تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۶
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۳۱۶۴۷
سرویس خبر : اجتماعی

اثر مسوولیت اجتماعی در موفقیت کسب‌وکار‌ها

‌می‌متالز - یک کارشناس ارشد کارآفرینی و بازار کار کار می‌گوید: صاحبان کسب و کار باید مسوولیت‌های اجتماعی خود را مشخص و آن‌ها را به صورت عمومی اعلام کنند، چرا که این اتفاق کسب و کار را محبوب و برند را مطلوب می‌کند.

به گزارش می‌متالز، مسلم خانی کارشناس ارشد کارآفرینی و بازار کار با اشاره به اهمیت مسوولیت اجتماعی در کسب و کارها، اظهار کرد: همه کسب و کار‌ها در دل یک جامعه متولد می‌شوند، رشد می‌کنند، به توسعه یافتگی می‌رسند و محصولات و خدمات آن‌ها در همان جامعه ارائه و مصرف می‌شود؛ بنابراین کسب و کار‌ها نسبت به جامعه پیرامونی خود مسوولیت‌هایی دارند و علاوه بر اینکه کالا و خدمت را به افراد جامعه می‌فروشند، نسبت به مسائلی که در جامعه پیرامونی رخ می‌دهد نیز احساس مسوولیت می‌کنند. وی ادامه داد: مفهوم مسوولیت اجتماعی از دهه ۱۹۹۰ به بعد در دنیا رایج شد و در حال حاضر یکی از واقعیت‌های کسب و کار‌های موفق دنیا شده است.

خانی با اشاره به اینکه مسوولیت اجتماعی را می‌توان در ۴ بخش تعریف کرد، افزود: بخش اول اینکه کسب و کار‌ها چگونه می‌توانند در کمک به مسائل و مشکلات اقتصادی جامعه پیرامونی خود موثر باشند؟ دوم اینکه کسب و کار‌ها چگونه می‌توانند با رعایت حقوق و قوانین عام کشور و مرتبط با کسب و کار خود در بهبود نظام کسب و کار خود و تاثیرگذاری کسب و کارشان بر محیط پیرامونی خود تاثیرگذار باشند؟ نکته سوم اینکه کسب وکار‌ها چگونه می‌توانند با رعایت اخلاق حرفه‌ای یک چهره اخلاقی از کسب و کار، خدمات و محصولات خود به نمایش بگذارند و کسب و کار خود را از صرف پولی بودن به سمت کسب و کار عام المنفعه بودن هم سوق دهند؟ بخش آخر هم اینکه کسب و کار‌ها چگونه می‌توانند در امور بشردوستانه و انسانی مداخلات مثبت داشته باشند و منافعی را به جامعه پیرامونی برسانند؟

این استاد دانشگاه ادامه داد: تمام این مجوز‌ها به صورت داوطلبانه و خودجوش در کسب و کار‌ها انجام می‌شود؛ با این پیام که من به عنوان یک کسب و کار خود را در مقابل جامعه مسوول می‌دانم و می‌خواهم نقشی در حل مسائل و چالش‌های جامعه داشته باشم و یک کنشگر فعال باشم.

کارشناس ارشد کارآفرینی و بازار کار با بیان اینکه حیطه فعالیت‌های مسوولیت‌های اجتماعی در کسب و کار‌ها گسترده و خلاقانه است، تصریح کرد: هر کسب و کاری می‌تواند اقدامات خاص را در داشته باشد و خلاقیت ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بخشی از مسوولیت اجتماعی به درون بنگاه کسب و کار برمی‌گردد، افزود: به عنوان نمونه یکی از مصادیق مسوولیت اجتماعی این است که کارفرما به فکر سلامت کارکنان خود است و مرتبا امکان چک آپ کردن را برای همکاران را فراهم می‌کند. در واقع بین مسوولیت اجتماعی و HSE به عنوان ایمنی و بهداشت کسب و کار رابطه معنادار وجود دارد.

به گفته خانی، استفاده از نیرو‌های کار ویژه مانند معتادان بهبود یافته، زنان سرپرست خانوار و ... یکی از مصادیق مسوولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی است. این استاد دانشگاه گفت: صاحبان کسب و کار می‌توانند در فرهنگ سازی جامعه پیرامونی خود نیز نقش بسزایی داشته باشند. مثلا کمپین کتابخوانی راه اندازی کنند یا کتابخانه و فرهنگسرا و مدرسه و مسجد و نهاد‌های فرهنگی و ... بسازند. همچنین می‌توان از کسب و کار دانش بنیان و استارت آپی و ایده‌های خلاقانه حمایت کرد و امکانات و مشوق‌هایی را برای اجرای ایده‌ها در نظر گرفت.

وی همچنین با اشاره به مسوولیت اجتماعی در دوران کرونا اظهار کرد: در این دوران بسیاری از شاغلان، شغل خود را از دست داده اند که صاحبان کسب و کار می‌توانند نسبت به این افراد ایفای وظیفه کنند و نسبت به تامین ابزار‌های ایمن سازی و صیانت در مقابل کرونا فعال باشیم.

خانی با تاکید بر ترویج مسوولیت اجتماعی ادامه داد: صاحبان کسب و کار باید مسوولیت‌های اجتماعی خود را مشخص و آن‌ها را به صورت عمومی اعلام کنند چرا که این اتفاق کسب و کار را محبوب و برند را مطلوب می‌کند. ضمن اینکه مردم نسبت به محصول و خدمت آن کسب و کار بیشتر جذب می‌شوند و احساس می‌کنند در آن مسوولیت اجتماعی شریک هستند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده