تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۳۵۱
کد خبر: ۲۲۶۸۳۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
یک دکترای طراحی شهری تاکید کرد:

لزوم هوشمندسازی بدنه‌های شهری

‌می‌متالز - یک دکترای طراحی شهری گفت: هوشمندسازی نما‌های شهری، بدنه‌های شهری و نمای پنجم ساختمان‌ها امروزه از نیاز‌های ضروری در شهر‌ها به خصوص شهر‌هایی است که با مشکل تامین منابع انرژی روبرو هستند.

به گزارش می‌متالز به نقل از ایمنا، حسن سجادزاده در گفتگو با بیان اینکه هوشمندسازی شهر از منظر زیست محیطی امروزه مورد توجه مدیران و برنامه ریزان در سراسر دنیا است، اظهار کرد: هوشمندسازی شهر به خصوص در کشور ما که تعداد روز‌های آفتابی زیادی دارد، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و پشت بام‌ها، جداره‌ها و نما‌های شهری فرصت خوبی برای تولید انرژی پاک است.

وی افزود: در کشور‌های توسعه یافته از پنل‌های خورشیدی هوشمند در نما‌های شهری به منظور تولید انرژی استفاده می‌شود تا شهر‌ها همگام با توسعه پایدار به پیش بروند.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور ما در این زمینه سرمایه گذاری انجام نشده است و قانونی نیز در این خصوص وجود ندارد لذا جداره‌ها و پشت بام‌های بنا‌های شهری عملاً بلا استفاده هستند در حالی که می‌توان با سرمایه گذاری‌های اندک و با مشارکت شهروندان تأسیسات شهری به منظور تولید انرژی در جداره‌ها نصب کرد.

سجادزاده با تاکید بر اینکه سیستم ساختمان‌های امروزی باید هوشمند شود، تصریح کرد: متأسفانه هنوز هم در کشور ما ساختمان سازی به سبک سنتی انجام می‌شود در حالی که ساختمان یک صنعت است و نیاز است با توجه به کمبود انرژی رویکرد تکنولوژیک در ساخت بنا‌های شهری به کار برود.

وی تاکید کرد: این گونه ساختمان‌ها از منابع پاک برای تولید انرژی استفاده می‌کند، اما چنانچه فناوری‌های نوین در دسترس نباشد نمی‌توان از انرژی خورشید، باد و باران برای تولید انرژی استفاده کرد در حالی که کشور ما بهترین و بیشترین ظرفیت را در این حوزه‌ها دارد.

این دکترای طراحی شهری اضافه کرد: هوشمندسازی بدنه‌های شهری البته در کوتاه مدت ممکن نیست و نیاز است طی فرایندی بستر‌های لازم فراهم شده و شهروندان در خصوص آگاهی پیدا کنند.

سجادزاده با بیان اینکه این فرآیند از جنبه قانونی و تکنولوژیک باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: بدین منظور نیاز است مهندسانی طراحی ساختمان‌ها و بنا‌های شهری را انجام دهند که بر روی طراحی سیستم‌های خورشیدی و فناوری‌های به روز ساختمان تسلط داشته باشند.


منبع: باشگاه در و پنجره و نما

عناوین برگزیده