تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۲
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۲۳۰۵۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی اعلام کرد:

حمایت صندوق توسعه ملی از انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان

‌می‌متالز - رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی در نشست مشترک خود با مدیران بخش خصوصی مرتبط با موضوع انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های مرکزی (فلات مرکزی) و شرق کشور، از تداوم حمایت این صندوق خبر داد.

به گزارش می‌متالز، صندوق توسعه ملی در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر حمایت از توسعه بخش خصوصی؛ با تمام توان از فعالان این بخش که برای رونق اقتصاد ایران در حال فعالیت هستند، حمایت خواهد کرد.

به منظور ادامه حمایت‌های صندوق توسعه ملی از بخش خصوصی و کمک به رفع مشکل کم آبی در فلات مرکزی و با توجه به تجارب موفق تأمین مالی خط یک اببر پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان؛ اولین جلسه با مدیران بخش خصوصی مربوط به موضوع انتقال آب دریای عمان به شرق کشور و فلات مرکزی بین مرتضی شهیدزاده رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با تعدادی از مدیران مربوط به این پروژه در محل این صندوق برگزار شد.

در این مذاکرات، مرتضی شهیدزاده، با هدف رفع مشکلات مربوط به بحران آب در مناطق پرتنش آبی، موافقت خود را مطابق با مقررات و اساسنامه و همچنین نظامنامه اعتباری صندوق توسعه ملی، برای ادامه حمایت از انتقال آب خلیج فارس به استان‌های یزد، اصفهان، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و همچنین انتقال آب دریای عمان از چابهار به سیستان و بلوچستان جهت آب شرب این منطقه اعلام کرد.

براین اساس، پیرو منویات رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر پیگیری موضوع آبخیزداری و آبخوانداری و توجه به مبانی حفظ محیط زیست که منجر به رونق اقتصادی، تولید و کشاورزی و همچنین محرومیت زدایی خواهد شد، صندوق توسعه ملی این موضوع را بار دیگر به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داد.

در روز‌های گذشته رییس جمهوری در سومین سفر استانی خود به خراسان جنوبی بر رفع مشکلات مربوط به آب و پیگیری این موضوع در دولت به صورت ویژه از طریق راهکار‌های کوتاه مدت و بلند مدت از جمله انتقال آب از دریای عمان، تاکید کرد.

از سوی دیگر براساس جلسات برگزار شده با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور که وظایفی برای بخش‌های مختلف و دستگاه‌های ذیربط تعریف کرده است، صندوق توسعه ملی نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

گفتنی است؛ صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی ازعواید نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از این منابع، همواره درصدد همراهی و همکاری با بخش‌هایی هست که با کمک متخصصان داخلی و ظرفیت بخش خصوصی بتواند اقتصاد پویایی را برای هموطنان فراهم کنند.

در همین راستا، یکی از مهمترین و اثربخش‌ترین طرح‌هایی که توسط این صندوق، تأمین مالی شده است؛ ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس است که نقش مؤثری درآبادانی کشور و تأمین آب صنایع و شرب نزدیک به ۷ استان کشور دارد.

شایان ذکر است؛ صندوق توسعه ملی در راستای حمایت از این اببر پروژه تاکنون۴۴۲ میلیون دلار پرداخت نموده است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده