به گزارش میمتالز، در آغاز سال ۲۰۲۰ گرین لانگ، یک گروه موسیقی هوی متال از لندن، قصد داشت اولین تور آمریکایی خود را آغاز کند. سپس کووید ۱۹ آمد. این گروه از فرصت قرنطینه جهت تهیه دومین آلبوم خود Black Harvest استفاده کرد. آلبوم تا ماه دسامبر ضبط و آماده مسترینگ شد و ۵۰۰۰ نسخه برای عرضه آماده گردیدند. با توجه به اختلالات زمان پاندمی، گرین لانگ زمان زیادی را به خود اختصاص داد، به طور کامل ۹ ماه، تا بتواند تور هایش را در سپتامبر امسال به موقع برگزار کند. تام تمپلار، خواننده گروه میگوید: «ما کاملا آسوده حال بودیم.»
در عوض، اولین نسخه این آلبوم، که از پیش خریده شده بود، تا اکتبر در دسترس نخواهد بود. این گروه میتوانست آلبوم خود را در یک سرویس پخش موسیقی مانند اسپاتیفای منتشر کند. اما میخواست تا زمان انتشار به صورت صفحه وینیل (صفحه گرامافون که از پی وی سی تولید میشوند) منتظر بماند که در کوتاه مدت پول بسیار بیشتری ایجاد میکند. آقای تمپلار توضیح میدهد: فروش آلبوم به صورت صفحه وینیل باعث کمک به تور ایالات متحده میشود.» در نهایت، گرین لانگ کنسرت راه اندازی آلبوم خود را در ۱ سپتامبر بدون انتشار آن برگزار کرد. به این ترتیب این گروه موسیقی به آخرین قربانی غیر منتظره ناآرامی در زنجیره تامین جهانی تبدیل شد.
ابتدا سی دی ها، سپس دانلودهای دیجیتالی و در حال حاضر استریم، باعث شده اند که صفحههای وینیل مانند یک کنجکاوی در زمان قدیم به نظر برسند. با این حال در سالهای اخیر، فروش آن بسیار زیاد شده است، زیرا طرفداران صاحب موسیقی گروههای مورد علاقه خود به شکل فیزیکی میشوند. در ماه مارس فروش وینیل در بریتانیا به بالاترین حد خود در سال ۱۹۸۹ رسید. اد مکدونالد، مدیر ۱۰۰ درصد Records که نماینده هنرمندانی مانند We Are Scientists یک گروه مستقل راک است، میگوید: «وینیل بخش جدایی ناپذیر از گردش مالی ما است.» هنرمندان جریان اصلی به طور فزایندهای درگیر آن هستند. آلبوم تیلور سویفت، Evermore که برای اولین بار در ماه دسامبر به صورت دیجیتالی منتشر شده بود، رکورد فروش وینیل در ۳۰ سال گذشته را شکست. انتظار میرود آلبومهایی توسط Ed Sheeran و ABBA و Coldplay به زودی از طریق وینیل منتشر شوند.
متأسفانه برای موزیسین ها، اکنون ضبط موسیقی بر روی وینیل تقریبا غیر ممکن شده است. در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ اکثر کارخانههای ساخت وینیل تعطیل شدند. با شیوع کووید معدود سازندگان در آمریکا، جمهوری چک، آلمان و لهستان نیز بطور موقت تعطیل و باعث ایجاد کمبود شدند. در حال حاضر تقاضای موزیسینها بیش از ظرفیت است. علاوه بر این، قیمت PVC پلاستیکی که برای تولید آن استفاده میشود، پس از آنکه طوفان ایدا در ماه آگوست ۶۰ درصد تولید آمریکا را نابود کرد، افزایش یافته است، در حالی که تقاضا از سوی شرکتهایی که از PVC در اتومبیل، لوله و موارد دیگر استفاده میکنند، به شدت افزایش یافته است.
درک ون دن هویول، از Groove Distribution، توزیع کننده موسیقی در شیکاگو، میگوید که لیبلهای بزرگ با بستن کارخانههای ساخت وینیل خود در دهه ۲۰۰۰ این بحران را ایجاد کردند. اگر آنها این کارها را ادامه میدادند، تقاضا وجود داشت و نوازندگان کوچکتر اکنون اینقدر تحت فشار قرار نمیگرفتند. به هر حال واضح این است که گرین لانگ و دیگران برای انتشار آلبوم وینیل خود باید چند ماهی منتظر بمانند.
منبع: کالاخبر