تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۲۲۷۳۹۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
عدم تمایل فعالیت واردکنندگان رسمی با افزایش قاچاق و موانع قانونی

احتمال کمبود تایر‌های سنگین در بازار قوت گرفت

‌می‌متالز - در شرایطی که قاچاق تایر‌های سبک و سنگین به کشور، نفس واردکنندگان رسمی را بریده است، اما زیر پوست بازار خبر‌ها حکایت از کاهش تعداد تایر‌های سنگین می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، در شرایطی که قاچاق تایر‌های سبک و سنگین به کشور، نفس واردکنندگان رسمی را بریده است، اما زیر پوست بازار خبر‌ها حکایت از کاهش تعداد تایر‌های سنگین می‌دهد. شرکت‌های باسابقه و بزرگ فعال در زمینه واردات و ارائه خدمات تایر این روز‌ها تمایلی به ادامه فعالیت ندارند و افزایش بی‌رویه قاچاق و برخی موانع قانونی را دلیل اصلی این تصمیم می‌دانند. براساس گزارش‌های میدانی از بازار زمزمه‌های کاهش دو سایز پرمصرف تایر‌های باری-اتوبوسی سیمی یعنی ۳۱۵ و ۳۸۵ و همچنین برخی سایز‌های دیگر به‌گوش می‌رسد؛ کاهشی که دلیل اصلی آن عدم تمایل شرکت‌های رسمی واردکننده تایر به‌دلیل افزایش بی‌رویه قاچاق و برخی موانع است. به‌گفته فعالان بازار تایر، این روز‌ها نمایندگان رسمی با مشکلاتی روبه‌رو هستند که به‌دلیل بروز آن‌ها ترجیح می‌دهند کمتر از گذشته به واردات رسمی تایر به کشور بپردازند. یکی از این مشکلات، افزایش پدیده قاچاق تایر در دو نوع سبک و سنگین به‌ویژه در مرز‌های غربی است. موضوعی که باعث شده قاچاقچی‌ها با هزینه‌هایی به مراتب کمتر تایر را ارزان‌تر به بازار عرضه کنند، اما ازسوی‌دیگر درصورت بروز خسارت این شرکت‌های رسمی و دارای پرونده در وزارت صمت هستند که باید تاوان تایر‌های خسارتی را بپردازند. البته مشکل تنها تایر‌های قاچاق نیست، بلکه انجام واردات یک برند توسط چند واردکننده سبب شده است گارانتی تایر در کشور با مشکل مواجه شود.
یکی دیگر از مشکلاتی که واردکنندگان بزرگ تایر با آن دست‌به‌گریبان هستند، دستورالعملی است که از ابتدای امسال اجرایی و براساس آن برای هر شرکت سقف واردات تعیین‌شده، یعنی شرکت‌ها به میزان میانگین واردات خود در دوسال گذشته اجازه واردات دارند؛ آن‌هم در شرایطی که طی دوسال گذشته با مشکلاتی مانند نحوه تخصیص ارز و معطلی برای دریافت ارز دولتی مواجه بوده و نتوانسته‌اند با تمام ظرفیت اقدام به واردات کنند. از سوی دیگر درپی انتقال ساختمان اداری امور تایر به سازمان صمت استان تهران مدتی است تجار تایر با مشکل ثبت‌سفارش و صف‌های طولانی و معطلی برای انجام این امور مواجه هستند. این مشکلات همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا از تمایل فعالین رسمی بازار تایر‌های وارداتی به شدت کاسته شود و زمزمه‌های کاهش محصولات باری-اتوبوسی در بازار به نیز گوش برسد. مشکلاتی که با جلوگیری از قاچاق تایر به کشور و انحصاری کردن واردات هر برند توسط نماینده رسمی آن در کشور برطرف خواهند شد.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده