تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۲۳۰۵۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نوپا‌هایی که با سرمایه‌گذاری جسورانه جان می‌گیرند

‌می‌متالز - صندوق جسورانه نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است که به راه‌اندازی کسب و کار‌های جدید، حمایت از طرح‌ها و پروژه‌ها، اشتغال‌زایی، رونق اقتصادی و توسعه فناوری کمک به سزایی می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران است و افراد علاقمند به سرمایه‌گذاری در بورس که دانش و زمان کافی برای تحلیل بازار سرمایه و مدیریت سبد سرمایه گذاری خود ندارند، می‌توانند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و به صورت غیر مستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط تیم تحلیل‌گر قوی مدیریت شده و شامل انواع مختلفی، چون صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، اوراق با درآمد ثابت، در سهام و سایر صندوق‌ها می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یا خطرپذیر صندوق‌هایی هستند که با جمع‌آوری منابع مالی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، سرمایه لازم برای رشد و گسترش کسب‌وکار‌های نوپا را فراهم می‌کنند. از این نوع صندوق‌ها با نام‌هایی تحت عناوین «صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه» یا «صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرینی» نیز یاد می‌شود.

کسب‌وکار‌هایی که در دوره رشد و نمو خود قرار دارند، با وجود ریسک بالایی که دارند می‌توانند پتانسیل سودآوری بالایی نیز داشته باشند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها باید همراه با تحلیل و بررسی دقیق کسب‌وکار مورد نظر بوده و باید به پتانسیل رشد و سودآوری آن در آینده توجه داشت.

شرکت‌هایی که در آستانه تأسیس هستند و یا در مراحل اولیه شروع فعالیت به سر می‌برند به منظور اجرای طرح‌های خود نیاز به نقدینگی بالایی دارند. این موضوع در خصوص شرکت‌های تازه بنیانی که طرح‌های خلاقانه و نوآورانه‌ای دارند و توسط کارآفرینان جوان تأسیس می‌شوند، بیشتر حائز اهمیت است. نبود نقدینگی و سرمایه کافی یکی از مهمترین دلایل شکست شرکت‌های تازه بنیان و طرح‌های کارآفرینی بوده و جامعه را از رشد و پیشرفت بیشتر بازمی‌دارد؛ بنابراین برای اجرایی شدن این طرح‌ها نیاز به حمایت‌های خارج از شرکت و تزریق نقدینگی وجود دارد به همین دلیل صندوق‌های جسورانه می‌توانند بهترین ابزار تامین مالی برای جذب سرمایه این شرکت‌ها باشند.

جذب بازدهی بالا، رشد اقتصادی و کارآفرینی و ایجاد اشتغال از جمله اهداف این صندوق‌ها به شمار می‌رود.

نحوه دسترسی به اطلاعات صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه از طریق مراجعه به سایت اصلی این صندوق‌ها و سایت‌های شرکت فرابورس ایران، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران، سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران و سایت سیگنال است.

مدیر، متولی، حسابرس و مدیران سرمایه‌گذاری صندوق، از ارکان اصلی این صندوق‌ها هستند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه معمولا بین ۵۰ تا ۶۰ درصد دارایی خود را روی سهام پروژه‌های نوپا سرمایه‌گذاری می‌کنند و بقیه سرمایه آن‌ها در اوراق با درآمد ثابت و یا سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود.

ریسک صندوق‌های جسورانه بورسی و فرابورسی بالا بوده و مناسب افراد ریسک پذیر است.

سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بیشتر مناسب نهاد‌ها و اشخاص حقوقی است و برای جلوگیری از ورود سرمایه‌گذاران حقیقی با هر میزان سرمایه، برخی از صندوق‌ها شرط حداقل سرمایه برای سرمایه‌گذاری تعیین می‌کنند.

این صندوق‌ها تقسیم سود دوره‌ای ندارند و سرمایه‌گذار تنها از اختلاف قیمت خرید و فروش واحد‌های سرمایه‌گذاری سود می‌برد و آنچه در صندوق‌ها صورت می‌گیرد طبق اساسنامه و امیدنامه آن‌ها است.

فرایند سرمایه‌گذاری صندوق‌های جسورانه در طرح‌ها و پروژه‌ها شامل فیلتراسیون، بررسی اجمالی طرح، تنظیم قرارداد، نحوه پرداخت و خروج از طرح (روش خروج از صندوق) است.

لازم به ذکر است؛ اطلاعات ارکان و کمیته سرمایه گذاری، بررسی عملکرد گذشته صندوق‌ها، سیاست‌های سرمایه‌گذاری صندوق، صورت وضعیت پرتفوی صندوق، عمر صندوق‌های جسورانه و نحوه خروج از سرمایه‌گذاری از مواردی است که می‌تواند ما را در شناسایی صندوق سرمایه گذای جسورانه مناسب کمک کند.

ودر پایان اینکه صندوق جسورانه نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است که با هدف تأمین مالی شرکت‌های تازه بنیان و طرح‌های نوپا، سرمایه خود را از مؤسسات و شرکت‌ها، صندوق‌ها و یا افراد با منابع مالی زیاد تأمین می‌کند.

با توجه به پتانسیل بالای طرح‌های خلاقانه، بازدهی مورد انتظار این صندوق‌ها نیز بالا خواهد بود؛ با این حال به دلیل وجود احتمال شکست در این پروژه‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نیز زیاد است؛ و این صندوق‌ها به راه‌اندازی کسب و کار‌های جدید، حمایت از طرح‌ها و پروژه‌ها، اشتغال‌زایی، رونق اقتصادی و توسعه فناوری کمک به سزایی می‌کنند.

یادداشت: همتی

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده