تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۲۲۸۰۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بررسی مشکلات کارگران طبس / ضرورت افزایش ایمنی محیط کار کارگران در معادن زغال سنگ

‌می‌متالز - حاتم شاکرمی گفت: با افزایش شرایط ایمنی محیط کار معادن از این پس شاهد این اتفاقات ناگوار نباشیم.

به گزارش می‌متالز، سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری در سومین سفر استانی دولت سیزدهم روز جمعه ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۰ با هدف بررسی مسایل و مشکلات و تلاش برای حل آن‌ها به خراسان جنوبی سفر کرد. او در ادامه سفر به استان خراسان جنوبی، از معدن زغال سنگ پروده به صورت هوایی بازدید کرد و برای شنیدن مشکلات در جمع کارگران معدن پروده حاضر شد و با آن‌ها گفتگو کرد.

حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ به شهرستان طبس سفر کرد.

این سفر به منظور پیگیری موضوعات و مباحث سفر رئیس جمهوری با هدف طرح و بررسی مشکلات بهره برداران و نمایندگان کارگران معادن زغال سنگ و بازدید از فرایند و شرایط کار در معادن صورت گرفت.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در معادن زغال سنگ پروده و معدنجو و بازدید از ظرفیت‌های معدنی منطقه در جمع کارگران، کار فرمایان و مدیران اجرایی استان حضور یافت و بر ضرورت رفع موانع تولید و افزایش و ارتقاء شرایط ایمنی محیط کار تاکید کرد.

حاتم شاکرمی در این بازدید در جریان وضعیت رفاهی کارگران شرکت‌های پیمانکاری قرار گرفت و ضمن شنیدن مشکلات و مسائل کارگران، خواستار رفع نواقص و مشکلات موجود توسط پیمانکاران شد.

او همچنین ضایعه درگذشت مرحوم علی مرادی از کارکنان معدن زغال سنگ معدنجو را تسلیت گفت و اظهار امیدواری کرد: با افزایش شرایط ایمنی محیط کار معادن از این پس شاهد این اتفاقات ناگوار نباشیم.

معاون روابط کار همچنین در نشست تخصصی با نمایندگان کارگران، پیمانکاران و مسوولین معادن زغال سنگ، مشکلات مطرح شده از سوی کارگران را پیگیری و راهکار‌های اجرایی لازم در این خصوص اعلام کرد و در نهایت مصوبات توسط شاکرمی معاون روابط کار جمع بندی شد.

در جریان سفر معاون روابط کار مقرر شد: تفاوت میزان حقوق و مزایای دریافتی توسط کارگران و اقلام مشمول حق بیمه ارسالی به سازمان تامین اجتماعی توسط کارفرمایان محاسبه و از ابتدای سال ۱۴۰۰ به تامین اجتماعی واریز شود. اقلام مشمول کسر حق بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی تعیین و مدیرکل تامین اجتماعی استان نسبت به ابلاغ و مساعدت شعب تابعه در پذیرش فهرست اصلاحی اقدام نماید.

همچنین مقرر شد: در خصوص ادعای مطرح شده مبنی بر عدم اجرای طبقه بندی مشاغل شرکت اصلی در مورد کارگران پیمانکار، کارفرمای اصلی نسبت به بررسی دوباره احکام و تطبیق آن با طرح مصوب خود با نظارت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اقدام کند.

در خصوص نحوه محاسبه و پرداخت ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور مقرر شد، موافقت سازمان تامین اجتماعی ظرف مدت دو هفته اعلام و پیمانکاران ۴ درصد مربوطه را به همراه سایر اقلام حق بیمه به صورت ماهیانه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند و چنانچه در قرارداد پیمانکار و کارفرمای اصلی این موضوع لحاظ نشده، تجدیدنظر شود.

همچنین پیمانکار (الماس مثه شمال) مکلف شد نسبت به آغاز بهسازی و اصلاح وضعیت بهداشتی اتاق‌ها، حمام‌ها و ... محل اسکان کارگران ظرف مدت ۲۰ روز با نظارت کارفرمای اصلی و تایید دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت برابر مقررات بهداشتی، اقدام کند، همچنین وضعیت رفاهی کارگران سایر پیمانکاران بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه توسط کارفرمای اصلی بررسی و در صورت نیاز نسبت به اصلاح آن نیز اقدام شود.

تسریع در احداث پایگاه امداد و نجات در منطقه پروده از طریق وزارت صمت و مدیرکل سازمان صمت استان از دیگر مصوبات این سفر بود.

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده