تاریخ: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۳۰۳۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

اقتصاد چرخشی و سبز اولویت پارک تخصصی فولاد در اصفهان است

‌می‌متالز - رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: تکیه بر اقتصاد چرخشی و سبز و استفاده بهینه از کانی‌های (سنگ معدن) موجود در کشور، اولویت‌های فعالیت پارک تخصصی فولاد و صنایع فلزی در این شهرک است.

به گزارش می‌متالز، اقتصاد چرخشی یا دورانی (Circular Economy) یک نظام اقتصادی با هدف کمینه کردن ضایعات و بیشترین استفاده از منابع همچنین، جلوگیری از وارد شدن آسیب به محیط زیست تا حد امکان و همسو با توسعه پایدار است.

حمید مهدوی روز یکشنبه افزود: پارک تخصصی فولاد و صنایع فلزی از سال گذشته در زیر مجموعه پارک علم و فناوری شیخ بهایی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاسیس شد و گروهی از شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناور مرتبط با صنعت مذکور در آن فعالیت می‌کنند.

وی با بیان فعال بودن حدود ۷۸ شرکت دانش بنیان و واحد فناور در زمینه فولاد و صنایع فلزی در شهرک علمی و تحقیقاتی استان، اظهار داشت: ۵۴ شرکت به‌طور مستقیم و سایر آن‌ها مرتبط با فولاد هستند.

مهدوی، هدف از راه‌اندازی پارک تخصصی فولاد و صنایع فلزی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را توسعه بازار و ورود به زنجیره تامین صنعت مذکور عنوان و اضافه کرد: چند راهبرد و اولویت برای تحقق این اهداف پیش بینی شده که شامل اقتصاد چرخشی، هوشمند سازی صنایع فولاد، تولید فولاد سبز و استفاده بهینه از کانی‌های موجود در کشور است.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از سیستم‌های بازیافت و استفاده مجدد از ظرفیت‌های تولید در صنعت فولاد در قالب اقتصاد چرخشی، خاطرنشان کرد: تولید فولاد سبز نیز با هدف کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای صورت می‌گیرد.

رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان با اشاره به فعالیت شرکت‌های فعال در پارک تخصصی فولاد و صنایع فلزی در جهت این اولویت‌ها و بومی سازی آنها، تصریح کرد: اقتصاد چرخشی از انباشت ضایعات فولادی و آسیب رسیدن به محیط زیست جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: در اقتصاد سبز نیز تولید فولاد با فناوری‌های پیشرفته و حداقل مصرف آب و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای انجام می‌شود.

مهدوی با یادآوری ماموریت‌های پارک تخصصی فولاد، اشاره کرد: شناسایی ظرفیت‌های موجود در استان و کشور و شبکه سازی آنها، ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی و بازار، اخذ گواهینامه‌های استاندارد در سطح ملی و بین المللی و مشارکت مالی در توسعه فناوری صنعت فولاد، از ماموریت‌های یاد شده است که امکان مشارکت این شهرک به طور مستقیم یا غیر مستقیم از طریق صندوق‌هایی مانند پژوهش و فناوری امکان‌پذیر است.

وی، مهمترین مشکلات پیش روی فعالیت پارک تخصصی فولاد و صنایع فلزی و شرکت‌های فناور مستقر در آن را ناپایداری شرایط اقتصادی و بازار، تغییرات مدیریتی و تامین نقدینگی دانست و اظهار داشت: تغییرات نرخ بازار و تامین نشدن نقدینگی در انجام تعهدات شرکت‌ها اثرگذار است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور و یکی از زیرمجموعه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ثروت از علم راه‌اندازی شده است.

این شهرک دارای سه پارک علم و فناوری، هشت مرکز رشد فناوری، پنج مرکز نوآوری و شکوفایی و مرکز علم و فناوری کودکان و نوجوانان در ۵۲۰ هکتار در شمال کلانشهر اصفهان و در جوار دانشگاه صنعتی اصفهان است.

در این شهرک علمی و تحقیقاتی، حدود ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر است که توانسته برای بیش از هفت هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی خلاق و نوآور اشتغال ایجاد کند؛ این کسب‌وکار‌ها گردش مالی بیش از سه هزار و ۶۵۲ میلیارد تومانی را برای اقتصاد دانش‌بنیان به ارمغان آورده است.

استان اصفهان با ۲۴ شهرستان و بیش از پنج میلیون نفر جمعیت از حیث تعداد واحد صنعتی رتبه دوم و از لحاظ اشتغال صنعتی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است و با تولید حدود ۶۰ درصد از فولاد، قُطب صنایع فولاد کشور محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان

عناوین برگزیده