تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۵
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۱۲۷۵۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
زندیان؛

سه گام اساسی مجلس برای مهار گرانی مسکن/ انتظارات تورمی درپی اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی کاهش یافته است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مالیات بر خانه‌های خالی، جهش تولید و تامین مسکن و مالیات بر عایدی سرمایه سه گام مهم مجلس برای مهار گرانی‌مسکن بوده که با هدف مهار دلالان و سوداگران و رونق بخشی به ساخت و ساز پیگیری شده است.

به گزارش می‌متالز، علیرضا زندیان نماینده مردم بیجار و عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی به تاثیر قوانین مجلس بر بازار مسکن اشاره کرد وگفــت: با توجه به رشد افسارگسیخته قیمت مسکن در سال‌ها اخیر؛ یکی از دغدغه‌های مجلس یازدهم جلوگیری از افزایش قیمت و قطع دست دلالان بازار ملک بود. از این رو مجلس گام‌های مهمی برای خارج کردن بازار مسکن از دست سوداگران و رونق بخشی به ساخت و ساز و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا برداشت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس در اولین گام خود، قانون مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد که به واسطه آن سوداگرانی که واحد‌های مسکونی را با هدف ایجاد سود و برهم ریختن تعادل بازار، احتکار کردند، مجبور به عرضه در بازار، فروش، رهن و اجاره می‌شوند. این امر موجب افزایش عرضه واحد مسکونی به بازار و کاهش قیمت مسکن می‌شود.

وی با اشاره به گزارش بانک مرکزی در خصوص کاهش قیمت مسکن در تهران اظهار کرد: بر اساس گزارش بانک مرکزی خوشبختانه بازار مسکن برای دومین ماه پیاپی با افت قیمت مواجه شد. بعد از آنکه فروردین امسال متوسط قیمت در شهر تهران ۳.۱ درصد کاهش پیدا کرد، اردیبهشت ماه نیز نرخ‌ها ۱.۸ درصد پایین آمد. امسال در دو ماه پیاپی قیمت‌ها کاهش یافته که از کاهش انتظارات تورمی ناشی از اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی حکایت دارد.

نماینده مردم بیجار گروس در مجلس تصریح کرد: گام دوم مجلس، تصویب طرح جهش تولید و تامین مسکن بود که بر اساس آن دولت مکلف به ساخت یک میلیون واحد مسکونی به صورت سالانه می‌شود تا کمبود مسکن جبران شود.

وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به نمایندگان در خصوص رعایت اولویت‌ها و مسائل اساسی گفت: مقام معظم رهبری در صحبت‌های خود تاکید داشتند که امروز اولویت اصلی کشور برطرف کردن موانع تولید و پشتیبانی از تولید است؛ در همین راستا مجلس با پیگیری طرح جهش تولید در تامین مسکن و رونق بخشی به ساخت و ساز که موتور محرک اقتصاد کشور است زمینه فعالیت بیش از ۱۸۰ شغل را فراهم می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در پایان با اشاره به تصویب کلیات مالیات بر عایدی سرمایه عنوان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه سومین گام مجلس در راستای کنترل بازار چهار گانه ارز، دلار، خودرو و مسکن بوده که اگر به مرحله اجرا برسد تا حدودی زیادی مانع از فعالیت سودگرانه در بازار می‌شود که این خود موجب کاهش تقاضا کاذب و واقعی‌تر شدن قیمت مسکن می‌شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده