تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۳۰۹۹۸
سرویس خبر : اجتماعی

آمار‌های عجیب اقتصادی از بنیاد شهید

‌می‌متالز - به گفته رئیس جدید بنیاد شهید، این نهاد ۱۴۰ مجموعه دارد که فعالیت اقتصادی می‌کنند، اما به‌طور متوسط به کمتر از یک سوم جامعه هدف خود نظیر جانبازان یا اقشار نیازمند به کمک معیشت خدمات می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، سال‌هاست که جامعه سه‌میلیون نفری خانواده معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های این عزیزان با مشکلات متعددی مواجه‌اند و کارشناسان، دلیل اصلی آن را رویکرد بنگاه‌داری بنیاد شهید و دورشدن از وظیفه اصلی خود، یعنی خدمت‌رسانی به این گروه هدف ارزیابی کرده‌اند.

حالا «سیدامیرحسین قاضی‌زاده» رئیس جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران که سال‌ها نماینده مجلس بوده و از نقد‌های مجلسی‌ها به عملکرد اقتصادی این بنیاد مطلع است، رویکرد خود را اعلام کرد و گفت: کار بنیاد شهید بنگاه‌داری نیست بلکه وظیفه این نهاد ارائه خدمات به جامعه ایثارگری است، لذا نباید وقت بنیاد صرف بنگاه‌داری شود.

طبق گفته رئیس بنیاد شهید، این نهاد خدمت‌رسان دارای حدود ۱۴۰ شرکت و مجموعه اقتصادی است که برخی وابسته به این نهاد، تعدادی تحت مدیریت و نام بنیاد شهید و برخی نیز با سهام‌داری جامعه ایثارگری اداره می‌شوند.

قاضی‌زاده تصریح کرد: فعالیت اقتصادی بنیاد شهید به عنوان یک موضوع حاشیه‌ای باید در قالب یک مدیریت مستقل صورت گیرد، مجموعه اقتصادی بنیاد باید در قالب یک تفاهم‌نامه و بر مبنای بودجه و فعالیت مشخص و شفاف و به شکل درآمد و هزینه فعالیت داشته باشد، درآمد توسط بخش‌های اقتصادی تولید و در موارد موردنیاز و در راستای اهداف و وظایف بنیاد شهید هزینه شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: بنیاد اکنون به طور متوسط به کمتر از یک‌سوم جامعه هدف خود نظیر جانبازان یا اقشار نیازمند به کمک معیشتی، خدمات می‌دهد. از طرفی بخش اقتصادی بنیاد باید تامین نیاز‌های جامعه هدف را مدنظر داشته باشد و خدماتی مثل تامین اقلام مختلف مانند ویلچر، دارو و خدمات آموزشی و همچنین تامین اشتغال جامعه ایثارگری از وظایف تعریف‌شده برای مجموعه‌های اقتصادی بنیاد در چشم‌انداز تحول این نهاد است.

در ادوار گذشته مدیریت بنیاد شهید، برخی از این واگذاری‌ها انجام شده و از آن‌جا که اکنون فعالیت و کارآیی برخی شرکت‌ها متنوع و متفاوت است، ممکن است فقط برخی شرکت‌ها واگذار شوند، اما برخی دیگر مانند بانک که در تامین منابع مالی بنیاد می‌توانند موثر باشند، حفظ شوند، بنابراین با توجه به نوع تشکیلات و فعالیت شرکت‌های اقتصادی، تصمیمات مختلفی در خصوص آن‌ها اتخاذ خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده