به گزارش میمتالز، در رابطه با اهمیت وجایگاه روابط عمومی تعاریف متفاوتی مطرح شده است. علارغم توسعه کیفی و پیشرفتها یی که در جهان معاصر با آن روبرو هستیم، هنوز روابط عمومی در کشور ما جایگاه واقعی و مناسب خود را پیدا نکره است و بسیاری ازسازمانها به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی و تبلیغاتی به آن نگاه میکنند گرچه اقدامات مهمی در جهت شکل گیری مناسب جایگاه واقعی روابط عمومی به عنوان یک ساختار سازمانی و نهاد مستقل صنفی توسط تشکلهای مرتبط، در حال انجام است که امید داریم بزودی نتایج این اقدامات برای تثبیت جایگاه روابط عمومی در جامعه و سازمانها ساری و جاری و قوانین مرتبط مصوب مراجع ذی ربط، عملیاتی گردد.
اینجانب به عنوان شاگرد کوچک مکتب روابط عمومی و رسانه، حدود ۳۰ سال است که در این عرصه با عشق و علاقه کار و تلاش نموده و در این راه به تجربیات زیادی رسیده ام، که به چند موضوع در این زمینه اشاره میکنم.
کارشناسان و شاغلین در این عرصه، ضمن برخورداری از دانش و تخصص لازم در زمینه علوم ارتباطات و روابط عمومی، تلاش و همت و به عبارتی جوهره کاری در وجودشان نمایان باشد. آنچه که میتواند همه این موضوعات را با هم جمع کند و یک روابط عمومی وکارشناس ایده آل را در عرصه ارتباطات و روابط عمومی نشان دهد، واژهی مقدس "عشق" است. به عبارتی یک کارشناس روابط عمومی باید نسبت به هنر و کارخود عشق بورزد وعاشقانه در جایگاهش تلاش نماید.
اینجانب نیز تا کنون درعرصه خبر، رسانه و روابط عمومی و کسب دانش و تجربه در این زمینه، مجدانه وعاشقانه تلاش نموده، تا بتوانم در جایگاه روابط عمومی و رسانه برای صنعت کشورم بویژه مادر صنعت، ذوب آهن اصفهان بزرگ ثمربخش باشم.
جایگاه ارتباط با اصحاب رسانهها یکی از بخشهای مهم و تاثیر گذار در روابط عمومی است.
وقتی یک کارشناس روابط عمومی به علم خبر به ویژه روزنامه نگاری و رسانه وهمچنین تکنیکهای مختلف در این زمینه آگاه باشد به راحتی میتواند ترکیبی از رسانه و روابط عمومی را جمع کرده و مسئولیت و وظایفی که به عهده دارد را به نحو شایسته و اثر بخش دنبال کند.
رسانهها نقش بسیار مهمی برای روابط عمومیها دارند چراکه جنس و ریشه هردو یکی است. رسانه بهترین وسیله ارتباط محسوب میشود و خط مقدم اطلاع رسانی، تحلیل و نقد است و میتواند در رشد و تعالی و تحقق اهداف مورد نظریک سازمان و همچنین برندینگ آن نقش بسزایی داشته باشد.
انسان موجودی است که بر اساس ارتباطات مختلف با جامعه پیرامون خود زنده است و اگر ارتباطات حذف شود، انسان موجودی بی جان میگردد. اما نکتهای که با تجربه و همکاری ۳۰ ساله با اصحاب رسانه، به آن رسیده ام این است که کارشناسان روابط عمومی باید عاشقانه ارتباطات را برقرار کنند. گاهی ممکن است وظایف کاری و تبلیغی در جایگاه روابط عمومی انجام شود، اما آنچه که ماندنی است و استمرارش به سازمان کمک میکند، ارتباط صمیمی و دلی و مراودهی دو سویه و محترمانه بین کارشناسان روابط عمومی و اصحاب رسانه است و نباید مسائل مادی و دیگر مسائل، این ارتباط صمیمی را دچار خدشه کند.
در خصوص ارتباط با رسانهها و اهمیت و استمرار آن میتوان به مقولهای به نام "پیوست رسانه ای" توسط کارشناس روابط عمومی با اصحاب رسانه اشاره کرد، اگر کارشناسی باخبرنگاران در محل کارش ملاقاتی داشته باشد یا برای بازدید یا درنشست خبری دعوت از آنها بعمل آورد تا در محل سازمانی حضور یابند، به موفقیتهای خوبی میرسد. اما آنچه که میتواند این موضوع را استمرار و تحکیم بخشد "پیوست رسانه ای" است به این معنی که یک کارشناس روابط عمومی قبل یا بعد از هر رویدادی یا در مباحث مختلف از طریق تلفن و شبکههای اجتماعی ارتباطات خود را با اصحاب رسانه حفظ و استمرار دهد.
من هم تاکنون این پیوست ارتباطی و رسانهای را حفظ نموده ام. تاثیر این پیوست رسانهای برای محقق شدن اهداف سازمان به ویژه در بحث انعکاس و بازتاب رسانهای در روزنامه ها، سایت ها، پایگاههای خبری و فضای مجازی بسیار اثر بخش است.
معتقدم بزرگترین سرمایه عمرم در این زمینه، همکاران و دوستان فعال در حوزه روابط عمومی و اصحاب رسانه هستند گرچه مدتی از عمرم را در راستای یادگیری تعالیم اسلامی و فقه در حوزه علمیه سپری نمودم و فکر میکنم تلفیق دروس حوزوی که با سختی زیادی همراه است با دروس دانشگاهی و از طرفی فعالیت مستمر در عرصه خبر و بکار گیری این اندوختههای علمی و تجربی در روابط عمومی، نتایجی را برایم حاصل نموده که در حقیقت همه سرمایه زندگیم محسوب میشود.
در کنار فعالیت در روابط عمومی ذوب آهن، افتخار داشتم تا به عنوان عضو کوچک در تاسیس و راه اندازی اولین خانه مطبوعات وخبرنگاران و همچینین در شکل گیری انجمن صنفی روزنامه نگاران استان اصفهان هم نقش داشته باشم و در خانه روابط عمومی ایران، انجمن متخصصین روابط عمومی ایران و. نیز افتخار عضویت دارم.
اینجانب بعنوان ایثارگر دفاع مقدس در ذوب آهن اصفهان یاد آوری میکنم که هم اکنون بزرگترین بسیج کارگری کشور با تعداد ۲۴ پایگاه مقاومت بسیج در مجموعه حوزه شهید تندگویان در مادر صنعت، ذوب آهن اصفهان فعالیت دارند.
این حوزه فعالیتهای بسیار گستردهای را در کنار مدیریت و پشتیبانی از کارکنان سخت کوش کارخانه دنبال میکند که نیاز به ارائه گزارش کاملی در این زمینه است. همیشه بسیجیان ما حامی کار، تلاش و تولید بوده اند.
خوشبختانه بعد از جنگ تحمیلی اهداف ماموریتهای بسیج به سمت برنامههای فرهنگی و براساس منویات مقام معظم رهبری و تحقق فرمایشات ایشان که همان تولید ملی افتخار ملی است، سوق پیدا نموده است و کار جهادی، خودکفایی و همچینین خود باوری از واژههایی هستند که در بسیج مادر صنعت ذوب آهن به آنها توجه میشود و بنده هم در انتشار اخبار و دستاوردهای بسیج در جایگاه مدیر روابط عمومی حوزه در کنار برادران بسیجی، انجام وظیفه میکنم.
امیدروارم همه باهم دست به دست دهیم تا صنعت کشورمان ازهمه جهات به قلههای رشد و تعالی برسد و آیندگان نیز بتوانند از این بستر مناسب بهرهمند شوند و کشور را به سمت تعالی و رشد و توسعه بیشتر هدایت کنند.
منبع: دنیای معدن