هیوندای در نظر دارد نخستین خودروسازی در جهان شود که تمام محصولات خود را بر پایه سوخت‌های پاک و هیدروژن تولید می‌کند. در همین خصوص، راهکار‌هایی را برای رسیدن به این جایگاه برای تمام محصولات خود در نظر گرفته است. رئیس این گروه بیان کرده است هیوندای قصد دارد استفاده از پیل سوختی هیدروژنی را در حوزه‌های مختلف از جمله ربات‌ها و ژنراتور‌های دوستدار محیط زیست افزایش دهد. هدف نهایی این خودروسازی توقف استفاده از سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۴۰ و دستیابی به سطح کربن خنثی تا ۲۰۴۵ است؛ یعنی حتی ۵ سال زودتر از برخی از کشور‌های اروپایی که زمانی نهایی رسیدن به هوای پاک را تا ۲۰۵۰ اعلام کرده‌اند.

Xcient هیوندای؛ نخستین کامیون هیدروژنی

هیوندای تا امروز محصولاتی را براساس پیل سوختی و هیدروژن معرفی کرده است که در میان آن‌ها می‌توان به کامیون Xcient اشاره کرد. Xcient نخستین کامیون هیدروژنی تولید انبوه جهان است و با عرضه این وسیله نقلیه بازار‌های بین‌المللی آمادگی بیشتری برای پذیرش خودرو‌های هیدروژنی پیدا خواهند کرد. مزیت استفاده از خودرو‌های هیدروژنی آن است که این خودرو‌ها هیچ‌گونه تضادی با محیط زیست نداشته و در واقع سبب انتشار هیچ‌گونه گاز گلخانه‌ای نمی‌شوند. هیوندای Xcient از سیستم پیل سوختی ۱۹۰ کیلوواتی بهره می‌برد. این پیل سوختی می‌تواند در حدود ۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند و سوخت مورد نیاز آن نیز در هفت باک ذخیره می‌شود. این باک‌ها در فاصله زمانی بین ۸ تا ۲۰ دقیقه پر شده و در صورت پر بودن در حدود ۳۲ کیلوگرم وزن خواهند داشت. سیستم پیل سوختی هیدروژنی مذکور می‌تواند در نسخه ۲*۴ در حدود ۴۰۰ کیلومتر خودرو را جابه‌جا کند. کامیون Xcient علاوه‌بر پیل سوختی هیدروژنی از یک باتری با ظرفیت حدودا ۷۳ کیلووات ساعت نیز بهره می‌برد. این باتری در کنار موتور الکتریکی خود می‌تواند ۴۶۹ اسب بخار قدرت تولید کند.

فروش ۵۳۰۰ خودرو پیل سوختی هیوندای در هفت ماه

هیوندای از سال ۱۹۹۸ در حوزه فناوری‌های مربوط خودرو‌های هیدروژنی فعالیت می‌کند و سابقه بالای این کمپانی در خصوص این خودرو کمک فراوانی در پیشگام بودن آن کرده است. این گروه قصد دارد خودروی سواری پیل سوختی جدید خود را در سال ۲۰۲۳ و یک خودرو شاسی‌بلند بزرگ را در سال ۲۰۲۵ معرفی کند. هیوندای همچنین قصد دارد تراکتوری را در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه کند که درحال‌حاضر در کالیفرنیا آزمایش می‌شود. آمار‌ها نشان از دارند که این خودروسازی در هفت ماه نخست سال جاری ۵۳۰۰ خودرو پیل سوختی به فروش رسانده و ۵۱ درصد سهم از بازار جهانی را در اختیار داشت.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده