به گزارش میمتالز، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو از تحویل تعهدات تارا اتوماتیک در آیندهای نزدیک خبر داد. بابک رحمانی با بیان اینکه پس از تعیین قیمت محصول تارا اتوماتیک توسط شورای رقابت، نسبت به صدور دعوتنامه مشتریان اقدام خواهد شد، تصریح کرد: «قیمت محصول تارا دستی در مصوبات قبلی شورا تعیین شده و خودروهای مشتریان نیز با قیمت مصوب در حال تحویل است؛ بنابراین قیمت محصول تارا دستی برای نیمه نخست امسال مشخص بوده و بخشنامه پیشفروش این محصول که از روز ۲۸ شهریورماه فعال شده نیز مطابق با مصوبات نهادهای ذیربط است.» وی از استقبال بالای مشتریان برای طرح پیش فروش با وجود تحویل آن در ۸ تا ۱۲ماه آینده خبر داد و گفت: «تارا دستی از محصولات ایمن و بهروز ایرانخودرو است که باتوجه به مزایای مختلفی که در خودروهای همکلاس خود دارد، در بدو ورود به بازار مورد استقبال قابلتوجه مردم قرار گرفته است.» رحمانی با اشاره به ارزندگی تارا و مناسب بودن آن برای خانوادههای ایرانی و سفرهای شهری و جادهای، تصریح کرد: «همانگونه که در بخشنامه پیشفروش ذکر شده است، قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل مشخص خواهد شد.»
در همین راستا و براساس اعلام فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، تعهدات معوق این خودروساز به ۱۰هزار دستگاه یعنی کمترین میزان طی سالهای اخیر رسیده است. همچنین طبق گزارشهای ارائهشده میزان ساخت داخل محصولات ایران خودرو افزایش پیدا کرده است. البته بهتازگی علیاکبر کریمی، رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صنعت خودرو و روحاله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از مرکز تحقیق و توسعه ایران خودرو و طراحیهای جدید خودرو مانند تارا با آپشنهای جدید و خودروهایی که مراحل ساخت اولیه آنها طی شده و در ماههای آینده به تولید میرسد، بازدید به عمل آوردند و اذعان داشتند؛ اقدامات خوبی در حوزه توسعه محصول و ارائه پلتفرمها و محصولات متنوع صورت گرفته است. کریمی در بازدید از خط تولید بدنه خودروهای تارا و برخی محصولات دیگر اظهار کرد: «در راستای ارتقای کیفیت محصولات، اقدامات موثری در دست انجام بوده و بهگفته مدیران ایران خودرو، محصولات جدیدی نیز در دست طراحی و برنامهریزی است.» وی تصریح کرد: «خودروهای بسیاری به دلیل نبود یک قطعه که ناشی از تحریم و مشکلات موجود در مسیر خرید قطعات است، در پارکینگ مانده که مدیران عامل خودروسازیها و مسوولان کشور باید برای حل این مشکل در سریعترین زمان برنامهریزی کنند.» کریمی هدف از تحقیق و تفحص را ارتقای سطح صنعت خودرو و رفع چالشها و مشکلات موجود دانست و افزود: «خودروسازی از جایگاه ویژهای در اقتصاد کشور برخوردار بوده و با بیشاز ۶۰ رشته صنعتی دیگر در ارتباط است؛ بنابراین رونق آن میتواند در سایر صنایع نیز اثرگذار بوده و اشتغالزایی به همراه داشته باشد.» رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو تاکید کرد: «همه باید تلاش کنیم وضعیت خودروسازی بهعنوان صنعتی پیشران در اقتصاد ملی بهبود یابد.» عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع نیز در این بازدید اظهار داشت: «با برنامهریزیهای صورتگرفته و با افزایش تولید محصولات، تاخیر در تحویل محصولات این شرکت از ۲۰۰هزار دستگاه خودرو به ۱۰هزار دستگاه کاهش یافته است و اگر برخی قطعات کوچک نیز تامین شود، توانایی تحویل محصولات را به صورت دو روزه نیز دارند.» وی افزود: «براساس اظهارات مسوولان ایرانخودرو، برنامهریزی برای ارتقای کیفیت و ارتقا به سطح محصولات ۴ و ۵ ستاره و نیز کاهش هزینهها در حال انجام بوده و ارتباط با شرکتهای دانشبنیان نیز برقرار است.»
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در جریان این بازدید، با تاکید بر لزوم بازنگری در روش قیمتگذاری محصولات گفت: «قیمتگذاری براساس بهای تمامشده تولید، سبب شتاب در تولید، توسعه محصولات و صادرات خواهد شد.» وی با بیان اینکه اطلاعات مورد نیاز هیات تحقیق و تفحص در زمان مقرر ارائه خواهد شد، افزود: «شفافیت محور اصلی فعالیتهای ایرانخودرو است.» مقیمی ادامه داد: «در زمینه توسعه محصولات و ارائه خدمات مناسب به مشتریان، گامهای قابل توجهی در شرایط تحریم و مشکلات ناشی از کرونا برداشتهایم و تعامل با قطعهسازان و شرکتهای دانشبنیان دستاوردهای مختلفی در توسعه محصولات ایرانخودرو داشته است.» وی تصریح کرد: «ایجاد تنوع در سبد محصولات ایرانخودرو و اضافهشدن محصولات جدید، طراحی موتور سهسیلندر و راهاندازی مجدد خطوط تولید خودروهای تجاری و اتوبوس و تولید و عرضه خودروهای امدادی مانند اتوبوس آمبولانس ازجمله نتایج این همکاریهاست.»