تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۱۲
بازدید: ۳۶۳
کد خبر: ۲۲۷۵۷۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

یکپارچه سازی زنجیره ارزش محصولات اکسین در دل فولاد اکسین محقق می‌شود

‌می‌متالز - رسالت شرکت فولاد اکسین خوزستان، تولید ورق‌های عریض فولادی صنایع مهم کشور از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، کشتی سازی و مخازن تحت فشار بوده که به دلیل عدم توان تولید اسلب سنگین مورد نیاز این محصولات در کشور همچنان ظرفیت اسمی این شرکت محقق نشده و در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان بخش قابل توجهی از نیاز‌های این شرکت را تأمین می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، یادآور می‌شود، یکپارچه سازی زنجیره ارزش محصولات اکسین منوط به راه اندازی طرح فولادسازی این شرکت است.

طبق آمار و سبد محصولات تولیدی فولاد اکسین در سال جاری ۸۲ درصد مواد اولیه (اسلب) از فولاد مبارکه و هرمزگان تهیه شده است، چرا که مواد اولیه مورد نیاز خط نورد اکسین اسلب عریض ۲۳ تُنی بوده که متأسفانه فولاد خوزستان تنها قادر به تولید اسلب کم عرض سبک ساختمانی با کمترین ابعاد و تُناژ است که برای تولیدات فعلی، پروژه‌های جاری، نیاز صنایع داخلی و بلاخص صادرات قابل استفاده نیست و در صورت استفاده راندمان کیفی و کمی تولید فولاد اکسین تا حدود ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

البته شرکت فولاد خوزستان طی سال‌های گذشته چندین مرحله برای تولید اسلب API (مورد نیاز صنعت نفت و گاز) اقدام کرده که موفق به انجام این کار نشده است.

علت اصلی این موضوع ظرفیت و قابلیت خط فولادسازی و ریخته‌گری آن شرکت است که توانایی تامین خوراک مورد نیاز خط نورد اکسین را ندارد؛ بنابراین از آنجا که طرح احداث اسلب مناسب ورق عریض از زمان راه اندازی در شرکت فولاد اکسین دیده شده و طی سال گذشته اقدامات شایانی در این خصوص انجام پذیرفته و پیشرفت بالایی نیز داشته است؛ لذا زنجیره ارزش این شرکت زمانی تکمیل می‌شود که اسلب مورد نیاز خط تولید توسط واحد فولادسازیِ شرکت فولاد اکسین ایجاد گردد.

در پایان لازم به ذکر است، طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش فولاد اکسین (احیا و فولاد سازی) از ماه آینده شروع به کار خواهند نمود.

عناوین برگزیده