تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۳
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۲۷۹۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحقق کدام ردیف‌های درآمدی بودجه در چهار ماهه «صفر» بود؟ / فروش اموال مازاد دولت هم‌چنان روی کاغذ+جدول

‌می‌متالز - مهم‌ترین ردیف‌های درآمدی فاقد وصولی در چهار ماه نخست امسال، منابع حاصل از واگذاری سهام متعلق به دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی، درآمد حاصل از دعاوی مطروحه از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح پذیرفته شده در محاکم بین‌المللی و هم‌چنین منابع حاصل از فروش اموال و دارایی‌های مازاد دولت بود.

به گزارش می‌متالز، دیوان محاسبات کشور در گزارشی توضیحاتی درباره ردیف‌های درآمدی با تحقق صفر درصد در چهار ماه ابتدایی امسال ارائه داد.

در این گزارش آمده است که طی ۴ ماهه نخست سال جاری تعداد (۷۲) ردیف درآمدی مربوط به منابع عمومی دولت (پس از کسر ۶ ردیف درآمد عمومی مربوط به سقف دو قانون بودجه) با مبلغ مصوب چهار دوازدهم به میزان ۵۸.۹ هزار میلیارد تومان فاقد وصولی بوده که این مبلغ بیش از ۱۸ درصد کل مبلغ چهار دوازدهم مصوب سقف اول بودجه برای منابع عمومی دولت بوده و از جمله دلایل کسری وصولی ۴ ماه نسبت به مبلغ قابل انتظار می‌باشد.

تحقق کدام ردیف‌های درآمدی بودجه در چهار ماهه «صفر» بود؟ / فروش اموال مازاد دولت هم‌چنان روی کاغذ+جدول


براساس این گزارش، سهم درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی از تعداد ردیف‌های درآمدی مذکور به ترتیب برابر ۶۹، ۱۳ و ۱۸ درصد بوده و از نظر مبلغ مصوب ۴ ماهه، واگذاری دارایی‌های مالی با ۶۳ درصد بیشترین سهم و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای با ۱۳ درصد کمترین سهم را داشته است. سهم درآمد‌ها نیز از مبلغ مورد بحث به میزان ۲۴ درصد می‌باشد.

در جدول زیر، فهرست تعداد ۱۸ ردیف درآمدی مهم فاقد وصولی در ۴ ماه نخست امسال آمده است:

براساس جدول فوق، مهمترین ردیف‌های درآمدی فاقد وصولی، منابع حاصل از واگذاری سهام متعلق به دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی (ردیف ۳۱۰۵۰۲)، درآمد حاصل از دعاوی مطروحه از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح پذیرفته شده در محاکم بین المللی (ردیف ۱۶۰۱۶۵) و همچنین منابع حاصل از فروش اموال و دارایی‌های مازاد دولت (ردیف ۲۱۰۲۲۱) بوده است.

 

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده