تاریخ: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۴۹
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۲۲۶۹۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

طلا در انتهای بازار هفتگی رشدی بیش از 1 درصد را ثبت کرد

می متالز - قیمت جهانی طلا روز گذشته تحت تاثیر تنش های ژئوپلتیکی و همچنین مشاهده اندکی افت در بازارهای سهام توانست در انتهای مبادلات برای سومین روز متوالی رشد ثبت کند و در بازار مبادلات آتی و تحویل فوری رشدی بیش از 1 درصد را ثبت کند.
طلا در انتهای بازار هفتگی رشدی بیش از 1 درصد را ثبت کرد

به گزراش می متالز به نقل از مارکت واچ، قیمت طلا در بازار مبادلات تحویل فوری رشد 0.68 درصدی داشت و در حالیکه بازار را در رقم 1213.30 دلار آغاز کرده بود در انتهای مبادلات با 8.21 دلار افزایش قیمت در رقم 1221.51 دلار در هر اونس بسته شد.

 

همچنین در بازار مبادلات آتی طلای آمریکا برای تحویل در سامبر قیمت طلا رشد 0.58 درصدی ثبت کرد و با 7 دلار افزایش قیمت در حالیکه بازار را در رقم 1214.40 دلار در هر اونس آغاز کرده بود در انتهای مبادلات در رقم 1222 دلار بسته شد.

 

روز گذشته طلا در بازار تحویل فوری تا رقم 1225.30 دلار رشد کرد و در بازار آتی بهترین رقم اونس 1226 دلار بود.

 

تنش ژئوپلتیکی مهم در بازار دیروز که حامی طلا شد وضعیت بریتانیا و برگزیت بود که طرح پیشنهادی ترزا می، نخست وزیر این کشور با مخالفت گروهی از اعضای کابینه و مقامات ارشد دولت رو به رو شد به طوری که وزیر برگزیت و در ادامه چند تن از مقامات ارشد هم استعفا دادند.

 

به باور مارک او بیرن، تحلیلگر در موسسه "دوبلین بیس است" از نظر تکنیکال و در بازه کوتاه مدت همچنان ضعف در قیمت طلا دیده می شود، با اینحال تنش های ژئوپلتیکی(از جمله برگزیت) می تواند در ادامه سال و تا سال 2019 از طلا برای صعود قیمت حمایت کند.

 

کریستوفر لونی، تحلیلگر RBC Capital گفت: ما همچنان نسبت به قیمت طلا در حالیکه به سمت 2019 می رویم خوشبین هستیم، با اینحال به نظر می رسد طلا از نبود مسیر مشخص قیمتی در حال حاضر رنج می برد و هنوز مسیر بعدی را انتخاب نکرده است.

 

لونلی اعتقاد دارد حرکت صعودی طلا تحت تاثیر نوسان در بازار های سهام جهان که به طور مشخص تحت تاثیر نوسان قیمت نفت بود اتفاق افتاده است (البته نفت در انتهای مبادلات دیروز رشد قیمت داشت) و از طرفی هم نگرانی ها در مورد تنش تجاری و کند شدن رشد اقتصادی جهان از عوامل تاثیر گذار بود.

 

لونلی اعتقاد دارد که قدرت دلار همچنان مهمترین عامل تاثیر گذار بر قیمت طلا خواهد بود، اما طی 6 تا 12 ماه آینده این احتمال وجود دارد که دیگر کالاهای مهم بازار روند صعودی خود را آغاز کنند که این مورد به نفع طلا خواهد بود و ما شاهد افت شاخص دلار هم باشیم.

 

شاخص ارزش دلار در برابر سبدی از 6 ارز مهم روز جمعه و برای هفته افت 0.4درصدی ثبت کرد. معمولا رابطه قیمیت طلا و دلار معکوس است.

 

به غیر از برگزیت که البته بعید است فعلا تاثیر سنگین تری بر بازار بریتانیا داشته باشد ما شاهد مذاکرات و پیغام های تجاری آمریکا و چین به یکدیگر هستیم که می تواند در صورت رسیدن به نتیجه ای مشخص و کم شدن تنش از قیمت طلا حمایت کند. طلا از آوریل که رکورد سالانه را ثبت کرد بیشترین افت را تحت تاثیر روند قدرتمند دلار به دلیل ترجیح سرمایه گذارن برای استفاده از دلار به عنوان مکان امن سرمایه و چشم انداز افزایش نرخ بهره داشته است.

 

به نظر می رسد با توجه به سیاست های اعلام شده و همچنین اظهارات جروم پاول در مورد قوی و مستحکم بودن اقتصاد آمریکا، فدرال رزرو همچنان به افزایش نرخ بهره ادامه دهد. به احتمال زیاد در نشست دسامبر شاهد افزایش نرخ بهره خواهیم بود.

منبع: طلا نیوز
عناوین برگزیده