به گزارش میمتالز، مناطق گوناگون جهان شاهد ایجاد پیمانهای مختلفی است. یکی از پیمانهای قدیمی که در جنوبشرق آسیا تشکیل شده، کشورهایی مانند تایلند، سنگاپور، اندونزی و ... را به هم وصل کرده است. کشورهای پیمان منطقهای آسهآن (ASEAN) طی سالهای گذشته شاهد رشد اقتصادی بودهاند. روند رشد اقتصادی باعث شده است این کشورها به منطقهای بسیار مهم برای فروش خودروهای تجاری تبدیل شود. بازار خودروهای تجاری در آسهآن بیش از ۱۵ میلیارد دلار است و طبق پیشبینیها طی ۴ سال آینده به بیشاز ۱۸ میلیارد دلار خواهد رسید. همین مساله باعث ایجاد رقابت بین شرکتهای بزرگ خودروسازی در این منطقه شده است. هرچند ژاپنیها گوی سبقت را از سایرین ربودهاند و دو شرکت تویوتاموتورز و ایسوزو بیش از ۵۵ درصد از کل این بازار را در اختیار خود گرفتهاند.
ارزش بازار خودروهای تجاری منطقه جنوب شرق آسیا شامل تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین و... در سال ۲۰۲۰ به ۱۵ میلیارد دلار رسید و پیشبینی میشود این بازار تا سال ۲۰۲۶ به ۱۸ میلیارد دلار برسد و نرخ رشد مرکب سالانه آن نیز در این دوره از ۴ درصد عبور کند. کووید-۱۹ این بازار را تحت تاثیر قرار داده است و فروش خودروهای تجاری در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته آن در منطقه ASEAN کاهش یافت. رعایت فاصله اجتماعی و محدودیتهای ناشی از کرونا، تمایل استفاده از حملونقل عمومی را کاهش داد. با این حال پس از گذر از شرایط کرونا در سال ۲۰۲۱ و تسریع واکسیناسیون در اکثر کشورها، انتظار میرود شرایط این بازار رو به بهبود برود.
کشورهای منطقه ASEAN شاهد تقاضای زیادی برای کامیونهای سنگین و ماشینآلات بودهاند که دلایل اصلی آن نیاز به خطوط انتقال گاز و همچنین سهم بالای این منطقه از پروژههای ساختمانی است که ارزش آنها به ۴.۹ تریلیون دلار میرسد.
صادرات ماشینآلات سنگین ازجمله کامیونها، از سنگاپور به سایر مناطق ASEAN در طول این سالها بهطور پیوسته افزایش یافته است. این صادرات با سرمایهگذاری در پروژههای ساختمانی در این منطقه پشتیبانی میشود.
در سالهای اخیر این منطقه توجه بسیاری از تولیدکنندگان خارجی را به خود جلب کرده است و این خودروسازان با عرضه محصولات جدید خود در این منطقه تحولات کلیدی را رقم زدند؛ در سال ۲۰۱۸ مرسدسبنز از آکسور ۲۵۲۸ رونمایی کرد، ایویکو از سری ۶۸۲، ایسوزو از کامیون گیگا و سوزوکی از نسخه فیسلیفت مگا رونمایی کردند. برخی بازیگران اصلی در این بازار نیز شامل تویوتا، ایسوزو، میتسوبیشی، هینو و فورد هستند.
در سال ۲۰۱۷ تویوتاموتورز بازار خودروهای تجاری ASEAN را با سهم بازار ۳۵ درصدی و ایسوزو با سهم ۲۱ درصدی در اختیار داشتند. از دیگر بازیگران این بازار میتوان به بایک، تاتاموتورز، دایملر و یودیتراک اشاره کرد.
بازارهای در حال توسعه این منطقه مانند اندونزی و ویتنام به خودروهای تجاری با دوام بالا و روشهای نگهداری آسان نیاز دارند. از سوی دیگر بازارهای توسعهیافته مانند سنگاپور به ایمنی، راحتی و رانندگی آسان و مصرف سوخت کم نیاز دارند.
پیکاپها در این میان بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند و طی سال ۲۰۱۸ در این منطقه توانستند بیش از ۶۰درصد از فروش خودروهای سبک را در اختـــــیار بگیرند. تایلند، اندونزی، مالزی و ویتنام بزرگترین بازارهای منطقه ASEAN در زمینه خـــــرید پیکاپها در سال ۲۰۱۸ بودند.
با اینحال، طی سال ۲۰۱۹ فروش پیکاپ در ویتنام کاهش یافت که دلیل اصلی آن طرح این کشور بهمنظور جلوگیری از واردات خودرو از کشورهای همسایه ازجمله تایلند، اندونزی و ژاپن بود. سه خودروساز میتسوبیشی، ایسوزو و هینو، تقریبا بیشاز ۶۰درصد از بخش خودروهای تجاری سبک را در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تحت پوشش قرار دادند.
پیشبینیها حاکی از آن است تا سال ۲۰۲۶، فروش خودروهای تجاری سبک در این منطقه همچنان با افزایش تقاضا همراه باشند. برخی خودروسازان نیز با پیشبینی این بازار و به منظور سهمخواهی از کشورهایی مانند تایلند، برنامههایی را برای سالهای آتی آماده کردهاند. این در حالی است که پیش از این نیز برخی خودروسازان مدلهایی جدید و پیشرفتهای را متناسب با تقاضای این بازار عرضه کردند که ازجمله آنها میتوان به کامیونت تارگا محصول ایسوزو اشاره کرد که براساس پلتفرم پیکاپ دیمکس طراحی و تولید شده بود. این خودرو ابتدا در بازار اندونزی عرضه شد و بهتدریج به سایر بازارهای نوظهور نیز رسید. درحالحاضر تایلند پیشتاز این بازارهاست و احتمالا لیدری خود را در این مناطق تا ۲۰۲۶ نیز حفظ خواهد کرد. تایلند بزرگترین تولیدکننده در این منطقه است و قصد دارد تولید سالانه خود را تا سال ۲۰۲۶ به ۴ میلیون دستگاه برساند. این کشور با رقابت اندونزی روبهرو بوده و هدف آن تبدیل شدن به قطب اصلی تولید است.