تاریخ: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۰۸
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۲۲۹۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بررسی گزارش 9 ماهه شرکت سنگ آهن گهر زمین

می متالز - 1800 میلیارد تومان درآمد در 9 ماه / بهره برداری از کارخانه گندله سازی در نیمه اول سال 98
بررسی گزارش 9 ماهه شرکت سنگ آهن گهر زمین

به گزارش می متالز، شرکت سنگ آهن گوهر زمین دارای بزرگترین معدن سنگ آهن خاورمیانه می باشد که در 26 آبان ماه سال جاری برای اولین بار در بورس عرضه خواهد شد. این مجموعه در سال 1383 جهت بهره برداری از آنومالی سنگ آهن شماره 3 گل گهر با ذخیره 643 تن میلیون تاسیس گردید. سهامداران این شرکت عبارتند از گل گهر، سرمایه گذاری امید، سرمایه گذاری غدیر و شرکت توسعه و معادن فلزات.
مطابق گزارش های ماهانه و میان دوره ای این شرکت، تا انتهای شهریور ماه سال جاری این شرکت توانسته است مبلغ 1863 میلیارد تومان را به عنوان درآمد های عملیاتی حاصل از فروش محصولات شناسایی کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 280 درصد افزایش یافته است. هرچند در سه ماه پایانی سال مالی گذشته، شرکت توانسته حدود 1000 میلیارد فروش را به دلیل افزایش نرخ ها محقق نماید. در سال جاری با توجه به نوسانات نرخ ارز و کامودیتی، متوسط نرخ های شرکت نیز افزایش یافته است که بیشترین افزایش نرخ مربوط به کنسانتره سنگ آهن است که به طور متوسط از 250 هزار تومان به ازای هر کیلو به 350 هزار تومان رسیده است. باید توجه داشت که سبد محصولات این شرکت را کلوخه سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن و سنگ آهن دانه بندی تشکیل می دهد که سهم هرکدام به ترتیب 18درصد، 62 درصد و 20 درصد می باشد.
آنچه به طور عملیاتی از معدود گزارشات شرکت استنباط می شود حاکی از آن است که از ابتدای سال تا کنون تولید محصولات رو به افزایش بوده است به طوری که در سه ماهه سوم سال مالی، حدود 22 هزار تن تولید در مجموعه صورت گرفته که بیشترین تولید مربوط به کلوخه سنگ آهن می باشد که حدود 12 میلیون تن است. در قسمت مقادیر فروش نیز بیشترین حجم فروش مربوط به کلوخه سنگ آهن با حجم 5 میلیون تن می باشد و حدود 40درصد از سبد 12 میلیون تنی فروش شرکت را شامل می شود. بیشترین مقادیر تولید کلوخه سنگ آهن مربوط به سه ماهه سوم سال مالی و بیشترین مقادیر فروش کلوخه سنگ آهن مربوط به سه ماهه اول سال مالی می باشد. اما مبالغ فروش شرکت بیش از 1800 میلیارد تومان است که عمده این مبلغ مربو به کنسانتره سنگ آهن است که حدود 1200 میلیارد تومان می باشد و عمده دلیل سهم این محصول قیمت و افزایش نرخ آن می باشد.
طی بررسی طرح های توسه شرکت که شامل طرح های تولید 10 میلیون تنی گندله سازی و تولید 10 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن است که انتظار می رود علاوه بر تقاضای خود شرکا، تقاضای موجود بازار داخل را نیز پوشش دهد. فاز اول گندله سازی با ظرفیت 5 میلیون تن که قرار بود در انتهای سال 1395 تکمیل گردد، با تاخیرات و مشکلات مرربوطه امروز با 85 درصد پیشرفت فیزیکی قرار دارد و انتظار می رود تا 10 ماه آینده به بهره برداری برسد. در طرح احداث 5 خط تولید دو میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن نیز دو خط آن در حال بهره برداری است و خط سوم از این مجموعه در حال ساخت است. با توجه به پیشرفت طرح های شرکت و تاثیر آن در تولید سال های قبل انتظار می رود روند درآمد زایی و تولید شرکت ادامه دار باشد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده