به گزارش میمتالز، مشاغل خانگی در کشورهای توسعهیافته سهم زیادی در تولید ناخالص داخلی دارند. شیوه اشتغال خانگی و زنجیره اتصال تولیدات خانگی در این کشورها از درون خانهها و در قالب انعقاد قرارداد کار میان واحدهای بزرگ و متوسط تولیدی جریان مییابد، با این حال ترکیب مشاغل خانگی در ایران نشان میدهد که سهم کسب و کارهای خانگی در حوزه صنعت ۴۷درصد، در حوزه خدمات ۴۳درصد و در حوزه کشاورزی ۱۰درصد است.
در حال حاضر الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی مبتنی بر سه مرحله بررسی اولویتها و مزیتهای منطقه، توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار است و اتصال فعالان حوزه مشاغل خانگی به بازار کار یکی از اولویتهای مهم وزارت کار به شمار میرود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار یکی از مشکلات اصلی صاحبان مشاغل خانگی را اتصال و حضور در بازار عنوان کرد و با بیان اینکه تولیدکنندگان خانگی باید فرصت بروز قابلیتهای خود را داشته باشند، گفت: یکی از تعهدات شهرداری ها، تسهیل ایجاد بازار مشاغل خانگی است. نمایش و فروش محصولات تنها هدف ایجاد و راهاندازی مرکز ساماندهی مشاغل خانگی نیست؛ بنابراین انتظار میرود با شناسایی افراد فعال و اطمینان از قابلیتهای آنها، نیازهای آموزشی علاقهمندان در این حوزه ارزیابی شود و در نهایت با در اختیار گذاشتن مشاوره و آموزش به بازار و عرضه محصولات متصل شوند. عیسی منصوری با اشاره به افزایش اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی افزود: پس از سالها محدودیت، اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی از ۲۰۰میلیارد تومان به ۲هزار میلیارد تومان افزایش یافته که امیدوارم بانکها همکاری لازم را داشته باشند تا فعالان مشاغل خانگی از این فرصت استفاده کنند. وی درعین حال با ترغیب صاحبان مشاغل خانگی به بهره مندی از مزایای بیمه، درباره وضعیت بیمه و حمایتهای دولتی از مشاغل خانگی اظهار کرد: کسانی که در مشاغل خانگی هستند، اگر بیمه شوند، برای کارفرمایان آنها یا واحدهای پیشران مزیتهایی ایجاد میکنیم و میتوانند از حمایتهای دولت در خصوص پرداخت بخشی از سهم بیمه و یارانه دستمزد برخوردار شوند. به گفته معاون اشتغال وزیر کار، سهم اشتغال خانگی از کل اشتغال کشور حدود ۶/ ۲ درصد است و در شرایط اقتصادی حاضر و با توجه به شیوع کرونا، استقبال از مشاغل خانگی افزایش داشته است. کارشناسان از بازاریابی و فروش به عنوان یکی از مهمترین مشکلات پیش روی صاحبان مشاغل خانگی یاد کرده و توسعه و رونق مشاغل خانگی را مستلزم اتصال به بازار مصرف میدانند. در چند سال گذشته تشکیل تعاونیهای تامین نیاز مشاغل خانگی در محلات به عنوان حلقه اتصال بین صاحبان مشاغل خانگی و بازار فروش محصولات تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرده است، به نحوی که این تعاونیها ضمن فراهم کردن امکان تامین مواد اولیه برای تولیدات خانگی، زمینه ایجاد فرصتهای شغلی بسیار در بخش اشتغال خانگی را به وجود آورده اند.
منبع: دنیای اقتصاد