تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۲۲۷۸۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بانک جهانی گزارش داد؛

فراز و فرود قیمت فلزات در بازار‌های جهانی

‌می‌متالز - بازار‌های فلزی در هشتمین ماه سال جاری میلادی، نسبت به ماه قبل از آن تغییرات متفاوتی را تجربه کرده‌اند که نتیجه آن، افزایش نرخ برخی فلزات و افت قیمت برخی دیگر بوده است.

به گزارش می‌متالز، طبق گزارش منتشرشده توسط «بانک جهانی» در هشتمین ماه امسال قیمت هر تن مس در بازار‌های جهانی به ۹ هزار و ۳۷۰ دلار رسید که نسبت به ماه قبل از آن کمتر بود. در ماه جولای، هر تن مس، ارزشی معادل ۹ هزار و ۴۵۱ دلار داشت و در ماه ژوئن با قیمت ۹ هزار و ۶۳۲ دلار به فروش رسیده بود. براین اساس، متوسط قیمت هر تن مس در فصل دوم سال جاری میلادی برابر با ۹ هزار و ۷۰۶ دلار و در فصل اول سال برابر با ۸ هزار و ۴۷۷ دلار بود.

مقایسه قیمت این فلز پرمصرف با وضعیتی که قبل از همه‌گیری کرونا داشت، گویای آن است که این بازار تا رسیدن به وضعیت متعادل، فاصله زیادی دارد.

بازار مس همچنان نامتعادل

در سال ۲۰۱۸ هر تن مس در بازار جهانی با قیمت ۶ هزار و ۵۳۰ دلار معامله می‌شد که این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۶ هزار و ۱۰ دلار کاهش یافت. سرعت افزایش قیمت این فلز از اواسط سال قبل و بعد از توقف تولید در بسیاری از معادن برای مقابله با شیوع کرونا افزایش یافت و با وجود اینکه در ماه‌های اخیر، گزارش‌ها از افت ارزش مس حکایت دارد، ولی هنوز تا رسیدن به وضعیت متعادل فاصله زیادی مشاهده می‌شود.

رکوردزنی آلومینیوم

در نقطه مقابل، روند افزایش قیمت در بازار آلومینیوم از ماه اوت شروع شد و در اواسط ماه سپتامبر به اوج خود رسید. آمار‌ها حکایت از آن دارند که در ماه اوت، قیمت هر تن آلومینیوم در بازار‌های جهانی برابر با ۲ هزار و ۶۰۳ دلار بود که نسبت به ماه قبل از آن، بیش از ۱۰۰ دلار افزایش داشت. در ماه جولای هر تن از این فلز، قیمتی برابر با ۲ هزار و ۴۹۸ دلار داشت که در ماه ژوئن با قیمت ۲ هزار و ۴۴۷ دلار مبادله شد.

برپایه گزارش بانک جهانی، متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در سال ۲۰۱۸ برابر با ۲ هزار و ۱۰۸ دلار و در سال ۲۰۱۹ برابر با هزار و ۷۹۴ دلار بود. اما در سال ۲۰۲۰ قیمت هر تن از این محصول به هزار و ۷۰۴ کاهش یافت که البته در هفته‌های اخیر با تغییر روند حرکتی در این بازار، با عبور قیمت از مرز ۳ هزار دلار، رکورد ۱۳ ساله قیمت آلومینیوم شکسته شد.

ثبات روی، افزایش قیمت نیکل

بخش دیگری از گزارش بانک جهانی به بازار نیکل و روی پرداخته است. طبق اطلاعات این گزارش، در هشتمین ماه امسال قیمت نیکل و روی نیز نسبت به ماه قبل از آن رشد کرده است. قیمت هر تن روی در این ماه، برابر با ۲ هزار و ۹۸۸ دلار بود که تقریباً با متوسط قیمت سال ۲۰۱۸ برابری می‌کرد، ولی قیمت هر تن نیکل در هشتمین ماه امسال به ۱۹ هزار و ۱۴۱ دلار رسید که نسبت به متوسط قیمت سال ۲۰۱۸ بالغ‌بر ۶ هزار دلار بیشتر بود.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده