تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۳۰۵۳۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کارخانه سرب و روی کاشان مجوز احداث دارد؟

‌می‌متالز - احتمال احداث و راه اندازی کارخانه سرب و روی در نزدیکی شهر مشکات کاشان موجب نگرانی شهروندان کاشانی شده است.

به گزارش می‌متالز، احداث کارخانه‌های مختلف در کشور بدون شک به رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری کمک قابل توجهی می‌کند، اما در وهله اول باید سرمایه گذاران و مسوولان مربوط مطمئن شوند که احداث یک کارخانه عوارض زیست محیطی ندارد و سلامت شهروندان را به خطر نمی‌اندازد؛ بنابراین در جانمایی چنین کارخانه‌هایی باید دقت لازم انجام شود.

مدتی است که خبر‌هایی مبنی بر احداث کارخانه سرب و روی در نزدیکی شهر مشکاتِ کاشان موجب نگرانی برخی شهروندان و فعالان زیست محیطی این منطقه شده است چرا که در نزدیکی این کارخانه مزارع کشاورزی، زندان کاشان، کارخانه شیر و... وجود دارد و به محل زندگی مردم نزدیک است.

برای بررسی بیشتر این موضوع با یکی از شهروندان کاشانی، شهناز پرکاس - عضو شورای اسلامی شهر مشکات و مجید برازنده - رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان کاشان به گفتگو پرداخت ایم که در ادامه می‌خوانید:

کسی پاسخگو نیست

یکی از شهروندان کاشان گفت: چند ماه است که بحث احداث یک کارخانه سرب و روی در منطقه کاشان گرم شده است. در نزدیکی ناحیه صنعتی بهارستان کاشان، کارخانه پشمی وجود دارد که مدتی است کار نمی‌کند و در نزدیک شهر‌های مشکات، سفید شهر و نوش آباد قرار دارد که فعالان صنعتی این منطقه به ما اطلاع دادند که این کارخانه در حال تبدیل شدن به یک کارخانه سرب و روی است.

وی افزود: طبق اطلاعاتی که داریم شخص سرمایه داری قصد دارد کارخانه سرب و روی را در این ناحیه راه اندازی کند و قبل از گرفتن اخذ مجوز‌های لازم در حال وارد کردن دستگاه‌های مورد نیاز برای این کارخانه است. چند بار اعتراض خود را به احداث این کارخانه اعلام کرده‌ایم، اما مسوولان هیچ پاسخ مشخصی به ما نداده‌اند.

این شهروند کاشانی ادامه داد: احداث کارخانه سرب و روی در این ناحیه آلودگی زیادی تولید می‌کند. در نزدیکی این کارخانه، زندان کاشان قرار گرفته است و از یک طرف هم فاصله اندکی با کارخانه شیر و پاستوریزه دارد و در مناطق مشرف به آن زمین‌های کشاورزی قرار دارد. همچنین به چند مرکز جمعیتی منطقه اشراف دارد.

وی گفت: فعالان گل و گیاه نیز به احداث چنین کارخانه‌ای اعتراض دارند و در کل اعتقاد داریم احداث چنین کارخانه‌ای مورد نیاز منطقه نیست و احداث کارخانه سرب و روی آلایندگی زیادی در پی خواهد داشت و سلامت مردم را تهدید می‌کند.

احداث کارخانه سرب سلامت شهروندان را به مخاطره می‌اندازد

همچنین شهناز پرکاس - عضو شورای اسلامی شهر مشکات - گفت: سه ماه است که به عنوان یک شهروند و عضو شورای شهر اعتراض خود را به احداث کارخانه سرب و روی اعلام کردم. در اطراف این کارخانه یکی از قطب‌های مطرح لبنی کشور در حال فعالیت است و با توجه به ضرر‌هایی که این کارخانه می‌تواند برای مناطق مختلف کاشان داشته باشد تاکید داریم که کارخانه سرب و روی نباید احداث شود، اما حتی یک مسوول در این زمینه پاسخگو نبوده است.

وی افزود: مسوولان باید به طور شفاف مشخص کنند که این کارخانه احداث خواهد شد یا خیر؟ شخص سرمایه داری که قصد دارد این کارخانه را راه اندازی کند همچنان به فعالیت‌های خود ادامه داده است، اما مشئولان مربوط در این رابطه پاسخگو نبوده‌اند. مسوولان با سکوت خود متوجه نیستند که احداث چنین کارخانه‌ای چه عواقبی برای سلامت مردم خواهد داشت.

مسوولان موضع گیری شفاف کنند

این عضو شورای اسلامی شهر مشکات با بیان اینکه کاشان یک شهر توریستی است، گفت: این شهر با مشکل کم آبی مواجه بوده و دچار خشکسالی‌های متعددی شده است و کارخانه سرب و روی که در حال احداث است نزدیکی مزارع کشاورزی قرار دارد که جا دارد مسوولان موقعیت این کارخانه را مورد بررسی قرار دهند تا مشخص شود که چه عوارضی برای سلامت شهروندان دارد. در ابتدا باید برای احداث چنین کارخانه‌هایی محل مناسب احداث آن را پیدا کنند تا عوارض زیست محیطی نداشته باشد.

پرکاس تصریح کرد: اگر قرار است چنین کارخانه‌ای احداث نشود پس چرا این شخص سرمایه گذار همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و اگر هم قرار است احداث شود به طور شفاف بیان کنند که راه اندازی چنین کارخانه‌ای چه سودی برای منطقه دارد؟ این موضوع سبب نگرانی شهروندان شده است.

وی ادامه داد: کارخانه سرب و روی طبق نظر کارشناسان محیط زیست دارای عوارض بسیاری است. کاشان به اندازه کافی صنعتی است و برخی کارخانه‌ها به دلیل نزدیکی به محل سکونت انسان نباید احداث شوند. البته شخصا به اداره صنعت و معدن کاشان مراجعه نکرده‌ام و دغدغه خود را از طریق برخی مجاری به گوش این اداره رسانده‌ام. نباید مجوز احداث چنین کارخانه‌ای صادر شود چرا که آسایش مردم را به مخاطره می‌اندازد.

این عضو شورای اسلامی شهر مشکات، خاطرنشان کرد: از احداث هر کارخانه‌ای که عوارض زیست محیطی نداشته باشد به دلیل اشتغالزایی که به همراه دارد حمایت می‌کنیم.

برای احداث کارخانه سرب و روی مجوز صادر نشده است

مجید برازنده - رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان کاشان نیز گفت: این اداره در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در سال مانع زدایی از تولید، اقدام به جلب سرمایه گذاران مختلف برای تحقق شعار سال و رونق تولید کرده است. احداث کارخانه سرب و روی در این منطقه باید مراحل قانونی خود را طی کند و استعلام‌های مختلفی را انجام دهد.

وی افزود: برای احداث چنین کارخانه‌هایی مجوز سازمان محیط زیست لازم است و در اولویت قرار دارد و تا مجوز این سازمان برای تولید هر نوع محصولی صادر نشود هیچ مجوز احداثی صادر نمی‌شود.

رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان کاشان، تصریح کرد: این اداره استعلام لازم را از سازمان حفاظت محیط زیست برای احداث کارخانه سرب و روی انجام داد که جواب اولیه این سازمانی منفی بود و با احداث این کارخانه موافقت نکردند. فعلا سرمایه گذار در حال کار‌های توجیهی است که ثابت کند این کارخانه آلایندگی ندارد و اداره صنعت و معدن هم به شخص سرمایه گذار اعلام کرده که بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌توانیم مجوز احداث کارخانه سرب و روی را صادر کنیم.

تابع قانون هستیم

برازنده گفت: بنابراین تا کنون هیچ مجوزی برای احداث این کارخانه صادر نشده است و اگر شخص سرمایه گذار هنوز در حال فعالیت و وارد کردن دستگاه‌های مختلف است به شخص ایشان مربوط است و تا مجوز سازمان محیط زیست را دریافت نکند اجازه بهره برداری نداشته و اداره صنعت و معدن اجازه صادر کردن چنین مجوزی را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اداره صنعت و معدن تابع قانون است و خلاف مندرجات قانونی عمل نمی‌کند و فعلا احداث کارخانه سرب و روی در این منطقه منتفی است.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده