تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۴۴
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۲۲۷۲۹۶

خط آهن آستارا برای حمل و نقل کالا در کریدور شمال به جنوب بسیار مهم است

‌می‌متالز - سخنگوی اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که جمهوری آذربایجان و ایران از طریق مهمترین نقطه مرزی دو کشور یعنی آستارا، تجارت ریلی، جاده‌ای و دریایی خود را انجام می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، روح الله لطیفی، سخنگوی اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با ترند Trend تأکید کرد که جمهوری آذربایجان و ایران از طریق مهمترین نقطه مرزی دو کشور یعنی آستارا، تجارت ریلی، جاده‌ای و دریایی خود را انجام می‌دهند.

لطیفی در مورد ترانزیت کالا از طریق کریدور حمل و نقل شمال به جنوب گفت: خط آهن آستارا که به لطف سرمایه‌گذاری ۶۵ میلیون دلاری آذربایجان راه اندازی شده است، برای حمل کالا به آذربایجان، روسیه و دیگر کشور‌ها مهم است.

وی خاطرنشان کرد که یک منطقه ویژه اقتصادی در بندر آستارای ایران ایجاد شده است که در حال حاضر حمل و نقل کالا از طریق این منطقه صورت می‌گیرد.

این سخنگو در ادامه گفت که آذربایجان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از اهمیت ویژه‌ای برای ایران برخوردار است. کالا‌ها از طریق آذربایجان به روسیه، کشور‌های دریای سیاه و گرجستان منتقل می‌شوند. به همین منظور ایران پروژه مشترک eTIR را با آذربایجان اجرا کرده است. در این رابطه، بعد از ترکیه، آذربایجان دومین کشوری است که پروژه eTIR را همراه با ایران اجرا می‌کند.

این مقام مسوول تأکید کرد که حتی در سخت‌ترین دوره شیوع ویروس کرونا، همه ایستگاه‌های بازرسی گمرک مرزی ایران و آذربایجان کار می‌کردند.

لطیفی افزود که با گسترش شیوع ویروس کرونا، گمرک مرزی زمینی ایران با کشور‌های همسایه بسته شده اند. با این حال، گمرک مرزی آستارا هرگز بسته نشد و تجارت بین ایران و آذربایجان ادامه داشت. گمرک مرزی بیلاسوار ایران با آذربایجان چندین ماه است که طبق معمول کار می‌کند. در طول همه گیری ویروس کرونا، محصولات برای مدتی از طریق این گذرگاه منتقل می‌شدند.

در حال حاضر شرایط عادی است، کامیون‌های ایرانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کالا را به آذربایجان و از طریق این کشور به سایر کشور‌ها حمل می‌کنند.

گردش تجارت ایران با جمهوری آذربایجان در دو ماه اول سال جاری (از ۲۱ مارس تا ۲۱ مه ۲۰۲۱) حدود ۱۳۷ هزار تن به ارزش ۵۸.۸ میلیون دلار بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده