تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۲
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۲۹۲۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تا پایان سال ۱۴۰۰؛

پیش‌بینی صرفه‌جویی ارزی ۱.۳ میلیارد دلاری بومی‌سازی در ایمیدرو

‌می‌متالز - ایمیدرو اعلام‌کرد: صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی‌سازی شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی وابسته به ایمیدرو، از ابتدای سال ۹۹ تا پایان ۱۴۰۰، به مرز یک میلیارد دلار و ۳۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، این سازمان از ابتدای پارسال سیاست بومی‌سازی و توسعه ساخت داخل را ابلاغ کرد و در این مدت اهداف عملیاتی از شرکت‌های زیرمجموعه و وابسته را پیگیری و پایش می‌کند.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده در این زمینه، امسال شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی شامل گل‌گهر و گهر زمین، ملی صنایع مس، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، چادرملو، تهیه و تولید مواد معدنی، فولاد هرمزگان، فولاد خراسان، آلومینای ایران و ... ۶۸۱ میلیون و ۲۹۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی خواهند داشت.

در سال ۹۹ نیز با وجود برنامه‌ریزی حدود ۵۰۰ میلیون دلاری ناشی از بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، شرکت‌های مذکور بیش از ۶۱۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی کردند. این در حالی است که علاوه بر رقم فوق، در طرح‌ها نیز شاهد بومی‌سازی و صرفه‌جویی ارزی بوده‌ایم.

برپایه این گزارش، بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع بزرگ و پایین‌دستی در سال‌های اخیر و به‌ویژه ۱۶ ماه گذشته موجب شد تا خطوط تولید در شرایط تحریم به دلیل تامین به‌موقع قطعات دچار وقفه نشوند.

ایران دارای ۶۸ نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ آهن ایران به مقدار ۲.۷ میلیارد تن (هشت دهم درصد کل ذخایر جهان)، ذخایر سنگ معدن مس به مقدار ۲.۶ میلیارد تن (چهار دهم درصد از ذخایر جهانی) است.

ایران همچنین دارای ۱۱ میلیون تن روی (چهار درصد از ذخایر جهانی) است. کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌­آید.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

 

عناوین برگزیده