تاریخ: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۸
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۳۰۴۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
از سوی رئیس سازمان مالیاتی:

دستورالعمل ۱۴بندی نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی اعلام شد

‌می‌متالز - دستورالعمل ۱۴ بندی نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی در راستای اجرای حکم ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم از سوی رییس سازمان مالیاتی اعلام شد.

به گزارش می‌متالز، دستورالعمل سازمان امور مالیاتی در خصوص نحوه محاسبه مالیات واحد‌های مسکونی خالی توسط امید علی پارسا ابلاغ شد.


دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات واحد‌های مسکونی خالی:


۱- به منظور ایجاد وحدت رویه در خصوص نحوه محاسبه مالیات بر واحد‌های مسکونی خالی موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب سال ۹۶، مبنای محاسبه یکسال مالیاتی است؛ بنابراین چنانچه مالک یا مالکان واحد‌ها اشخاص حقوقی با دوره‌های مالی میانسالی باشند، فارغ از تاریخ شروع و پایان دوره مالی آن‌ها رسیدگی در اجرای مقررات این ماده، برابر با سال مالیاتی سال شمسی خواهد بود.

۲- ملاک احراز شرایط واحد مسکونی به عنوان خانه خالی در شهر‌های بالاتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برای مطالبه مالیات موضوع این ماده بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه املاک و اسکان است.

۳- در یک سال مالیاتی واحد مسکونی در صورتی به عنوان واحد خالی قابل شناسایی است که بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکته باشد؛ بنابراین شناسایی یک واحد مسکونی به عنوان واحد خالی طی یک سال، دلیل بر شناسایی آن واحد برای سال بعد نخواهد بود.

۴- در خصوص واحد‌های مسکونی خالی شراکتی (دارای چند مالک) مالیات هر شریک به نسبت سهم مالکیت جداگانه محاسبه، اعلام و مطالبه می‌شود.

۵- اداره امور مالیاتی ذیصلاح برای تشکیل پرونده، صدور اوراق مطالبه اشخاص حقیقی براساس نشانی اصلی مالک یا مالکان در سامانه ملی املاک و اسکان تعیین می‌شود. در صورت عدم اعلام نشانی اصلی، اداره امور مالیاتی بر اساس نشانی یکی از واحد‌های مسکونی خالی اعلامی در سامانه املاک و اسکان که متعلق به مالک یا مالکان است به صورت سیستمی تعیین می‌شود.

۶- محاسبه مالیات موضوع این ماده به ازای هر ماه بیش از ۱۲۰ روز در یک سال شمسی برای هر مالک و حداکثر به مدت ۸ ماه در یک سال قابل محاسبه است. این مالیات ماهیانه بوده و کسر ماه مشمول مالیات نیست. برای محاسبه کسر ماه مدت خالی بودن کل سال مبنای محاسبات است؛ لذا حداکثر ۳۰ روز برای ۶ ماه اول و ۲۹ روز برای شش ماه دوم در سال بعد از ۱۲۰ روز به عنوان کسر ماه در محاسبات لحاظ نمی‌شود.

به عنوان متال، مالک بعد از ۱۲۰ روز ۱۰ روز در شهریورماه، ۱۰ روز در آبان و ۱۰ روز در بهمن ماه دارای ۶ واحد و در بقیه سال دارای کمتر از ۶ واحد مسکونی خالی بوده در این حالت ضریب دو برابری صرفا برای یک ماه قابل اعمال است.

۷- مدت محاسبه مالیات موضوع این ماده پایان تیرماه سال بعد برای هر سال از سال ۱۴۰۰ است که با توجه به دسترسی به اطلاعات از طریق وزارت راه محاسبه می‌شود. سازمان امور مالیاتی، مالیات متعلق به واحد‌های مسکونی خالی شناسایی شده هر سال را به همراه ایجاد امکان پرداخت الکترونیک مالیات تا پایان تیرماه سال بعد ضمن ارسال پیامک برای مالک یا مالکان در درگاه خدمات الکترونیک این سازمان با کار پوشه مودیان به مالک یا مالکان اعلام خواهد کرد.

در صورت عدم پرداخت مبلغ تعیین شده تا یک ماه بعد از اعلام سازمان، اوراق مطالبه در مهلت قانونی و به صورت سیستمی صادر و نسبت به ابلاغ آن به مالک یا مالکان حسب مقررات اقدام می‌شود.

۸- واحد‌های مسکونی واقع در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستا‌ها که به استاد سامانه ملی املاک و اسکان در حکم واحد مسکونی خالی تلقی شده اند، مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات سال اول موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون خواهند بود.

۹- با عنایت به بند ۶ تبصره ماده ۱۶۹ مکرر در صورت عدم انجام به موقع تکالیف (هر گونه تغییر در محل اقامت یا خرید و فروش واحد تحت تملک) به ازای هر ماه تأخیر، واحد مسکونی جدید به صورت ماهانه مشمول جریمه‌ای معادل مالیات سال اول و شش برابر مالیات اجاره آن ماه می‌شود. این امر مانع از مطالبه و وصول مالیات و جرایم واحد‌های مسکونی خالی نخواهد بود.

۱۰- در موارد صدور برگ مطالبه مالیات و جرایم حسب مورد مفاد ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم با رعایت سایر مقررات مربوط در خصوص جریمه موضوع ماده ۵۴ مکرر و تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مذکور على الخصوص بند ۱۰ این دستورالعمل جاری است.

۱۱-در یک سال شمسی برای تمام املاک مشمول مالیات خانه‌های مسکونی خالی هر شخص حقیقی یا حقوقی، یک برگ مطائبه صادر و تمام املاک، سهم مالکیت، میاخد محاسبه مالیات، مالیات هر واحد و جمع مالیات مورد مطالبه در آن درج می‌شود.

۱۲- در مواردی که پس از صدور برگ مطالبه، اطلاعات جدیدی از مالکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی بدست آید که موجب افزایش مالیات مطالبه شده قبلی شود، نسبت به مطالبه مالیات متعلقه اقدام خواهد شد.

۱۳-در صورت عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر، مالیات متعلق به موجب برگ مطالبه از مالک مطالبه خواهد شد. ابلاغ اوراق مطالبه، اعتراض به آن و مراحل دادرسی مالیاتی مربوط تابع مقررات قانون مالیات‌های مستقیم است. مالیات متعلقه به همراه جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم قابل وصول خواهد بود.

۱۴- با عنایت به قسمت اخیر ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، چنانچه حسب اعلام مرکز آمار، واحد‌های مسکونی موجود در هر شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱.۱۵ برابر تعداد خانوار‌های ساکن در آن شهر برسد، مشمول مالیات نخواهد بود. این امر مانع از اعمال جریمه موضوع بند ۴ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون در صورت عدم ثبت و اعلام در سامانه ملی املاک و اسکان نخواهد بود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده