تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۴۰۹
کد خبر: ۲۲۷۸۱۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

عرضه اولیه فسبزوار بخریم یا نخریم؟

‌می‌متالز - بر اساس اطلاعیه شرکت بورس اوراق بهادار تهران، چهارشنبه ۲۴ شهریورماه، ۶۰۰ میلیون سهم از سهام شرکت پارس فولاد سبزوار با نماد معاملاتی فسبزوار در بخش فلزات اساسی و به عنوان پانصد و هشتاد و نهمین شرکت در بورس عرضه می‌شود. با توجه به صورت مالی این شرکت فردا این نماد را بخریم یا نه؟

به گزارش می‌متالز، بر اساس اطلاعیه شرکت بورس اوراق بهادار تهران، چهارشنبه ۲۴ شهریورماه، ۶۰۰ میلیون سهم از سهام شرکت پارس فولاد سبزوار با نماد معاملاتی فسبزوار در بخش فلزات اساسی و به عنوان پانصد و هشتاد و نهمین شرکت در بورس عرضه می‌شود.

در این عرضه اولیه، هر کد بورسی می‌تواند حداکثر ۱۲۰۰ سهم در بازه قیمتی ۲۸۴۱ تا ۳۱۲۵ تومانی ثبت سفارش انجام دهد؛ بنابراین حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای این عرضه اولیه سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود.

با توجه به مشارکت بیش از ۳ میلیون نفر درعرضه اولیه فجهان که هفته گذشته انجام شد، احتمالا در این عرضه حداکثر سهم تخصیص داده شده به هر نفر ۲۰۰ سهم باشد که معادل ۶۲۵ هزار تومان نقدینگی نیاز خواهد داشت.

معرفی شرکت پارس فولاد سبزوار

شرکت پارس فولاد سبزوار (فسبزوار) به منظور مدیریت و توسعه کارخانه‌های آهن اسفنجی، فولادسازی و ماشین ریخته‌گری با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در فاز اول در خرداد ماه ۱۳۹۴تاسیس و در اردیبهشت ۱۳۹۷ افتتاح شد.

شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با ۸۴.۹۹ درصد و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با ۱۵ درصد سهامداران اصلی فسبزوار به شمار می‌روند؛ و سه شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان، توسعه ساختمانی پارسیان و لوتوس پارسیان هر کدام با داشتن کمتر از ۰٫۰۱ درصد سهامداران دیگر این شرکت هستند.

طی فراخوان ایمیدرو در سال ۱۳۹۳ جهت واگذاری طرح‌های هشتگانه فولادی، طرح فولاد سبزوار واقع در شهرستان جوین در استان خراسان رضوی به مالکیت سازمان ایمیدرو به شرکت اپال کانی پارس با سهام ۸۵ درصد واگذار شد.

پس از واگذاری این طرح که شامل احیا مستقیم با پیشرفت فیزیکی ۶۷٬۴۲ درصد و واحد فولادسازی با پیشرفت ۸.۴۲ درصد و سرعت گرفتن تشکیل هیات اجرایی فعالیت‌های پروژه، در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ شرکت پارس فولاد سبزوار تاسیس شد.

بررسی صورت‌های مالی فسبزوار

بر اساس تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام پارس فولاد سبزوار، به ازای هر سهم این شرکت سود نقدی ۲۵۰ تومان تقسیم شد. سرمایه ثبت شده این شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و سود انباشته این شرکت هم ۱۸۹ میلیارد تومان بوده است.

بر اساس صورت مالی دوره منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، سود خالص این شرکت ۲۸۵ میلیارد تومان بوده و نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۷۵ درصد تغییر کرده است.

دارایی‌های غیر جاری این شرکت ۱۶۷۲ میلیارد تومان در دوره مالی منتهی به خرداد ۱۴۰۰ بوده و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۳ درصد بیشتر شده است. جمع دارایی‌های جاری این شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد امسال ۱۴۲۳ میلیارد تومان بوده و نسبت به دوره مشابه ۳۰ درصد بیشتر شده است.

جمع بدهی‌های جاری این شرکت در سال مالی منتهی ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ به ۲۱۱ میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶ درصد بیشتر شده است. جمع بدهی‌های جاری هم در دوره سه ماهه امسال، ۸۸۲ میلیارد تومان بوده و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۲۵ درصد کمتر شده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده