تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۲۷۵۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
زنگنه در انتقاد به عدم تحقق درآمدی بودجه طی ۶ ماه ابتدایی سال؛

کسری ۴۳۰ هزار میلیارد تومانی بودجه در سال جاری/ دولت اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس ارائه کند

‌می‌متالز - رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس ضمن تاکید بر وجود کسری ۴۳۰ هزار میلیارد تومانی بودجه در سال جاری گفت: دولت اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس ارائه کند تا برخی از تکالیفی که دولت قبل در لایحه قرار داده و هم بخشی از مصوباتی را که مجلس به آن اضافه کرده است را تعدیل کند.

به گزارش می‌متالز، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه دولت قطعا با کسری بودجه مواجه است و باید تدبیر اصولی بیاندیشد، گفت: به موجب قانون بودجه سال جاری حدود ۴۰۰ تا ۴۳۰ هزار میلیارد تومان کسری روی کاغذ و یا همان تراز بودجه وجود دارد.

وی با تاکید براینکه این کسری تراز به دلیل عدم تحقق منابع درآمدی حاصل از فروش اوراق، دارایی ها، سهام شرکت‌های دولتی و نفت طی شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ ایجاد شده است، افزود: در حوزه فروش نفت علی‌الرغم ادعای دولت در زمان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس در خصوص فروش ۲.۳۰۰ میلیون بشکه نفت حتی همان تعداد حداقلی که مجلس در بودجه پیش‌بینی هم کرده بود، محقق نشد.

زنگنه تصریح کرد: در حوزه فروش سهام هم دولت باید حدود ۱۳۰ هزار میلیارد سهام شرکت‌های خود را واگذار می‌کرد که به جهت مشکلات موجود در بازار سرمایه و عدم اعتماد پیش آمده، در ماه‌های ابتدایی سال تقریبا منابع درآمدی پیش بینی شده از این محل نیزمحقق نشد.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس تاکید کرد: بخش دیگری از منابع درآمدی بودجه سال جاری باید از محل فروش دارایی‌های دولت بدست می‌آمد که عدد قابل ملاحظه‌ای طی چند ماه ابتدایی سال از این محل بدست نیامد. در خصوص فروش اوراق هم مقداری انجام شد، اما به میزان تحقق منابع در نظر گرفته شده در بودجه نبود و از آن میزان فاصله دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: دولت باید در همین ابتدای کار خود یک اصلاحیه و یا متمم بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس ارائه کند و برخی از تکالیفی که دولت قبل در لایحه قرار داده و هم بخشی از مصوباتی را که مجلس به آن اضافه کرده است را تعدیل کند.

وی بیان کرد: براین اساس مقداری از هزینه‌های تکلیف شده برای دولت تعدیل می‌شود و از سوی دیگر با مجوز مجلس، دولت میتواند برای تامین منابع درآمدی از محل اوراق یا محل‌های مدنظر کسری بودجه سال جاری را تامین کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده