به گزارش میمتالز، در دنیای کسب و کار و مدرن امروز رضایت مشتری از جمله عوامل موثر در موفقیت یا شکست به شمار میرود. رضایت و عدم رضایت مشتریان تاثیر مستقیمی بر میزان سودآوری و رشد کسب وکار دارد و اگر رضایت واقعی مشتریان را بخواهیم به دست آوریم، باید همیشه یک گام جلوتر از تصور ذهنی مشتریان درمورد کالاها و خدمات خود عمل کنیم و این امر بدون خلاقیت و نوآوری غیرممکن است؛ لذا توجه و دنبال کردن رضایت مشتری و تلاش در جهت بهبود آن برای ایجاد مشتریانی وفادار که به عنوان سفیران نام تجاری شرکت قلمداد میگردند، امری بسیارضروری برای شرکت به شمار میرود.
عطاالله معروفخانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در اجلاس مشتری مداری سراسری مدیریت درباره موضوع مشتری مداری در این شرکت اظهار کرد: ارائه خدمات به موقع با کیفیت مطلوب میتواند قلب و جان مشتریان را تسخیر نموده و نام تجاری شرکت را از سایرین متمایز کند. بنابراین، ضروری است که نسبت به ارائه خدمات و کیفیت محصولات شرکت دقت بسیار زیادی را به خرج دهیم.
تلاش ما در شرکت فولاد هرمزگان بر این است که با بررسی موضوع رضایت مشتری و دلایل اهمیت آن، علاوه بر ارتقای رضایت مشتریان به دنبال تعالی در عملیات و بهبود مستمر در ارائه خدمات و کیفیت محصولات شرکت باشیم.
وی درباره اهمیت میزان مشتری محوری در شرکت فولاد هرمزگان بیان کرد: توجه به گرایش مشتریان در حقیقت نشان دهنده اهمیت و توجه ما به نیازها و انتظارات مشتریان است. تحقیقات انجام شده گواه این مطلب است که کسب وکارهایی که فاکتور توجه به گرایشهای مشتریان را مهم تلقی میکنند، ۸۶ درصد بیشتر از دیگران در ایجاد حس اعتماد بین شرکت و مشتری موفق هستند.
مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه گفت: اگر ما توجه به خواستههای مشتریان را جزء اولویتهای برنامه خود قرار دهیم، مشتریان اشتیاق بالایی نسبت به محصولات شرکت پیدا خواهند کرد و به محصولات شرکت اعتماد خواهند کرد و این امر مطمئنا سودآوری و ارزش آفرینی زیادی را برای ما خواهد داشت.
ضمن اینکه اگر خواهان جلب اعتماد مشتری هستیم باید به گرایش مشتری توجه بیشتری داشته باشیم. مشتری وفادار علاوه بر اینکه نماینده برند ما میشود، میتواند کسب وکار و محصول ما را به سایر مشتریان دیگر و همکاران خود معرفی کند و مشتریان جدیدی را برای محصولات ما جذب کنند. این امر جدا از تاثیر فوق العادهای که بر روی شهرت و محبوبیت برند ما میگذارد، سودآوری بالایی را برای شرکت تضمین خواهدکرد.
معروخانی افزود: امروزه سطح انتظارات مشتریان و نیاز مصرف کنندگان با گذشت زمان تغییر کرده است و سطح انتظارات آنها با توجه به اولویتهایشان در خصوص خرید محصول کیفی، تحویل به موقع، پاسخگویی سریع و ارائه خدمات مطلوب و تامین پایدار بالاتر رفته و رقابت تولیدکنندگان بر سر حفظ و افزایش سهم بازار بسیار تشدید یافته و لازم است تولیدکنندگان در زمینه قیمت، نحوه پرداخت و تحویل شرایط ویژهای را به مشتریان ارائه بدهند تا بتوانند بازار را مدیریت کرده و متناسب با نیاز آنها منافع بلند مدت و پایدار خود را مد نظر قرار دهند.
وی ادامه داد: شرکت فولاد هرمزگان همواره برآن بوده با به کارگیری رویکردهای بهبود مستمر و استراتژیهای توسعه بازار، در راستای جلب نظر مشتریان و ارائه محصولات مطابق استانداردهای روز دنیا، اهداف و برنامههای خود را تهیه و تدوین میکند. بدین منظور، کسب حداکثر رضایت مشتریان خود را به عنوان یکی از اولویتهای مهم در تابلوی اهداف مصور ساخته و سعی میکند تا به انحای گوناگون از زمان دریافت درخواست از مشتریان تا زمان تحویل و حتی پس از آن حقوق مشتریان را مد نظر قرار دهد و در هر کجای این زنجیره حتی المقدور به نیازهای آنها توجه کند.
مدیر عامل فولاد هرمرگان در توضیح از اهم اقدامات صورت گرفته در راستای جلب رضایت مشتریان اظهار داشت: سنجش دورهای رضایت مشتریان، ارائه بازخوردها و اقدامات اصلاحی به مشتریان، تامین کالا مطابق نیاز آنها و نوع کاربرد در محصول نهایی، ارائه تنوع در شرایط پرداخت، تحویل به موقع محصولات، بهبود مکانیزمهای ارتباط با مشتریان از اهم اقدامات صورت گرفته در راستای جلب رضایت مشتریان در فولاد هرمزگان میباشد.
مدیرعامل فولاد هرمزگان درباره دیگر اقدامات صورت گرفته جهت جلب مشتری اظهار کرد: تنوع در شرایط پرداخت، تخصیص اعتبارات مالی به مشتریان، کاهش زمان پذیرش مشتریان در کمتر از یک هفته کاری، تعریف پروژه مدیریت ارتباط با مشتریان و استقرار آن، تعریف پروژه سیستم پروفایل مشتریان جدید و بالقوه از طریق وبسایت شرکت، حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی به منظور ارتباط موثر در جذب و پذیرش مشتریان، کاهش زمان پاسخگویی تجاری در کمتر از یک روز، کاهش زمان پاسخگویی و تعاملات با مشتریان در خصوص شکایات مطرح شده در واحد فروش کمتر از سه روز کاری، بهبود ارائه خدمات مشاوره تجاری، تعاملات ویژه با مشتریان در قالب بازدیدهای ادواری، دعوت از مشتریان به شرکت، جلسات مشترک فی مابین و... نیز از جمله اقدامات اصلاحی صورت گرفته بر مبنای نظرسنجی انجام شده از مشتریان است.
وی در پایان اظهار کرد: به طور کل سیاست گذاریهای مبتنی بر مشتری مداری و تکریم مشتریان موجب شده است شرکت فولاد هرمزگان همواره فراتر از الزامات و استاندارد گام برمیدارد و برآنیم تا در سالهای آتی نیز به این فعالیت تداوم بخشیم.
منبع: فولاد هرمزگان