تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۲۷۷۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
انتظار برای سرنخ‌های کاهش حمایت فدرال، طلا را کاهشی کرد

بار سنگین دلار بر دوش فلز زرد

‌می‌متالز - اونس جهانی، در سایه افزایش شاخص دلار و انتظارات برای کاهش برنامه‌های حمایتی فدرال، کاهشی شد. طلا در هفته گذشته با موجی صعودی ناشی از گزارش ضعیف اشتغال ایالات‌متحده در ماه آگوست مواجه شد و تا هزار و ۸۳۵ دلار نیز پیشروی کرد. اما این روند پایدار نبود و این فلز گران‌بها تا روز گذشته تقریبا ۵۰ دلار از ارزش خود را از دست داده است. شاخص دلار آمریکا نیز طی این مدت صعودی بود و توانست سقف دو هفته‌ای خود را مجددا لمس کند.

به گزارش می‌متالز، بازار ارز‌های دیجیتالی نیز نتوانست صعود اندک روز یکشنبه را پایدار کند و در روز سه‌شنبه دوباره قرمزپوش شد. اما در این میان رمزارز پولکادات توانست در میان بزرگان بازار صعودی باشد. سایر رمزارزها، اما غالبا نزولی بودند. بیت‌کوین ۳ درصد افت ارزش و اتریوم با کمتر از ۶ درصد کاهش قیمت، افت‌های هفتگی بیش از ۱۵ درصد را ثبت کردند.

طلا در انتظار تورم آگوست

طلای جهانی با آغاز معاملات در هفته جدید، روند نزولی خود را ادامه داد. ادامه افزایش روند صعودی شاخص دلار آمریکا که ارزش آن را در برابر ۶ ارز دیگر بزرگ دنیا می‌سنجد و همچنین نزدیک شدن به تاریخ انتشار گزارش تورم آمریکا در ماه آگوست و نااطمینانی شدید برای برنامه کاهش حمایت‌های فدرال و آینده پیش روی اقتصاد آمریکا، باعث شد طلا در کانال هزار و ۷۹۰ دلاری معامله شود. قیمت طلا در معاملات آتی روز دوشنبه، تا هزار و ۷۸۴ دلار نیز افت کرد. اما تا ساعت۱۹و۴۵دقیقه به وقت تهران به ۱۷۹۶دلار رسید. شاخص دلار آمریکا در هفت روز معاملاتی اخیر توانست به ۸/ ۹۲ واحد برسد و در بالاترین سطح دو هفته‌ای خود قرار بگیرد. همچنین نااطمینانی‌ها برای برنامه کاهش سرعت خرید دارایی‌ها و کاهش حمایت‌های فدرال، در حال افزایش است. لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند، روز جمعه گفت که هنوز علاقه‌مند است تا بانک مرکزی برنامه کاهش خرید دارایی‌های خود را در سال ۲۰۲۱ اجرایی کند. از طرفی سرمایه‌گذاران اکنون در انتظار جلسه روز سه‌شنبه فدرال برای انتشار داده‌های تورم ماه آگوست هستند. به همین خاطر در بازار‌ها رفتار احتیاطی سرمایه‌گذاران کاملا مشهود است. کارشناسان داوجونز از داده‌های تورمی آمریکا، رقم ۵/ ۳ درصدی را برای تورم ماه آگوست پیش‌بینی می‌کنند. از طرفی شاخص قیمت تولیدکننده یا همان تورم پیش‌نگر آمریکا، با رشد ۶/ ۰ درصدی ماهانه و ۳/ ۸ درصدی سالانه که بیشترین میزان افزایش سالانه آن از سال ۲۰۱۰ به حساب می‌آید، تصویر جذابی از اقتصاد آمریکا را ایجاد نمی‌کند. این اتفاقات موجب ایجاد عدم قطعیت سرمایه‌گذاران نسبت به روند آتی طلا شده است همین امر باعث شده از طرف خریدار در بازار طلا، کاهش تقاضا دیده شود. تقاضای فیزیکی طلا در هند طی هفته گذشته با وجود اصلاح قیمت شمش، کاهش یافت؛ مصرف‌کنندگان در سایر مراکز آسیایی نیز دست نگه داشته‌اند تا روند واضح‌تری را در قیمت‌های جهانی پیدا کنند. تحقق برخی پیش‌بینی‌ها می‌تواند روند طلا را متحول کند. بسیاری از کارشناسان این حوزه به سرمایه‌گذاران درباره فروش احتمالی در بازار سهام آمریکا هشدار می‌دهند و این می‌تواند نیرو محرکه برای استارت طلا باشد. گروه گلدمن ساکس، مورگان استنلی، سیتی گروپ و بانک آمریکا نسبت به ارزش‌گذاری‌های فعلی در بازار سهام آمریکا اظهار نگرانی کرده‌اند و این می‌تواند سیگنالی برای اصلاح بازار سهام باشد. به گفته کارشناسان حتی یک اصلاح کوچک در بازار سهام می‌تواند موتور صعود مجدد طلا را روشن کند.

صعود یکشنبه دوام نداشت

بازار ارز‌های دیجیتالی دوباره قرمز شدند. روز یکشنبه که به نظر می‌رسید فاز اصلاحی بازار رو به اتمام گذاشته است، روز دوشنبه ترازوی عرضه و تقاضا به سمت عرضه کج شد. بیت‌کوین که توانسته بود تا مرز ۴۶ دلار نیز پیشروی کند در روز دوشنبه با افتی ۵/ ۲ درصدی به زیر کانال ۴۵ هزار دلار رسید. اتریوم نیز با افتی تقریبا ۶ درصدی در کانال ۳ هزار و ۲۰۰ دلار معامله شد تا ضرر هفتگی ۵/ ۱۶ درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشته باشد. اما در این میان رمزارز پولکادات طی ۴ روز گذشته با رشدی ۳۰ درصدی پرچم‌دار رشد در میان بزرگان بازار بود و روز دوشنبه نیز در حالی که بیشتر بازار قرمز‌پوش بود، با رشدی ۵ درصدی در محدوده ۳۴ دلار در حال معامله بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده