تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۳۱۴۸۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

آمار ۶ ماهه خودرو با تولید ۴۸۵.۲ هزار دستگاه و سهم ۹۲ درصدی سواری

‌می‌متالز - بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد در نیمه نخست سال ۴۸۵.۲ هزار دستگاه توسط خودروسازان تولید شد و محصولات سواری سهم ۹۱.۹ درصدی از کل تولید را داشت.

به گزارش می‌متالز، بررسی آمار‌های دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صنعت حاکی است تا پایان شهریور ۴۸۵.۲ هزار دستگاه انواع خودرو سواری، ون، وانت، مینی‌بوس و میدل‌باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده که ۳.۹ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

این میزان تولید در حالی بدست آمده که در هم‌سنجی با سال ۹۹ در بخش خودرو‌های سواری، ون، مینی‌بوس و میدل‌باس و کامیونت، کامیون و کشنده با رشد تولید و در بخش وانت و اتوبوس با کاهش تولید مواجه است.


سهم ۹۲ درصدی خودرو‌های سواری


در این مدت ۴۴۶.۲ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شد که در مقایسه با نیمه نخست سال ۹۹ رشد ۵.۲ درصدی نشان می‌دهد. خودرو‌های سواری سهم ۹۱.۹ درصدی از کل تولید داشتند. پس از آن، بیشترین تیراژ متعلق به انواع وانت با ۳۳.۸ هزار دستگاه بود که نسبت به سال گذشته با افت ۱۴.۳ درصدی مواجه شد.


بیشترین رشد تولید در بخش کامیون و کشنده


همچنین ۴.۱ هزار دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده تولید شد که در هم‌سنجی با سال قبل رشد خیره‌کننده ۸۲.۹ درصدی داشت. تولید ۴۳۲ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس (رشد ۴.۹ درصدی)، ۳۳۳ دستگاه اتوبوس (افت ۱۳.۱ درصدی) و فقط ۱۹۷ دستگاه ون (رشد ۷۱.۳ درصدی) از دیگر آمار‌های قابل ذکر در ۶ ماهه نخست سال است. در شهریور ماه نیز ۹۹.۵ هزار دستگاه خودرو تولید شد که در مقایسه با شهریور ۹۹ رشد ۱۵ درصدی نشان می‌دهد.


تولیدات ایران خودرو و سایپا


ایران خودرو و سایپا از ابتدای سال تا پایان شهریور ۴۵۲.۷ هزار دستگاه خودرو تولید کردند که معادل ۹۳.۳ درصد تولیدات است. در این میان، ایران خودرو با تولید ۲۴۱.۳ هزار دستگاه خودرو، بزرگترین خودروساز نیمه نخست سال لقب گرفت و پس از آن سایپا با ۲۱۱.۳ هزار دستگاه در جایگاه دوم قرار گرفت.

تولیدات ایران خودرو که در هم‌سنجی با سال گذشته رشد ۰.۷ درصدی ثبت کرده، مشتمل بر ۲۳۹.۱ هزار دستگاه سواری، ۴۹ دستگاه وانت، ۵۴ دستگاه ون، ۲۹۸ دستگاه مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس و ۱.۸ هزار دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده است. آبی‌پوشان جاده مخصوص در شهریور ماه نیز ۵۳ هزار و چهار دستگاه خودرو تولید کردند که حاکی از رشد ۱۰.۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

تولیدات سایپایی‌ها در این مدت با رشد چهار درصدی همراه شد که مشتمل بر ۱۸۴.۱ هزار دستگاه سواری، ۲۶.۶ هزار دستگاه وانت، ۱۹ دستگاه ون و ۵۰۴ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده بود. تولید شهریور نارنجی‌پوشان جاده‌مخصوص نیز با رشد ۱۰.۳ درصدی همراه بود و به ۳۸.۵ هزار دستگاه رسید.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده