تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۹
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۲۹۶۵۴
سرویس خبر : انرژی
معاون شرکت برق حرارتی:

۱۰ واحد بخار جدید نیروگاهی در کشور وارد مدار می‌شود

‌می‌متالز - معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفت: برای دوره اوج بار سال آینده تعداد ۱۰ واحد نیروگاهی بخار به ظرفیت یک‌هزار و ۷۵۲ مگاوات وارد مدار خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، «حمیدرضا عظیمی» در نشست با مدیران عامل مالک و بهره‌بردار نیروگاه‌های خصوصی افزود: افتتاح این واحد‌ها علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق کشور، رشد بازده نیروگاه‌های حرارتی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه‌داد: با بهره‌برداری از این واحد‌ها سالیانه حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت نیروگاه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

معاون برق حرارتی گفت: ساخت هر واحد بخار سالیانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد کرد، این ۱۰ واحد نیروگاهی در نیروگاه‌های جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، دالاهو، سبلان، فردوسی و عسلویه در حال ساخت است.

عظیمی ابراز امیدواری کرد: با هماهنگی انجام شده بتوان بخشی از این منابع را از محل مطالبات نیروگاه‌ها از مدیریت شبکه برق تامین کرد.

وی گفت: همچنین در تلاشیم تا برای نیروگاه‌های دارای قرارداد بیع‌متقابل منابعی را از محل سوخت صرفه‌جویی شده و برای نیروگاه‌های دارای قرارداد خرید تضمینی برق، منابعی را از محل مطالبات آن‌ها تامین کرده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

این مقام مسوول اضافه‌کرد: همچنین برخی نیروگاه‌ها دارای مطالبات ارزی از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی هستند که در هفته‌های اخیر اتفاق‌های خوبی در این زمینه افتاده و افزون بر ۱۰۰ میلیون یورو از محل ال. سی نیروگاه‌ها به آن‌ها پرداخت شده است و در تلاشیم مانده مطالبات آن‌ها نیز پرداخت شود تا برنامه‌ای که برای اوج مصرف برق سال آینده در نظر گرفته به موقع محقق شود.

معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفت: نکته مهم در ساخت بخش بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی، اجرای به‌موقع واحد‌های بخار با حداقل فاصه زمانی از دوره احداث واحد‌های گازی است. اکنون عمر برخی از واحد‌های گازی قابل تبدیل به سیکل‌ترکیبی به بیش از یک دهه رسیده که این امر اهمیت و فوریت تکمیل واحد‌های بخار مربوطه را دو چندان کرده است.

عظیمی افزود: تاخیر در بهره‌برداری از هر واحد بخار سیکل‌ترکیبی (با احتساب قیمت ۱۳ سنت برای هر مترمکعب گاز طبیعی) روزانه هزینه‌ای معادل با ۹۰ هزار یورو به سرمایه‌های ملی تحمیل خواهدکرد.

پیشتر مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بیان اینکه احداث نیروگاه توسط صنایع، افزایش نیاز‌های برقی آنان را پاسخگو خواهد بود، گفت: مقرر شده صنایع برای احداث بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اقدام کنند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده