تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۱۵
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۲۸۴۶۸

از ۴ خط جدید مترو چه خبر؟

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره سرنوشت احداث خطوط جدید مترو توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش می‌متالز، علی امام با بیان اینکه ساخت خطوط ۸، ۹، ۱۱ و تکمیل خط ۱۰ بر‌اساس مطالعات امکان‌سنجی، قطعی کردن مسیر‌ها و اولویت‌بندی‌ها مورد توجه است، گفت: به زودی جمع‌بندی در این زمینه انجام می‌شود و ما بر اساس سیاست شورای ششم و مدیریت شهری به تدریج تکمیل این خطوط را پیش خواهیم برد.

به گفته وی، شهردار جدید تهران تاکید ویژه‌ای بر تکمیل خطوط ۶ و ۷ و اضافه کردن واگن‌های جدید به مترو دارد و اهتمام ما نیز بر این موضوع متمرکز است.

به گفته وی، برای ساخت ورودی‌های مترو ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و برای تکمیل هر ایستگاه نیز این میزان بستگی به وسعت ایستگاه دارد. امام خاطرنشان کرد: مساحت هر ایستگاه مترو حدود ۶ تا ۱۲ هزار مترمربع است و معمولا به‌طور میانگین ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه احداث و راه‌اندازی هر ایستگاه می‌شود. برای تامین واگن‌های مترو نیز براساس قرارداد سنوات گذشته یک میلیون و ۲۵۰ هزار یورو هزینه خرید هر واگن است.

مدیرعامل شرکت متروی تهران یادآور شد: البته بر اساس قرارداد جدید با شرکت واگن‌سازی برای تامین ۱۱۳ واگن جدید، این مبلغ کاهش یافته و در قرارداد اخیر به حدود ۹۰۰ هزار یورو رسیده که نتیجه بهره‌برداری از واگن تولید ملی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره سرانجام قرارداد خرید ۶۳۰ واگن متروی توسط دولت برای شهرداری تهران گفت: مناقصه مربوط به این واگن‌ها در سال ۹۶ برگزار شد، اما تا امسال برنامه‌ریزی برای شروع اجرای قرارداد با طرف چینی ادامه پیدا کرده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی یادآور شد: از آنجا که تامین مالی در این زمینه مبتنی بر فاینانس است و طبق ضوابط فاینانس، ۸۵ درصد مبلغ را طرفی که فاینانس را تامین می‌کند باید بپردازد و ۱۵ درصد توسط کشور مبد‌أ یعنی ایران تامین می‌شود، مسیر اجرای قرارداد ۶۳۰ واگن دچار اشکال شده است چراکه ما نتوانسته‌ایم این مبلغ را تامین کنیم و دولت در سال‌های اخیر اقداماتی که باید برای به جریان افتادن این قرارداد انجام می‌داد را آن‌طور که باید و شاید انجام نداد.

امام در عین حال گفت: البته در تیرماه تکمیل فرآیند اداری در چین انجام گرفته و امیدواریم به زودی این چالش تامین مالی برطرف و تا پایان ۱۴۰۰مجوز‌ها در چین اخذ شود.

آمار مسافران شهر زیرزمینی در شرایط کرونایی

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیز توضیحاتی درباره ماجرای افزایش نرخ بلیت مترو و آمار مسافران در شهر زیرزمینی ارائه داد. به گزارش خبرگزاری فارس، علی عبدالله‌پور درباره آمار مسافران متروی تهران با توجه به تغییر وضعیت کرونایی پایتخت از قرمز به زرد اظهار کرد: بهبود وضعیت تهران از وضعیت کرونا در پایتخت قطعا در افزایش آمار مسافران مترو تاثیر دارد، ولی برای اینکه بتوانیم آمار دقیقی در این زمینه اعلام کنیم نیاز به چند روز زمان دارد.

وی با اشاره به اینکه آخرین وضعیت‌ها آمار سفر‌های روزانه مترو طی هفته‌های اخیر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر بوده است، ابراز امیدواری کرد با انجام واکسیناسیون عمومی و مهار بیماری کرونا شاهد استفاده بیشتر مسافران از مترو به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی و تردد در شهر باشیم. وی درباره اخباری درباره احتمال افزایش بهای بلیت مترو گفت: تا اردیبهشت ۱۴۰۱ قطعا تغییر نرخ بلیت مترو نخواهیم داشت؛ کمااینکه افزایش نرخ‌ها همه‌ساله در اوایل سال اتفاق می‌افتاد که امسال یک نوبت و در فصل بهار این اقدام با مصوبه شورای شهر پنجم صورت گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده