تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۴
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۳۱۵۹۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تولید خودرو توسط روبات‌های کوچک در نیسان

‌می‌متالز - تعداد کارگران انسانی در «کارخانه هوشمند نیسان» انگشت شمارند. به جای نیروی انسانی، روبات‌ها در حال کارند. از جوشکاری گرفته تا مونتاژ قطعات؛ آن‌ها هم خودشان خودرو را رنگ می‌زنند و هم کیفیت آن را چک می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، هیدی یوکی ساکاموتو، قائم‌مقام اجرایی نیسان در یک مراسم بازدید از کارخانه در خط تولید خودروی شاسی‌بلند آریا گفت: «تا به حال، نیروی انسانی و از طریق تجربه‌ای که به دست آورده بود تنظیمات را در خط تولید انجام می‌داد، اما حالا روبات‌ها با هوش مصنوعی، داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و با تجزیه و تحلیل آن تنظیمات را برعهده دارند. فناوری‌ها تا این حد پیشرفت کرده‌اند.» کارخانه توچیگی Tochigi در حومه توکیو از اوایل آوریل همین امسال راه‌اندازی شده و خطوط تولید آن طوری تعبیه شده‌اند که تولید سه نوع مختلف خودرو در آن امکان‌پذیر است: خودرو‌های بنزینی، برقی و هیبریدی. در نوع e-Power موتور‌های دوگانه بنزینی-برقی به کار می‌روند و همگی از یک خط بیرون می‌آیند. هر خودرو بر اساس شماره بدنه و براساس سفارش مشتری یکی از سه حالت بنزینی، برقی یا بنزینی-برقی را دریافت می‌کند و از خط خارج می‌شود. حالا دیگر نیروی انسانی به جای کار یدی، به کار‌هایی می‌پردازد که به مهارت بیشتری نیاز دارد و بر اساس تحلیل داده‌ها تصمیم‌های مناسب را اتخاذ می‌کند. هنوز کار نگهداری و تعمیرات روبات‌ها با نیرو‌های انسانی است.

همه خودروسازان در حال تحقیق و توسعه و پیشرفت در زمینه فناوری‌های روباتیک هستند که می‌تواند وفق‌پذیری و رقابت‌پذیری را بالا ببرد و واکنش‌ها را سریع‌تر کند. روی بازوی این روبات‌های مکانیکی، انواعی از حسگر‌ها و دوربین‌ها نصب است طوری که اطلاعات از همه زوایا گردآوری می‌شوند و کوچک‌ترین نقص هم از چشم‌ها دور نمی‌ماند.

نیسان در حال تحقیق روی فناوری و تکنیک‌هایی است که جایگزین آهن‌ربا و مغناطیس در خودرو‌های برقی خواهد شد و این نوآوری می‌تواند نیاز به مواد نادر و استخراج بی‌رویه عناصر از معادن را کاهش داده و هزینه‌های تولید را پایین بیاورد. نیسان می‌گوید این فناوری جدید در کارخانه توچیگی در حال آزمایش است و به تدریج در سایر کارخانه‌های جهانی نیسان از جمله کارخانه‌های رنو، شریک تجاری نیسان در فرانسه هم تسری می‌یابد. ساکاموتو می‌گوید محاسبه میزان کاهش هزینه خط تولید تمام اتوماتیک کار آسانی نیست، اما با توجه به شیوع جهانی ویروس و کمبود شدید نیروی انسانی و استاندارد‌های سخت‌گیرانه آلاینده‌های کربنی برای کاهش بحران گرمایش زمین، اتوماتیک شدن خطوط تولید و تجهیز با روبات‌ها نیاز شدید کارخانه‌ها است. نیسان می‌گوید از سال ۲۰۵۰ از لحاظ تولید و مصرف کربن در تمام عملیات و چرخه عمر محصولاتش به تعادل می‌رسد که در اصطلاح به آن «خنثی شدن کربنی» می‌گویند. خنثی شدن کربنی شامل استخراج مواد خام، تولید، بهره‌برداری و بازیافت می‌شود. روش جدید رنگ‌آمیزی بدنه خودرو‌ها در نیسان و در گلگیر‌های آن از نوعی است که همزمان رنگ‌آمیزی و حرارت [پخت رنگ]با هم انجام می‌شود و مصرف انرژی را ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. پیش از این فناوری جدید، بدنه خودرو‌ها که در بدنه از آلومینیم و در گلگیر‌ها از نوع پلاستیک بودند باید به‌طور جداگانه و در درجه حرارت‌های مختلف رنگ‌آمیزی می‌شدند. نیسان انتظار دارد در سال مالی جاری که در مارس ۲۰۲۲ پایان می‌یابد، به سوددهی بازگردد. اما موضوع این است که نیسان هم از موضوع کمبود تراشه [پردازشگر‌های نیمه هادی]در امان نبوده و نام و نشان این برند به خاطر رسوایی رئیس هیات مدیر سابق آن، کارلوس گوسن هنوز بهبود نیافته است. قصن در سال ۲۰۱۸ به دلیل رفتار‌های سوء مالی در ژاپن دستگیر شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده