تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۳۱۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تردید بورس بازان از روند قیمتی سهام

می متالز - معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افت ۳.۵ درصدی شاخص کل به پایان رسید. افت عمومی قیمت سهام در آخرین هفته ماه گذشته در حالی صورت گرفت که غالب کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص سهام را در نخستین هفته آذرماه کم‌نوسان پیش‌بینی کرده اند. بیشتر سهامداران اما معتقدند شاخص سهام طی هفته جاری روند نزولی را پیش خواهد برد.
تردید بورس بازان از روند قیمتی سهام

به گزارش می متالز به نقل از دنیای بورس، در مجموع سردرگمی در بین فعالان تالار شیشه‌ای در شرایط کنونی وجود دارد و این موضوع در اما و اگرهای متعددی در تحلیل‌ها و پیش‌بینی کارشناسان حاضر در نظرسنجی به خوبی مشهود است.

صعودی: تنها 5 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این دسته از کارشناسان معتقدند، هر چند عامل خاصی در جهت تقویت قیمت سهام بزرگتر بازار مشاهده نمی‌شود با این حال ریزش قیمت‌ها از سطوح فعلی نیز دور از انتظار است (البته این کارشناسان این پیش‌بینی را منوط به عدم افت بیشتر قیمت نفت عنوان کردند). در این میان سهام گروه خودرو و بانک همچنان مد نظر قرار خواهند داشت و از این منظر بازار سهام صعود شاخص کل را تجربه خواهد کرد. نگرانی‌های سیاسی چه داخلی و چه خارجی نیز دیگر موضوع جدیدی برای بازار نیست و ترامپ پس از اعمال تحریم‌ها در آبان‌ماه دیگر موضوع خاصی برای تهدید علیه ایران ندارد و از این رو این نگرانی‌ها چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در این میان حتی با فرض تشدید نگرانی‌های سیاسی، سهام کالایی از منظر رشد دلار (به دنبال افزایش نگرانی‌ها) در مدار صعود قرار خواهند گرفت.

کم‌نوسان: 71 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» روند شاخص کل را کم‌نوسان دانسته‌اند. این افراد معتقدند، ریزش قیمت نفت و همچنین افت نرخ ارز مهمترین دلیل افت قیمت سهام در روزهای اخیر بوده است با این حال این دو عامل  به دلیل سطوح فعلی قیمت‌ها ریزش بیشتری را به سهام تحمیل نخواهد کرد. در این میان با آغاز نهمین ماه از سال جاری انتظار برای گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها و رصد اثرات اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها در وضعیت شرکت‌های فعال در بورس تهران موجب سیطره احتیاط  بر معاملات بورس خواهد شد. از سوی دیگر بسته جدید ارزی در مورد عرضه ارز در سامانه نیما نیز مورد توجه خواهد بود. که به نظر می‌رسد خود مانع دیگری از ریزش شاخص سهام و فضای صبر و انتظار تا رصد تحلیل و اثرات این موضوع بر بورس تهران است. در این بین روند قیمت‌ها در بازارهای کامودیتی نیز چندان قابل پیش‌بینی نیست و تا زمانی که تکلیف تنش‌های تجاری بین دو قدرت مهم اقتصاد دنیا حل نشود، این موضوع نیز چندان مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

نزولی: 24 درصد از کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی روند شاخص کل را نزولی عنوان می کنند. افت قابل توجه قیمت نفت و همچنین تضعیف یکی از عوامل اثرگذار بر صعود اخیر قیمت‌ها یعنی نرخ دلار در عقب‌نشینی سهامداران اثر خواهد داشت. از سویی کمرنگ شدن  امیدها نسبت به طرح SPV  اروپایی‌ها در مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز دیگر نمی‌تواند وعده کاهش نگرانی‌ها از آینده سیاسی و اقتصادی کشور را بدهد و از این رو طی این هفته نیز روند شاخص کل نزولی به نظر می‌رسد.

سهامداران

صعودی: 32 درصد سهامداران روند شاخص سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند.  با ثبات نرخ دلار در سطح 12 تا 13 هزار تومانی که به اعتقاد کارشناسان احتمالا برای مدت طولانی پایدار باشد، نیز اطمینان به وضعیت سودآوری شرکت‌ها با سطوح فعلی نرخ ارز را افزایش می‌دهد .این شرایط موجب افزایش تقاضای سهام پس از نزول نسبتا سنگین اخیر قیمت‌ها خواهد شد.

 کم نوسان: 27 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی روند شاخص سهام را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. تقابل سطوح نسبتا جذاب قیمت‌ها پس از نزول اخیر در مقابل با عوامل منفی همچون افت قیمت نفت موجب نوسان محدود قیمت سهام خواهد شد.

نزولی: 41 درصد سهامداران روند شاخص سهام را نزولی عنوان کرده اند. نگرانی ها از افت بیشتر نرخ دلار وقیمت نفت مهمترین عامل فشار بر قیمت سهام خواهد بود.

عناوین برگزیده