تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۲۶۶۶۱
سرویس خبر : اجتماعی

شرایط وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان دشوار شد + جزییات تغییر شرایط وام بازنشسته‌ها

‌می‌متالز - اگر حقوق یک بازنشسته چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد، می‌تواند کل مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را بگیرد. اما بانک رفاه برای این که ۱۰۰ میلیون تومان وام را به این فرد پرداخت کند، شرط حقوق ۶ تا ۷ میلیون تومانی را گذاشته است که در واقع یک تخلف است.

به گزارش می‌متالز، بانک رفاه در هفته قبل اعلام کرد که به بازنشستگان وام ۱۰۰ میلیون تومانی می‌دهد، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این وام با شروط بسیاری پرداخت می‌شود.

در هفته گذشته بانک رفاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در قالب طرح کرامت بانک رفاه به بازنشستگان و مستمری بگیران به منظور تامین اموال، تعمیرات اساسی و بازسازی کامل واحد‌های مسکونی پرداخت می‌کند.

این وام به تمامی مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی و بازنشستگان دانشگاه‌های علوم پزشکی که حقوق خود را از بانک رفاه دریافت می‌کنند پرداخت می‌شود.

نرخ سود این وام ۱۸ درصد با اقساط ۶۰ ماهه است. متقاضی باید در مدت پنج سال این وام را برگرداند. یعنی دریافت کننده وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید ماهانه دو میلیون و ۵۴۰ هزار تومان قسط بپردازد.

اما مخاطبان که در این چند روز به بانک رفاه مراجعه کرده‌اند از شرایط عجیب این وام می‌گویند. یکی از مخاطبان نوشت: «من تماس گرفتم با دوستی در بانک گفت باید ۱۰۰میلبون به مدت سه ماه در بانک سپرده کنید سپس وام با سود ۱۸درصد پرداخت میکند.»
پیگیری‌ها از شعب مختلف بانک رفاه نیز این موضوع را تایید می‌کند، اپراتور‌ها در برخی از شعب می‌گویند که هنوز ابلاغیه‌ای به دستشان نرسیده است، برخی دیگر نیز که این وام را پرداخت می‌کنند از شروط مختلفی می‌گویند.


حقوق بالا‌ها ۱۰۰ میلیون تومان می‌گیرند

اپراتور یکی از شعب می‌گوید: این وام با توجه به حقوق دریافتی هر بازنشسته پرداخت می‌شود. یعنی اگر یک بازنشسته حقوق وزارت کاری سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی می‌گیرد، می‌تواند نصف مبلغ کل وام را بگیرد.

به گفته این اپراتور، برای این که یک بازنشسته ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرد باید ماهانه حدود شش تا هفت میلیون تومان حقوق دریافتی داشته باشد.

در شعبه دیگری از بانک رفاه نیز متصدی باجه تسهیلات، موضوع تناسب وام پرداختی با حقوق دریافتی بازنشسته تایید می‌کند. او می‌گوید: این وام براساس یک جدول با ضریب مشخص پرداخت می‌شود. در واقع یکی از شروط دریافت وام این است که ۶۰ درصد حقوق بازنشسته معادل یک قسط این وام باشد.


تخلف بانک رفاه در تعیین مبلغ وام

از آنجایی که هر قسط این وام ۱۰۰ میلیون تومانی معادل دو میلیون و ۵۴۰ هزار تومان است:

اگر حقوق یک بازنشسته چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد، می‌تواند کل مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را بگیرد. اما بانک رفاه برای این که ۱۰۰ میلیون تومان وام را به این فرد پرداخت کند، شرط حقوق ۶ تا ۷ میلیون تومانی را گذاشته است که در واقع یک تخلف است.

بانک رفاه می‌گوید اگر فردی حقوقش سه میلیون و ۷۰۰ وزارت کار باشد، فقط می‌تواند ۵۰ میلیون تومان وام بگیرد، در این حالی است که باید به این فرد ۸۸ میلیون تومان وام داده شود.

۶۰ درصد حقوق یک بازنشسته‌ای که سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند، دو میلیون و ۲۲۰ هزار تومان است که یک قسط وام ۸۸ میلیون تومانی است نه ۵۰ میلیون تومانی.

سپرده‌گذاری ۱۴۰ میلیون تومانی!

از شروط دیگری که بانک رفاه برای پرداخت این وام در نظر گرفته، همانی است که مخاطبان می‌گویند؛ یعنی سپرده‌گذاری چند ماهه.

متصدی پرداخت وام در یکی از شعب می‌گوید: بازنشسته برای دریافت این وام باید مبلغی را چند ماه در بانک سپرده‌گذاری کند. او مبلغ مورد نیاز برای وام ۱۰۰ میلیون تومانی را ۵۰ میلیون تومان اعلام می‌کند. البته این میزان سپرده‌گذاری برای بازنشسته‌ای است که ماهانه پنج میلیون تومان حقوق می‌گیرد.

اما یکی دیگر از شعب رقم خیلی بیشتری را برای سپرده‌گذاری می‌گوید. به گفته این اپراتور بخش تسهیلات، بازنشسته باید ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان را در بانک سپرده‌گذاری کند.

راه پرپیچ و خم دریافت وام برای بازنشستگانی که حقوقشان را بانک رفاه پرداخت می‌کند، عجیب به نظر می‌رسد.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

عناوین برگزیده