تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۳۰۵۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا؛

خواستگاران سهام سیمانی افزایش می‌یابد

می متالز - مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین گفت: با ابلاغ ممنوعیت عرضه و خرید سیمان خارج از بورس کالا و عرضه های گسترده این شرکت ها در بورس و پایان قیمت گذاری دستوری، صنعت سیمان در بورس اوراق بهادار با ارزش بازاری برابر با ۸۵ هزار میلیارد تومان که دو درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارد، به روزهای اوج خود بازخواهد گشت و پیش بینی می شود خواستگاران سهم‌های سیمانی در بورس افزایش قابل‌توجهی یابد.

به گزارش می‌متالز، هم‌اکنون از تعداد ۴۴ شرکت سیمانی در بازار سرمایه، تعداد ۳۳ شرکت پذیرفته‌شده در بورس، ۲ شرکت پذیرفته‌شده در فرابورس و ۸ شرکت درج‌شده در بازار پایه و یک شرکت صرفاً، ثبت‌شده نزد سازمان است و شرکت‌های بورسی سیمان با تولید اسمی سالانه ۵۵ میلیون تن محصول، سهم ۶۲ درصدی از کل ظرفیت تولیدی کشور دارند و با اتفاقات مثبتی که پس از خروج سیمان از شمول قیمت‌گذاری دستوری رخ‌داده و خواهد داد، جذابیت سیمانی‌ها در بازار سرمایه افزایش خواهد یافت.

در این خصوص مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین با اشاره به تأثیر مثبت تصمیم‌گیری درباره عرضه سیمان در بورس کالا گفت: به طورمعمول، مشخص نبودن رویه عرضه محصولات، باعث خارج شدن بازار‌ها از تعادل می‌شود به طوری که در سال‌ها و به‌خصوص ماه‌های اخیر، روشن نبودن تکلیف سیمان، فعالان این بازار را سردرگم کرده بود که خوشبختانه با کنار گذاشتن رویکرد دستوری شاهد ورود گسترده سیمانی‌ها به بورس کالا هستیم.

اسمعیل فوادیان افزود: دولت با اعلام ممنوعیت عرضه و خرید سیمان خارج از بورس کالا تکلیف همه را روشن کرد، زیرا دولت باید میان عرضه به روش سنتی و عرضه در بورس کالا یکی را انتخاب می‌کرد که خوشبختانه با انتخاب بورس، کمک زیادی به این صنعت و بازار آن کرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: موضوعی که اهمیت متعادل بودن بازار سیمان را دوچندان می‌کند، برنامه جهش تولید مسکن دولت سیزدهم است که براساس آن، قرار است سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی جدید در کشور ساخته شود؛ برنامه‌ای که موجب افزایش مصرف سیمان در کشور خواهد شد.

سهام سیمانی جذاب‌تر می‌شود

مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین تأکید کرد: درمجموع دو عامل جذابیت سهم‌های سیمانی در بورس اوراق بهادار را افزایش می‌دهد که یکی برنامه ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی توسط دولت و دیگری ممنوعیت عرضه و خرید سیمان خارج از بورس کالاست.

به گفته وی، به‌طورقطع خواستگار‌های سهم‌های سیمانی در بورس افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت، چراکه با خروج این محصول از شمول قیمت‌گذاری دستوری، تولیدکننده‌های سیمان که بخش عمده‌ای از آن‌ها در بورس حضور دارند، می‌توانند محصول خود را با قیمتی منطقی‌تر به فروش برسانند.

او اضافه کرد: زمانی که سودآوری شرکت‌های سیمانی به‌واسطه عرضه در بورس کالا افزایش یابد، سهامداران خرد و کلان این شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار نیز از این سود، بهره‌مند خواهند شد.

فوادیان با اشاره به اینکه به‌طور طبیعی، سرمایه‌گذاران در بخشی سرمایه‌گذاری می‌کنند که بازدهی بیشتری داشته باشد، گفت: زمانی که قیمت سیمان به‌صورت دستوری تعیین می‌شد، سود تولیدکننده‌ها به‌شدت کاهش‌یافته و باعث شده بود تا جذب سرمایه در این صنعت نیز کاهش یابد، چراکه اگر قرار باشد، بازدهی تولید به میزان سود بانکی باشد، سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد گزینه سپرده‌گذاری در بانک که ریسک آن صفر است را انتخاب کند.

وی تأکید کرد:، اما با منطقی شدن قیمت سیمان از مسیر بورس کالا، در کنار جذاب شدن سرمایه‌گذاری در این صنعت، سهامداران در بورس اوراق بهادار نیز از خرید سهم‌های سیمانی استقبال بیشتری می‌کنند.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده