به گزارش می متالز، اتصال راه آهن ایران به روسیه و کشورهای حوزه سی آی اس بیشتر به منظور توسعه حمل ونقل باری مطرح می شود اما یک خط ریلی هم از شلمچه به بصره در حال احداث است که به لحاظ جابهجایی مسافری نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
در حال حاضر راه آهن ایران به کشورهای فوق، به صورت حمل ونقل ترکیبی با غلبه اتصالات ریلی بر جاده ای متصل است اما از حدود دو سال قبل اهتمام جدی تری در راه آهن بوجود آمده تا ادامه اتصالات ریلی به جهت توسعه ترانزیت منطقه ای و بین المللی سرعت گیرند.
یکی از اصلیترین اولویتهایی که در طول سالهای گذشته برای راه آهن ایران تعریف شده اتصال به خطوط ریلی کشورهای همسایه و استفاده حداکثری از این توان برای سفرهای توریستی و قطارهای باری است.
در این مسیر ایران توافق نامههایی را برای اتصال به کشورهایی مانند افغانستان، عراق و آذربایجان به امضا رسانده و تلاش کرده در مرزهای مشترک با ترکمنستان نیز ظرفیت ها را افزایش دهد.
در کنار این خطوط جدید اما یکی از کشورهایی که از سالها پیش به خطوط ریلی ایران متصل بود و حتی برنامههای دائمی و منظمی نیز داشت، کشور ترکیه بود و است. اگرچه اعمال تحریم ها و همچنین شیوع کرونا از سرعت ادامه سیر این قطارها کاسته است.
قطارهای مسافری تهران – استانبول و هم چنین قطارهای باری فعال میان دو کشور باعث شده بودند ایران یکی از اصلی ترین شرکای ریلی خود را غرب کشور پیدا کند.
همچنین رایزنی برای اجرای پروژه بارانداز راهآهن آستارا در مسیر کریدور ریلی شمال - جنوب و در همسایگی جمهوریآذربایجان در روزهای گذشته در روزهای گذشته مطرح شده است.
سخنگوی وزارت خارجه در اینباره گفته است: هم افزایی دستگاههای اجرایی در ایران نیز برای تکمیل طرح بارانداز راه آهن آستارا ضروری است و جهت به سرانجام رساندن این طرح مهم تجاری، باید همت جدی وجود داشته باشد.
سید عباس موسوی افزود: شهرستان آستارا به عنوان پیشانی نظام جمهوری اسلامی از سه مرز ریلی، زمینی و دریایی برخوردار است و اجرای خط آهن آستارا به رشت نیز به صورت جدی در دستور کار مسئولان قرار دارد.
رییس جمهور کشور نیز اتصال راهآهن به همسایگان ایران را یک پیام سیاسی دانسته و اظهار داشته که این اقدام پیوند کشورمان را با دیگران بهتر میکند.
در روزهای گذشته معاون حملو نقل وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه قطعه سوم خط ریلی خواف- هرات بهعنوان یکی از پروژههای برونمرزی در حوزه ریلی محسوب میشود که تجربههای ارزشمندی از آن، برای مجموعه دستاندرکاران، اعم از دولت و مشاورین و پیمانکاران گفت: انتظار داریم از این تجربیات، در پروژههای مشابه با این اندازه بهویژه پروژههای ریلی اتصال به دیگر همسایگانمان، استفاده مؤثری بشود.
این اظهارنظرها در کنار راه اندازی و افتتاح پروژه های مهم ریلی در یکی دو سال گذشته، از جمله افتتاح راه آهن قزوین-رشت در انتهای سال 97 و افتتاح خواف-هرات در روزای آتی، اهتمام جدی مسوولان این صنعت در کشور را نشان می دهد. اگرچه راه زیادی تا اتصال کامل ریلی به کشورهای همسایه وجود دارد.