تاریخ: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۰
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۳۰۷۵۶
سرویس خبر : انرژی

مذاکرات جدید عراق برای اکتشاف گاز

‌می‌متالز - وزارت نفت عراق در راستای تلاش برای خودکفایی در تامین انرژی و قطع وابستگی به واردات، مذاکرات با یک شرکت انرژی جهانی را برای انجام اکتشاف گاز در صحرای غربی در استان انبار آغاز کرده است.

به گزارش می‌متالز، احسان اسماعیل، وزیر نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد زمانی که وزارت نفت به توافق رسید، نام این شرکت خارجی را اعلام خواهد کرد. وی گفت: وزارت نفت کار اکتشاف دو بعدی و سه بعدی در انبار و استان شمالی نینوا را آغاز کرده است.

عراق از سوی آمریکا برای قطع وابستگی به واردات برق و گاز از ایران که از سال ۲۰۱۸ تحت تحریم‌های واشنگتن قرار دارد، تحت فشار زیادی قرار دارد. دولت آمریکا از سال ۲۰۱۸ به عراق معافیت‌هایی را برای ادامه واردات انرژی از ایران داده است. عرضه متناوب گاز و برق از سوی ایران تابستان امسال به کمبود گسترده برق در عراق منجر شد که دما در جنوب آن به ۵۰ درجه می‌رسد. مشکل دیگر، میلیارد‌ها دلار بدهی معوق عراق به ایران است که به دلیل تحریم‌ها پرداخت آن دشوار شده است.

عراق درصدد کمک گرفتن از شرکت‌های نفتی بین المللی برای جمع آوری گاز همراه نفت است. عمده تولید گاز عراق مربوط به گازی است که به همراه نفت استخراج می‌شود و عمدتا می‌سوزد. طبق گزارش بانک جهانی، عراق در سال ۲۰۲۰ پس از روسیه دومین رکورددار مشعل سوزی در جهان بود.

وزیر نفت عراق در ۱۹ سپتامبر اعلام کرد شرکت دولتی “گاز جنوب” عراق و شرکت بیکرهیوز قصد دارند یک پروژه بازیابی گاز به ظرفیت ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز را در جنوب این کشور اجرا کنند. این پروژه گاز تولید شده در میادین نصیریه و الغراف در استان ذی قار را تصفیه خواهد کرد.

این کشور همچنین با توتال قراردادی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار برای پروژه‌هایی شامل یک پروژه دو میلیارد دلاری جمع آوری گاز امضا کرده است.

واحد‌های تصفیه و شبکه جمع آوری گاز ارطاوی ظرفیت جمع آوری ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز گاز را خواهند داشت. این پروژه همچنین ۱۲ هزار بشکه در روز میعانات و ۳۰۰۰ تن در روز LPG برای استفاده در بازار داخلی تولید خواهد کرد.

این پروژه گاز به کاهش وابستگی به واردات ایران و کاهش مصرف سوخت‌های مایع برای تولید نیرو که به ۲۰۰ هزار بشکه در روز بالغ می‌شود، کمک می‌کند. عراق در حال حاضر هشت دلار به ازای هر واحد mmBtu برای گاز به ایران پرداخت می‌کند در حالی که پروژه ارطاوی، گاز به قیمت یک دلار و ۵۰ سنت تا دو دلار به ازای هر واحد mmBtu را تولید خواهد کرد.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده